Radiodostęp w TP nie spełnia wymagań usługi powszechnej

Radiodostęp w TP nie spełnia wymagań usługi powszechnej10.01.2008 15:12
Źródło zdjęć: © tpsa

W związku z napływającymi do UKE skargami abonentów i protestami władz samorządowych dotyczącymi jakości świadczenia usługi powszechnej przez Telekomunikację Polską z wykorzystaniem nowobudowanego systemu radiodostępu "GSM dla stacjonarnych" (GSM4F), Delegatura UKE w Siemianowicach Śląskich przeprowadziła kontrolę w tym zakresie.

Ponadto, Prezes UKE zlecił Instytutowi Łączności Państwowemu Instytutowi Badawczemu w Warszawie przeprowadzenie badań systemu GSM4F pod względem spełniania przez system warunków dla świadczenia usługi o wskaźnikach przewidzianych dla usługi powszechnej.

Skarżący wskazywali przede wszystkim na następujące mankamenty:
a) złą jakość połączeń telefonicznych, trzaski, słaba słyszalność,
b) częste przerwy w świadczeniu usługi,
c) utrudnione korzystanie z faksu, wymuszone korzystanie z automatycznego faksu oraz korzystanie z dodatkowego numeru dedykowanego dla połączeń faksowych i modemowych,
d) abonenci korzystający z numeru faksowego, nie zostali poinformowani o zasadach odpłatności za dodatkowy numer,
e) najgorsza jakość połączeń występująca pomiędzy dwoma numerami pracującymi w technice radiodostępu,
f) niedostateczna jakość instalacji zakończeń sieci,
g) brak bonifikaty do opłaty abonamentowej, w związku z korzystaniem przez TP z energii elektrycznej Abonenta, dla zasilania urządzeń sieci telekomunikacyjnej (terminal abonencki).

Kontrola i badania systemu zostały przeprowadzone na terenie Województwa Śląskiego.

Zarówno kontrola Delegatury UKE, jak i przeprowadzone przez Instytut Łączności badania w zdecydowanej większości potwierdziły zastrzeżenia skarżących. Badania wykazały, że wiele funkcji i usług oferowanych standardowo abonentom PSTN w ramach usługi powszechnej nie jest realizowane poprzez terminal GSM4F, a dostępne usługi są realizowane przy niedostatecznych wartościach parametrów jakościowych.

Poniżej przedstawiamy podstawowe ustalenia wynikające z przeprowadzonych czynności kontrolnych.

Jakość transmisji głosu. Duże opóźnienia odczuwalne przy prowadzeniu rozmowy i znacznie utrudniające prowadzenie rozmowy. Jakość przesyłanych sygnałów mowy jest wyraźnie niższa niż dla telefonii stacjonarnej.

Jakość transmisji faksowej. Pomiędzy terminalem radiowym a stacjonarnym jakość niezadowalająca. Pomiędzy terminalami radiowymi przesłanie faksu okazuje się wręcz niemożliwe. W związku z tym należy uznać, że w chwili obecnej usługa faxowa nie jest realizowana.

Szybkość dostępu do Internetu. Osiągana rzeczywista szybkość transmisji jest kilkakrotnie mniejsza od typowych wartości osiąganych dla dostępu wdzwanianego. Otrzymane wyniki rażąco odbiegają od szybkości uzyskiwanych w sieci PSTN. Jeżeli uwzględnimy, że użytkownik płaci za czas połączenia a nie ilość odebranych danych, to jest to rozwiązanie kosztowne dla użytkownika.

Szybkość synchronizacji modemu PC równa 33 kb/s, a wykorzystanie pasma 36%, co daje średnią prędkość na łączu 11,88 kb/s. Maksymalna szybkość transmisji wynikająca z zastosowania modemu V.90 pozwala na osiągnięcie przepływności w kierunku do abonenta do 33,6 kb/s, co uniemożliwia osiągnięcie wskaźnika do 56 kb/s nawet w teorii.

W związku ze stwierdzonymi nieprawidłowościami Prezes UKE podejmie stosowne działania zmierzające do zapewnienia przez TP właściwego zakresu usług o wymaganych parametrach jakościowych dla abonentów przyłączonych do sieci TP za pomocą systemu GSM4F.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.