Potrafisz rozpoznać logo Apple? Zdziwisz się

Potrafisz rozpoznać logo Apple? Zdziwisz się09.04.2015 14:45
Źródło zdjęć: © PAP

Prawie każdy z nas wie, jak wygląda jeden z najbardziej rozpoznawalnych logotypów na świecie - nadgryzione jabłuszko Apple. Prawie każdy potwierdzi, że narysowałby je nawet w środku nocy, z zamkniętymi oczami. Ale czy na pewno? Okazuje się, że nie.

Naukowcy z UCLA przeprowadzili eksperyment, którego celem było określenie zdolności zapamiętywania oraz przywoływania popularnych, napotykanych na co dzień znaków, a także tego, na ile nasze wyobrażenia o własnej pamięci pokrywają się z jej faktyczną wydajnością. Wyniki badania opublikowano na łamach „Quarterly Journal of Experimental Psychology”.

  1. studentów studiów licencjackich zostało poproszonych o narysowanie z pamięci słynnego logo Apple, a w drugim etapie - o wybranie właściwego znaku spośród kilku, które im przedstawiono. Wśród uczestników badania znalazło się 52 użytkowników komputerów z jabłuszkiem, 10 użytkowników PC oraz 23 studentów, którzy korzystali z obu tych rozwiązań.

Okazało się, że to, z jakiego sprzętu badani korzystali na co dzień, w żaden sposób nie wpłynęło na ich znajomość słynnego logo, a ze wszystkich 8. osób tylko jedna narysowała znak firmy prawidłowo (całkowicie samodzielnie, na czystej kartce papieru). Jeśli chodzi o drugie zadanie - wybór prawdziwego logo z grupy kilku podobnych obrazów - prawidłowo wykonała je mniej niż połowa uczestników.

„Jak to możliwe, aby tak proste, charakterystyczne i wszechobecne logo, które jest jednym z najlepiej rozpoznawalnych znaków firmowych na świecie, było tak trudne do zapamiętania?”. - pyta główny autor badania prof. Alan Castel, psycholog z UCLA.

„Wyjaśnieniem może być to, że w trakcie życia nasze mózgi uczą się, że zapamiętywanie szczegółów nie jest ani ważne, ani opłacalne - opowiada naukowiec. - Zwiększenie wydajności pamięci wymaga bowiem od mózgu 'pozbywania się' takich drobiazgów, jak np. dokładny wygląd logo jakiejś firmy”.

Jak przypomina Castel, do podobnych wniosków doprowadziło poprzednie badanie jego zespołu (przeprowadzone w 201. r.), które wykazało, że większość ludzi nie zna dokładnej lokalizacji gaśnicy w swoim miejscu pracy, mimo że przechodzi koło niej setki lub tysiące razy w ciągu roku.

Profesor przytacza także wyniki badań spoza UCLA potwierdzające, że ludzkie mózgi mają małą zdolność zapamiętywania szczegółów, nawet tych, z którymi spotykają się codziennie lub prawie codziennie. Chodzi np. o układ klawiszy na klawiaturze komputerowej (wykazano, że nawet wykwalifikowane maszynistki mają trudności w odtworzeniu wyglądu standardowej klawiatury), wygląd monet czy znaków drogowych.

„Co ciekawe, zauważyliśmy uderzające rozbieżności pomiędzy tym, jak uczestnicy myśleli, że poradzą sobie z zadaniem, a tym, jak faktycznie sobie z nim poradzili - mówi Castel. - Przed wykonaniem zadania wszyscy byli pewni swojej doskonałej znajomości logo Apple, po - ich pewność drastycznie zmalała. Takie nadmierne zaufanie w niezawodność własnej pamięci wynika prawdopodobnie z faktu, że logo, o którym mowa, postrzegane jest jako znak wyjątkowo prosty, wszechobecny i przez to łatwy do przypomnienia”

„Okazuje się więc, że pamięć ludzka jest dużo gorsza niż się nam wydaje, ale już pojedyncze doświadczenie udowodniające nam jej zawodność sprawia, że potrafimy w przyszłości lepiej oceniać jej faktyczne możliwości”. - podsumowuje naukowiec.

Źródło artykułu:PAP
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.