Polskojęzyczna blogosfera staje się coraz prężniejsza

Polskojęzyczna blogosfera staje się coraz prężniejsza10.05.2007 14:00

Podobnie, jak w całej światowej blogosferze, której stan mogliśmy poznać dzięki ostatniemu raportowi, opublikowanemu przez Technorati, także w sieci polskojęzycznej możemy zaobserwować stałe zwiększanie się popularności bloga jako medium społecznościowego, komunikacyjnego i reklamowego. Blogują już politycy, znani dziennikarze, artyści i biznesmeni. Największe, polskie platformy przyciągają coraz więcej użytkowników, zaś liczba czytających umieszczane na nich posty, jest jeszcze większa. Przedstawiamy szacunkową liczbę blogów w polskiej sieci.

Najwięcej blogów w polskim internecie jest obecnie w posiadaniu spółki Grupa Onet.pl S.A. Na należących do niej dwóch serwisach, OnetBlog i przejętym niedawno Blog.pl, znajduje się wg danych pochodzących z własnego monitoringu firmy, 1 mln 695 tys. pojedynczych dzienników internetowych. Jest to liczba znaczna zważywszy na fakt, iż suma wszystkich innych polskojęzycznych blogów jest porównywalna z wynikiem Onetu, który tym sposobem staje się największą platformą blogową na rynku rodzimej blogosfery. Jak , mówią nam przedstawiciele Onetu siłą platform, należących do firmy jest stawianie na indywidualizm i kompetentne podejście bloggerów do swojej roli społecznej. Andrzej Zachwieja, dyrektor serwisów komunikacyjnych i społecznościowych Onet.pl: - _ Bardzo cenimy sobie profesjonalizm i niezależność tych autorów, którzy od początku tworzą kształt, klimat i wizerunek serwisu. Pragniemy także wspomóc jego rozwój w najbliższym czasie. _ Jednak popularność platform blogowych na Onecie, wynika zapewne przede wszystkim
z tego, że jest to portal o największym zasięgu w polskim internecie.

Sporą liczbę blogów posiadają oprócz Onetu, trzy inne portale. Należąca do WP.pl, platforma Bloog.pl liczy sobie na dzień dzisiejszy prawie 278 tys. blogów, a serwis Blog.Interia.pl, 179 tys. W zestawieniu tym najsłabiej wypada, należący do Agory, serwis Blox.pl, który liczy sobie obecnie 133 tys. blogów. Lepszy wynik ma niezależny serwis z blogami Mylog.pl, który posiada ponad 350 tys. blogów.

Inne serwisy klasyfikują się ze swoją liczbą blogów jeszcze niżej. Eblog.pl posiada 122 tys. blogów, Ownlog.com 30 tys., Blogi.pl 41 tys, zaś Blogi.Moje.pl już tylko 8 tys. blogów. Klasyfikację tą zamyka stworzona specjalnie dla użytkowników protokołu komunikacyjnego Jabber, niszowa społeczność Jogger.pl z ogólną liczbą 4 tys. blogów.

Statystycznie co piąty polski internauta założył blog

Przybliżona liczba polskojęzycznych blogów, którą otrzymujemy po zliczeniu wszystkich dostępnych danych, wynosiłaby 2,8 mln. Jak podaje ostatni raport IAB Polska, pod koniec ubiegłego roku liczba internautów powyżej 7 roku życia wyniosła u nas około 13,1 mln. Przy populacji, wynoszącej obecnie 38 mln 133 tys. mieszkańców, wskaźnik penetracji internetu w Polsce wynosi więc 34,4%. Liczba blogów, którą podajemy, jest więc w tym układzie, zaskakująco dobrym wynikiem.

Ze względu na niechętnie udostępniane przez firmy, szczegółowe dane, nie jesteśmy niestety w stanie odliczyć od tej liczby wszystkich blogów nieaktywnych.

Możemy jendak odjąć, tzw. spam blogi, które w raporcie Sifry'ego, CEO Technorati, przedstawiającym stan światowej blogosfery, stanowią 9% wszystkich nowo otwieranych blogów. Należy się spodziewać takich samych szacunków w polskim internecie, gdyż jest to proceder dosyć rozpowszechniony, tak wiec liczba blogów założonych przez internautów kształtowałaby się w Polsce na poziomie 2,5 mln.

