Posty na Facebooku potwierdzają stereotypy

Posty na Facebooku potwierdzają stereotypy04.10.2013 12:30
Źródło zdjęć: © Thinkstockphotos

Facebook jest prawdziwą skarbnicą danych na temat ludzkich zachowań. Zwykle korzystają z niej reklamodawcy, jednak na szczęście służy ona też czasem naukowcom do prowadzenia badań. Jedno z ostatnich miało na celu znalezienie fraz, które z dużą dozą dokładności pozwolą stwierdzić, czy na przykład dana osoba jest kobietą czy mężczyzną.

Ale nie tylko to było badane. Naukowcy poszukiwali także fraz, które pozwolą oszacować wiek osoby lub określić czy wykazuje ona tendencje ekstrawertyczne lub introwertyczne. Badanie przeprowadzone zostało w ramach szerszego projektu, którego celem jest opracowanie "technik mierzenia samopoczucia oraz stanu fizycznego na podstawie języka używanego w mediach społecznościowych". Podczas badania, naukowcy przeanalizowali 70. milionów wypowiedzi zaczerpniętych ze zmian statusów 75 tysięcy ochotników, którzy wzięli w nim udział.

Okazuje się, że jesteśmy dość stereotypowi. Jak bardzo? Niestety bardzo. Co prawda nie każdy wpisuje się w wyznaczony podczas tego badania schemat, ale statystyczna kobieta wypowiada się na temat zakupów oraz swojej fryzury. Tymczasem statystyczny mężczyzna statystycznie pisze o sporcie, grach komputerowych i wojnie.

Badanie wykazało także, że kobiety częściej korzystają ze słów nacechowanych emocjonalnie, częściej niż mężczyźni piszą o miłości i wyrażają się w pierwszej osobie liczby pojedynczej. Tymczasem mężczyźni dużo częściej przeklinają i piszą o przedmiotach takich jak Xbox czy PS3. Statystyczny mężczyzna używa też zaimka dzierżawczego "moja" kiedy mówi o "dziewczynie" lub "żonie" podczas gdy statystyczna kobiet nie używa zaimka dzierżawczego w stosunku do "chłopaka" lub "męża".

Jeśli chodzi o podział ze względu na wiek badanych, ustalono, że najmłodsi użytkownicy (1. do 18 lat) najczęściej piszą o szkole, statystyczni dwudziestolatkowie rozmawiają o studiach, pracy, piwie i weselach, podczas gdy osoby w wieku od 30 do 65 lat zwykle poruszają tematy związane z rodziną i dziećmi.

Jeśli chodzi o podział ze względu na typy psychologiczne okazało się (o dziwo), że statystyczny ekstrawertyk wypowiada się na temat imprez, dziewczyn i weekendów. Statystyczny introwertyk rozmawia (a to niespodzianka...) o komputerach, programowaniu, internecie i mandze, podczas gdy statystyczny neurotyk opowiada o swojej depresji oraz o tym, jak bardzo jest zdenerwowany.

Dla odmiany osoba zrównoważona emocjonalnie pisze o sukcesie, koszykówce, piłce nożnej i ćwiczeniach.

Co prawda celem badania było zidentyfikowanie konkretnych fraz, które wskazują na przynależność do konkretnej grupy, ale i tak wyłania się z nich obraz wyjątkowo nieprzyjemny dla statystycznego użytkownika Facebooka.

Dopóki nikt nie podważy metodologii tych badań, pozostaje nam pocieszać się tym, że analiza, przeprowadzona wspólnie przez University of Pennsylvania oraz University of Cambridge, dotyczyła anglojęzycznych użytkowników Facebooka. W końcu jako Słowianie, różnimy się od nich znacząco. Do tego stopnia, że nawet w kolejce po piwo potrafimy pobić się o filozofię Kanta.

Polecamy w serwisie Giznet.pl: Nadchodzi nowy Deus Ex!

Źródło artykułu:Giznet.pl
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.