Przepowiadanie przyszłości stało się możliwe!

Przepowiadanie przyszłości stało się możliwe!08.12.2014 14:00
Źródło zdjęć: © Fotolia/Africa Studio

Przepowiadanie przyszłości już niedługo przestanie być domeną tylko horoskopów i wróżek. Naukowcy stworzyli mechanizmy, które analizując powszechnie dostępne dane są w stanie prognozować indywidualne ludzkie zachowania nawet z kilkugodzinnym wyprzedzeniem. Xerox stworzył innowacyjne rozwiązanie, które wykorzysta do tego informacje pochodzące z odbiorników GPS i…Twittera.

Twitterowe przepowiednie

Naukowcy z Uniwersytetu Binghamton i ośrodka badawczego Xerox Palo Alto Research Center (PARC) przeanalizowali 50. milionów tweetów w celu stworzenia algorytmów, które nie tylko potrafią zobrazować dynamikę codziennych działań ludzi, ale są w stanie prognozować ich indywidualne zachowania. Badacze wykorzystali zjawisko sztucznej sieci neuronowej. Używając algorytmów bazujących na kontekstach, takich jak te które opracowały Uniwersytet Binghamton oraz PARC, technologia jest w stanie przewidzieć, jakie plany ma autor tweeta. Do analizy wykorzystywane są podstawowe informacje, które dostarczają sami użytkownicy, tj. godzina i miejsce, z którego osoba tweetuje. Prognozy, przewidujące zachowania z 3-4 godzinnym wyprzedzeniem, sprawdzają się nawet w 90 proc.

- Ten rodzaj analiz przynosi wiele korzyści. Firma Xerox, która uczestniczyła w procesie badawczym, stosuje opisywane mechanizmy m.in w narzędziach usprawniających ruch uliczny. Dzięki nim każdy użytkownik może otrzymać aktualne informacje dotyczące korków wraz ze wskazówkami jak ich uniknąć. Algorytm może również podnieść poziom bezpieczeństwa na drodze. Podczas nagłych wypadków system dostarcza instrukcje, które pozwalają nie tylko ominąć zagrożenie, ale również wskazuje miejsca, w których jest bezpiecznie –. mówi Maciej Nuckowski, Dyrektor Działu Usług Xerox Polska.

Algorytm może już niedługo znaleźć powszechne zastosowanie. Na całym świecie z Twittera korzysta 27. milionów aktywnych użytkowników. W Polsce liczba ta sukcesywnie rośnie i pod koniec 2013 roku wynosiła prawie 2,8 miliona.

Przyszłość zlokalizowana satelitarnie

Nowoczesne algorytmy przewidujące przyszłość potrafią pracować również z anonimowymi danymi. W przypadku analizy prawdziwych informacji, system dostarcza nawet 6. proc. przydatnych prognoz. Aby przewidywania były bardziej dokładne, informacje znajdujące się w mediach społecznościowych można dodatkowo skonkretyzować i uzupełnić o dane pochodzące m.in z odbiorników GPS. Podobnie jak w przypadku tweetów, punkty lokalizacyjne gromadzi się w duże zbiory danych, a ich analiza pozwala na stworzenie przydatnych prognoz. Ten mechanizm wykorzystuje m.in. system ADAS (Advanced Driver Assistance System), który na podstawie informacji o lokalizacji samochodów pozwoli przewidzieć groźne zakręty, załamania pogody oraz niebezpieczeństwa, które powstały na drodze.

- Informacje pochodzące z odbiorników GPS wykorzystywanie są również kontekście biznesowym. Dzięki gromadzeniu i analizie danych o lokalizacji samochodów przedsiębiorcy mogą przewidzieć jakimi drogami powinny poruszać się ich samochody służbowe oraz jaki styl jazdy będzie najbardziej odpowiedni dla kierujących nimi pracowników. Wdrożenie odpowiednich praktyk w tym zakresie generuje znaczące oszczędności, które mogą sięgać nawet 3. proc. - mówi Kamil Jakacki, Dyrektor ds. Sprzedaży w Cartrack Polska.
Przepowiednie z call center

Algorytmy prognozujące przyszłość mogą znaleźć swoje zastosowanie również w obrębie obsługi klienta. Według raportu „Global Contact Centre Benchmarking Report 2013/2014”. obecnie mniej niż połowa call centers umożliwia synchronizację kilku kanałów kontaktu jednocześnie. Mając to na uwadze Xerox prowadzi badania nad narzędziami, które umożliwią łączenie danych uzyskiwanych podczas rozmów telefonicznych, prowadzenia czatów online i analizowania maili przesyłanych na platformy helpdesk. Informacje o usterkach będą analizowane w czasie rzeczywistym, co pozwoli na szybkie przewidywanie przyczyn zgłaszanych utrudnień i przygotowywanie gotowych sposobów na ich rozwiązanie. Ponadto, złożone problemy mogą zostać kompleksowo połączone w działy tematyczne, pogrupowane i osadzone w przejrzystej strukturze. Konsultant przeszkolony pod kątem analizy dostarczanych przez system danych dzięki temu będzie mógł obsłużyć klienta znacznie szybciej.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.