Prywatność według Google, czyli Keep My Opt-Outs

Prywatność według Google, czyli Keep My Opt-Outs25.01.2011 16:33
Źródło zdjęć: © Jupiter Images

Operatorzy internetowych sieci reklamowych chętnie korzystają z plików cookies. Dzięki ciasteczkom można rozpoznać internautę, zebrać informacje na temat odwiedzanych przezeń stron WWW, zorientować się co do jego upodobań - a później wyświetlać mu spersonalizowane reklamy (czyli zastosować tzw. targetowanie behawioralne).

Operatorzy internetowych sieci reklamowych chętnie korzystają z plików cookies. Dzięki ciasteczkom można rozpoznać internautę, zebrać informacje na temat odwiedzanych przezeń stron WWW, zorientować się co do jego upodobań - a później wyświetlać mu spersonalizowane reklamy (czyli zastosować tzw. targetowanie behawioralne)
.

Takie metody nie są jednak powszechnie akceptowane. Wiele sieci reklamowych pozwala wyrazić sprzeciw wobec prób sporządzania profilu internauty. Można to zrobić choćby na stronie WWW stowarzyszenia NAI (Network Advertising Initiative)
–. zgromadzono tam około 50 platform reklamowych i dla każdej z nich da się włączyć opcję Opt-Out, oznaczającą zakaz zapamiętywania danych użytkownika.

Niestety, cała operacja sprowadza się do zapisania na dysku anonimowego pliku cookie, informującego operatora sieci reklamowej, że użytkownik nie życzy sobie być śledzonym. Kiedy internauta usunie wszystkie ciasteczka, informacje o nim są zbierane od nowa.

Sposób ominięcia tego problemu zaprezentowała właśnie firma Google, tworząc rozszerzenie Keep My Opt-Outs dla przeglądarki Chrome. Pozwala ono pozbyć się spersonalizowanych reklam ze wszystkich sieci, które przystąpiły do inicjatywy Opt Out From Online Behavioral Adversiting. Takich przedsiębiorstw jest obecnie 59. znajdziemy wśród nich również Google'a. Koncern z Mountain View zamierza upublicznić kod rozszerzenia na zasadach Open Source i opracować podobne dodatki dla przeglądarek innych niż Chrome.

Google nieprzypadkowo przedstawia własną wizję ochrony prywatności zaledwie dzień po tym, gdy Fundacja Mozilla opowiedziała się za zupełnie innym mechanizmem. W przypadku zaproponowanej przez Federalną Komisję Handlu (FTC) metody Do Not Track to przeglądarka WWW sygnalizuje reklamodawcom brak zgody na śledzenie. Użytkownik musiałby tylko zaznaczyć w opcjach browsera odpowiednią pozycję, a operator witryny odebrałby specjalny nagłówek HTTP oznaczający zakaz tworzenia profilu internauty. Jednak zastosowanie takiego mechanizmu byłoby trudne dla branży reklamowej; ta jest gotowa przystać na dowolne rozwiązanie problemu prywatności – byle tylko nie zmuszało ono do przebudowywania platform reklamowych.

wydanie internetowe www.heise-online.pl

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.