Polskie Radio rozpoczęło nadawanie cyfrowe

Polskie Radio rozpoczęło nadawanie cyfrowe01.10.2013 14:13
Źródło zdjęć: © SXC.hu

Programów Polskiego Radia można już słuchać w technologii cyfrowej. Sygnał cyfrowy radia mogą odbierać mieszkańcy dwóch aglomeracji: katowickiej i warszawskiej.

Posiadacze radioodbiorników działających w systemie DAB Plus mogą odbierać Jedynkę, Dwójkę, Trójkę, Czwórkę i Polskie Radio dla Zagranicy oraz nadające dotychczas wyłącznie w internecie PR 2. i nowe Radio Rytm. Słuchacze w Warszawie i okolicach mogą słuchać również Radia dla Ciebie, mieszkańcy aglomeracji katowickiej odbierają drogą cyfrową także program rozgłośni katowickiej Polskiego Radia.

Nadawanie cyfrowe radia zainaugurowano we wtorek w Warszawie. W materiale filmowym z przesłaniem do radiosłuchaczy prezydent Bronisław Komorowski przypomniał, że mija już prawie 9. lat od rozpoczęcia emisji Polskiego Radia. "Wszyscy wiemy, jak radio jest ważne w naszym życiu, jaką rolę odgrywa w naszych domach, ile razy jest źródłem radości, czasami smutku, ale zawsze jest elementem budowy wspólnoty narodowej" - podkreślił prezydent.

Według niego cyfryzacja sygnału radiowego pozwoli na "zmniejszenie obszarów, gdzie nie wszystkie programy Polskiego Radia docierają".

Prezes Polskiego Radia Andrzej Siezieniewski podkreślił, że cyfryzacja posłuży także rozszerzeniu oferty o kanały tematyczne. "Naszym obowiązkiem jest ułatwianie dostępu słuchaczom do oferty programowej Polskiego Radia i wzbogacaniu jej" - mówił Siezieniewski.

Częstotliwości analogowe są w tej chwili w pełni zagospodarowane. Z tego powodu programy Polskiego Radia (i wszystkich innych nadawców) nie mogą zwiększyć zasięgu. Spośród programów nadawcy publicznego pokrycia sygnałem analogowym na terenie całego kraju nie ma Dwójka (odbierana na 60 proc. terytorium) i Czwórka (1. proc.).

Polskie Radio planuje uruchamianie kolejnych nadajników sygnału cyfrowego w najbliższych latach. Według harmonogramu cyfryzacji sygnału od 1 kwietnia 201. r. programy Polskiego Radia będzie można odbierać drogą cyfrową na 35 proc. powierzchni kraju, sygnał cyfrowy dotrze wówczas do ponad 55 proc. ludności.

Szef Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji Jan Dworak podkreślił, że wtorkowa inauguracja to "pierwszy krok na drodze, na której chcielibyśmy, aby znaleźli się wszyscy nadawcy, również nadawcy komercyjni". "Zrobimy wszystko, aby ten proces był przyjazny dla wszystkich nadawców" - zadeklarował Dworak.

Nadawcy komercyjni obawiają się wzrostu opłat za nadawanie. Brak wyznaczonego terminu wyłączenia nadawania analogowego oznacza, że przez pewien czas nadawcy będą musieli płacić za emisję analogową i cyfrową.

UE wyznaczyła datę wyłączenia analogowej telewizji, natomiast nie ma takiego terminu w przypadku radia. Minister administracji i cyfryzacji Michał Boni z okazji zakończenia procesu cyfryzacji telewizji zasugerował, że wyłączenie sygnału analogowego radia mogłoby nastąpić w Polsce w 202. r.

Radioodbiorników analogowych nie można przystosować do odbioru sygnału cyfrowego, aby więc korzystać z cyfrowego radia należy wymienić odbiornik.

Sygnał cyfrowy jest stabilniejszy od analogowego, "nie ucieka" podczas jazdy samochodem lub pociągiem. Pozwala na przesyłanie napisów, tytułów piosenek, komunikatów drogowych czy prognozy pogody. Cyfryzacja służy też poprawie jakości dźwięku.

Obecnie radio cyfrowe można odbierać w 1. europejskich krajach: w Belgii, Czechach, Danii, Hiszpanii, Holandii, Irlandii, na Malcie, w Monako, Niemczech, Norwegii, Szwajcarii, Szwecji, Wielkiej Brytanii oraz we Włoszech.

-/sw/sw

Źródło artykułu:PAP
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.