Powstanie naddźwiękowy samolot kosmiczny. Twórcy nazywają go "Sexbomb"

Powstanie naddźwiękowy samolot kosmiczny. Twórcy nazywają go "Sexbomb"26.10.2021 14:53
Zdjęcie ilustracyjne
Źródło zdjęć: © Unsplash.com

Kanadyjska firma Space Engine Systems (SES) pracuje nad naddźwiękowym samolotem kosmicznym, który otrzymał dość oryginalną nazwę. Jednak to nie był przypadek.

Space Engine Systems (SES) ogłosiło, że już niedługo przetestuje swój innowacyjny silnik strumieniowy DASS, w czym pomoże naddźwiękowy samolot kosmiczny "Sexbomb". Firma współpracuje z lotniskiem Lynn Lake Airport w północnej Manitobie, gdzie najprawdopodobniej w 2022 roku odbędą się pierwsze loty prototypu pojazdu wyposażonego w nowoczesny silnik.

"Sexbomb" pomoże w testach innowacyjnego silnika

SES wstępnie planowało pierwsze testy na 2021 roku, ale ze względu na proces zatwierdzania przez organy regulacyjne, wszystko przesunęło się w czasie. Firma rozważała nawet możliwości przeprowadzenia testów w Stanach Zjednoczonych lub Wielkiej Brytanii. Ostatecznie jednak odbędą się one w Kanadzie.

Nazwa samolotu wzbudza wiele zainteresowania. Twórcy uznali, że "Sexbomb" (co można przetłumaczyć jako "seksbomba"), pasuje do specyfiki tworzonych technologii. W rozmowie z serwisem Futurism Pradeep Dass, prezes i CTO firmy SES przyznał, że: "energia kinetyczna przy 5 Machach jest bardzo wysoka". Dodał: "będzie działać jak bomba, jeśli w coś uderzy. Jest sexy, więc to seksbomba".

Space Engine Systems wyjaśniło, że testy będą polegać na zrzuceniu "Sexbomb" z ogromnego balonu stratosferycznego, który wyniesie samolot na wysokość około 33,5 tys. metrów. Maszyna ma spadać z prędkością dwukrotnie większą niż prędkość dźwięku, zanim zostaną uruchomione silniki i samolot przyśpieszy do blisko 6 tys. km/h na godzinę przed lądowaniem na lotnisku Lynn Lake.

Twórcy zapowiadają, że silnik będzie korzystał z wielopaliwowego systemu spalania nietoksycznych paliw płynnych i stałych. Ich zdaniem rozwiązanie pomoże zrewolucjonizować usługi kosmiczne, a pierwsze załogowe loty odbędą się w 2025 roku. SES podkreśla, że w przyszłości innowacyjny silnik umożliwi "dostarczenie ludzkich narządów do przeszczepów ratujących życie z Toronto do Edmonton w 30 minut". Oznacza to, że wyposażone w niego samoloty pokonają dystans ponad 3 tys. kilometrów w pół godziny. Obecnie pokonanie takiej trasy standardowym połączeniem lotniczym zajmuje ponad 4 godziny, a samochodem około 34 godzin.

ZOBACZ TEŻ: Wielkie wichury. Czy staną się naszą codziennością?

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.