Portale społecznościowe: błogosławieństwo czy przekleństwo dla firm i ich pracowników

Portale społecznościowe: błogosławieństwo czy przekleństwo dla firm i ich pracowników02.11.2010 15:03
Źródło zdjęć: © Paul Guzzo/Thinkstock

Pracownicy coraz częściej odwiedzają portale społecznościowe, takie jak Facebook, w godzinach pracy zamiast robić to w domu. Takie praktyki mogą narazić firmy na różnego rodzaju zagrożenia i straty...

Pracownicy coraz częściej odwiedzają portale społecznościowe, takie jak Facebook, w godzinach pracy zamiast robić to w domu. Takie praktyki mogą narazić firmy na różnego rodzaju zagrożenia i straty: szpiegostwo przemysłowe, luki w systemie bezpieczeństwa sieci korporacyjnej oraz marnowanie czasu pracy na czynności niezwiązane z obowiązkami służbowymi.

Christian Funk, analityk zagrożeń z firmy Kaspersky Lab, tak wyjaśnia problemy związane z korzystaniem z portali społecznościowych: „Wcześniej najczęściej wykorzystywaną przez szkodliwe oprogramowanie luką w systemie bezpieczeństwa była poczta elektroniczna. Obecnie są to portale społecznościowe. O ile większość z nas wie, że nie należy otwierać załączników do wiadomości e-mail od nieznanych osób, zwykle i tak bez namysłu klikamy odsyłacze na portalach społecznościowych”.

Takie zachowanie może być niebezpieczne, ponieważ odsyłacze mogą prowadzić do stron, na których kryją się szkodliwe programy. Zainfekowane odsyłacze zwykle są wysyłane nieświadomie przez użytkowników portali społecznościowych, których konta zostały zainfekowane lub przechwycone.

Wielu przedsiębiorców próbuje rozwiązać problem poprzez zablokowanie dostępu swoich pracowników do portali społecznościowych. Mimo wszystkich obaw związanych z bezpieczeństwem podczas korzystania z portali społecznościowych w miejscu pracy eksperci ds. bezpieczeństwa IT, łącznie z firmą Kaspersky Lab, uważają, że całkowity zakaz odwiedzania portali społecznościowych w godzinach pracy nie jest dobrym rozwiązaniem.

“Lepsze skutki odniosłoby uświadomienie pracownikom zagrożeń” – tłumaczy Christian Funk. „Jeżeli nie masz całkowitej pewności, dlaczego ktoś publikuje lub wysyła jakąś wiadomość za pośrednictwem Facebooka, powinieneś sprawdzić jej autentyczność przy pomocy innych mediów”.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.