Serwis Technorati śledził w kwietniu 70 mln blogów. Najpopularniejszym językiem pisania blogów są wg. Technorati japoński ( 37% śledzonych blogów ) oraz angielski ( 36% ). W opublikowanym raporcie pojawiają się także języki rosyjski( 2% ), niemiecki( 1% ), portugalski( 2% ), francuski( 2% ), a nawet farsi ( 1% ). Brak jest jednak języka polskiego. Może to wynikać z metodologii stosowanej przez Technorati - w raporcie są uwzględnianie tylko te blogi, których autorzy zaresjtrowali się w serwisie. Polskich użytkowników Technorati, amerykańskiej wyszukiwarki i serwisu do śledzenia zmian na blogach, musi być zaskakująca mało.

Jeśli nawet około 20% polskich internautów próbowało blogować, daje to w obliczu sporej dynamiki wzrostu dostępu do internetu w Polsce w ciągu ostatnich dwóch lat nadzieje na dalszy wzrost zainteresowania tym medium przez Polaków. Istnieje poważna szansa, że uda się z niego uczynić w Polsce tak poważne medium, jakim staje się ono na Zachodzie i w Azji, gdzie bloguje obecnie wg serwisu DMAsia aż 46% internautów.

Warto przy tym dodać, że nie udało nam się otrzymać informacji o liczbie polskojęzycznych blogów na popularnych światowych platformach Blogger.com oraz Wordpress.com. Oba serwisy oferują menu nawigacyjne w języku polskim, dodatkowo Blogger.com jest zintegrowany z innymi usługami Google, marki bardzo popularnej wśród polskich internautów. W związku z tym podana przez nas szacunkowa liczba polskich blogów może być jeszcze wyższa.

Z oczywistych względów nie byliśmy również w stanie oszacować liczby polskich blogów znajdujących się w niezależnych domenach, jedną z najpopularniejszych platform jest w tym wypadku Wordpress. Od jakiegoś czasu działa Polski Support Wordpress ( http://www.wordpress.org.pl/ ), który okazuje się być nieodzowny dla użytkowników, chcących przejść na niego z serwisów blogowych należących do portali. Nie jest to jednak takie proste. Jak pisze na forum Supportu internauta o nicku semp: - _ Mam bloga na www.blog.pl. Nie muszę chyba mówić, jakie są minusy tego rozwiązania ( pop-upy, ograniczenia, wykupienie serwisu przez Onet.pl ), brak możliwości eksportu bazy/backupów ). Chciałbym przenieść się na Wordpress, jednak nie bardzo jestem w stanie to ugryźć. _

40% polskich internautów zagląda na blogi

W badaniu Megapanel PBI/Gemius SA, przeprowadzonym w styczniu, mamy także oczywiste potwierdzenie popularności gigantów. Platformy blogowe największych portali miały w nich następujące wyniki jeśli chodzi liczbę użytkowników ( real users ): BlogOnet - 2 mln 993 tys., Blox.pl - 1 mln 802 tys., Blog.pl - 1 mln 28 tys., Blogger.com - 772 tys., MyLog.pl - 750 tys., Bloog.pl - 644 tys. Łączny zasięg wszystkich serwisów blogowych uwzględnionych przez Gemius wynosi 40%.

Jakie wnioski można wysnuć z tych danych? Przede wszystkim fakt, iż wciąż znacznie więcej osób czyta wpisy i je komentuje niż samemu tworzy własne blogi, o czym świadczy różnica pomiędzy liczbą blogów, a ich popularnością.

Fenomenem wśród wyników jest oczywiście Blogger, na którym niewiele jest wprawdzie polskich blogów, a jednak osiąga on wysoką pozycję w rankingu popularności.

Blogi popularniejsze wśród kobiet

Według wyników badania Megapanel PBI/Gemius ze względu na płeć, prawie każda próba wskazuje na dominację kobiet.

BlogOnet w styczniu odwiedziło 1 mln 649 tys. kobiet i 1 mln 343 tys. mężczyzn, Blox.pl 996 tys. kobiet i 805 tys. mężczyzn, Blog.pl 618 tys. kobiet i 410 tys. mężczyzn, MyLog.pl 489 tys. kobiet i 261 tys. mężczyzn. Wyjątkiem znowu okazał się Blogger.com, który w styczniu odwiedziło wprawdzie 355 tys. kobiet, ale aż 416 tys. mężczyzn.

Czyżby blogging działał głównie na kobiety? Wygląda na to, że jest to medium dla kobiet bardzo atrakcyjne, które może stać się w przyszłości doskonałym polem dla reklamodawców, chcących docierać ze swoimi komunikatami głównie do tej płci. Na razie bloggerzy stają się jednak atrakcyjni dla reklamodawców jako cała grupa użytkowników.

_ Tekst: Konrad Szlendak Tekst: Konrad Szlendak _

Źródło artykułu:internetstandard.pl
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.