Polska policja ostrzega. Dostałeś takiego SMS-a? Nie płać!

Polska policja ostrzega. Dostałeś takiego SMS-a? Nie płać!11.09.2019 09:31
Źródło zdjęć: © Pixabay.com

Nikt nie chce mieć długu u komornika - to jasne. Wiedzą o tym przestępcy, którzy starają się wykorzystać strach przed wierzycielem. Przed oszustwem ostrzega policja.

Tak wygląda przykładowy SMS od fałszywych komorników:

"Komornik zwraca się z prośbą o dobrowolne uregulowanie długu w kwocie 1,78 zł. Jeżeli nie odnotujemy wpłaty rozpocznie się postępowanie"

Czasami kwota rzekomego długu może być nieco wyższa, ale nigdy nie będą to duże sumy. Przestępcy wiedzą, że większa opłata zmusiłaby ofiarę do zastanowienia i próby wyjaśnienia sprawy. "Groszowe" zadłużenie łatwo można spłacić, choćby dla świętego spokoju. Nawet jeżeli nie wiadomo, skąd te roszczenia.

Zobacz też: 4 dolary – tyle są warte informacje o tobie i twoich długach

Do wiadomości przestępcy dorzucają link prowadzący na stronę, na której można dokonać płatności. Choć przypomina witrynę banku albo serwisu finansowego, to mamy do czynienia z fałszywką. Wpisując tam dane związane z logowaniem możemy utracić dostęp do konta i pozwolić wyczyścić go oszustom.

Zanim przekażemy jakiekolwiek pieniądze sprawdźmy stronę internetową wskazaną w wiadomości i ustalmy, czy faktycznie zalegamy z płatnościami. Pod żadnym pozorem nie korzystajmy z odnośników podanych w takich wiadomościach.

Policja

Oszuści zmieniają taktykę. Czasami jest to SMS od komornika, czasami nieopłacona faktura - jak w przypadku, który niedawno opisali specjaliści z CERT Orange. Dlatego warto zastosować się do rad policji i każde wątpliwości kierować do firmy, która informuje nas o zadłużeniu.

Kontaktu szukajmy jednak na stronie internetowej, a nie w mailu czy wiadomości, którą otrzymaliśmy. Ostrożność zachować musimy także wtedy, gdy ktoś do nas dzwoni, szczególnie na telefon stacjonarny. Wystarczy przypomnieć przekręt, w którym przestępcy podszywają się pod pracowników banku czy policji.

Oszuści w takich sytuacjach w trakcie rozmowy sugerują wykręcenie numeru - np. na policję - żeby ofiara mogła potwierdzić sprawę. Wówczas podkładają tło dźwiękowe i udają, że są tą "prawdziwą policją" lub "osobą z banku", do której ofiara się właśnie dodzwoniła. Tylko dlatego, że w telefonach stacjonarnych rozmowa kończy się, gdy słuchawkę odłoży osoba nawiązująca.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.