Powolne mruganie to uśmiech w języku kotów? Wnioski naukowców

Powolne mruganie to uśmiech w języku kotów? Wnioski naukowców16.11.2022 12:59
Kot
Źródło zdjęć: © Pexels | Kelvin Valerio

Nietypowe testy zorganizowane przez naukowców mają świadczyć o tym, że mrużenie oczu i powolne mruganie jest sposobem na komunikację z kotami.

Jak donosi Science Alert, istnieje badanie, które wykazało możliwość komunikacji z kotami za pośrednictwem powolnego mrugania. Wnioski naukowców mogą się wydawać zaskakujące, a przeprowadzone eksperymenty co najmniej nietypowe.

Główne przesłanie jest takie, że do pozytywnej komunikacji z kotem można wykorzystać częste uśmiechanie się do pupila. Niestety naukowcy doszli do wniosku, że ludzki uśmiech nie będzie miał takiego samego znaczenia w świecie tych zwierząt. W związku z tym uczeni proponują uśmiechanie się w innym języku, mianowicie w języku kotów.

Uśmiechać się w języku kotów. Co to właściwie znaczy?

Powolne mruganie oraz mrużenie oczu ma być sposobem na to, żeby kot dostrzegł u nas uśmiech. To nie jest żart, a w 2020 r. nawet opublikowano obszerne badanie, które ma tego dowodzić. Naukowcy są zdania, że budowanie silniejszej więzi z wąsatym pupilem jest możliwe właśnie dzięki takim gestom. Zaczęło się m.in. od dowodów anegdotycznych, historyjek właścicieli kotów, aż w końcu doszło do zrealizowania naukowego testu.

Zespół psychologów przygotował dwa eksperymenty, a ich podstawowym celem było zapewnienie dowodów na to, że mrużenie oczu ma wpływ na relację z kotami. Właściciele zwierzaków zobowiązali się powoli mrugać do swoich pupili, których w sumie było 21 z 14 różnych domów. Instrukcje sprowadzały się do tego, żeby usiąść w odległości metra od kota i powoli mrugać, gdy zwierzę akurat patrzyło.

Strategicznie rozstawione kamery nagrywały twarze ochotników, a także koty. Później uczeni wykorzystali zebrane materiały do tego, żeby je przeanalizować i porównać z zachowaniem kotów bez interakcji z ludźmi. Niezależnie od tego czy niektórzy uznają, że to dziwaczne przedsięwzięci, ostatecznie udało się dojść do pewnych wniosków.

Uczeni uznali, że koty są bardziej skłonne do odwzajemnienia powolnych mrugnięć po tym, jak ludzie sami to zrobili podczas kontaktu wzrokowego. Innymi słowy, jeżeli uśmiechniemy się do kota w jego języku, to zwierzak często odwzajemni się tym samym.

To nie koniec, ponieważ był jeszcze drugi eksperyment, w którym to nie właściciele zwierząt mrugali, lecz ludzie z zespołu naukowców. Ma to znaczenie z tego względu, że koty widziały te osoby po raz pierwszy. Efekty były podobne jak w przypadku pierwszego eksperymentu, w związku z czym naukowcy są zdania, że powolne mruganie jest sposobem na pozytywną komunikację z kotami.

Marcin Hołowacz, dziennikarz Wirtualnej Polski

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.