Polska firma "rozbierze" każde ujęcie. Wykorzystuje do tego sztuczną inteligencję

Polska firma "rozbierze" każde ujęcie. Wykorzystuje do tego sztuczną inteligencję18.06.2018 14:08
Źródło zdjęć: © Mat. prasowe

Zaczęło się od jednego zlecenia, a w efekcie powstała firma, która jest jedną z pierwszych tego typu w Europie. Plastream zajmuje się połączeniem dwóch pozornie różnych branż: sieci neuronowych oraz reklamy.

86 proc. odbiorców treści w Internecie nie zauważa reklam, a jedynie 2,8 proc. uważa, że były odpowiednie i dopasowane do ich preferencji – wynika z badań firmy Infolinks z 2013 roku. Pięć lat temu zjawisko "ślepoty reklamowej" było wyzwaniem dla reklamodawców.

"Odślepić" internautę

Z tym zjawiskiem za bary bierze się wiele firm, a jedną z nich jest właśnie polski Plastream. Liczące ponad 10 osób przedsiębiorstwo zostało założone i jest rozwijane przez osoby, które mają doświadczenie związane z modelowaniem sieci neuronowych, big data i technologiami uczenia maszynowego i głębokiego. Co wyszło z ich kooperacji? Powstał silnik o nazwie Similarity Search, który jest jedną z pionierskich metod wyświetlania reklam. Jego działanie opisał WP Tech dyrektor zarządzający Plastream, Rafał Wyderka.

- Gdy oglądasz film, videocast, czytasz artykuł, patrzysz na zdjęcia, ogólnie konsumujesz treść, możesz mieć ochotę dowiedzieć się tu i teraz, gdzie można kupić sukienkę, która ci się podoba. A którą nosi aktorka na ekranie – mówi. - Plastream nazywa to co widzi, dokonujemy detekcji obiektów na obrazie i przepuszczamy je przez sieci neuronowe. Wtedy w specjalnym miejscu, wybranym przez wydawcę treści, uruchamiana jest rekomendacja, która zostaje pobrana z serwisu e-commerce. Wydawca ma zatem możliwość generowania ruchu do sklepów. A sklepy płacą za przekierowania – dodaje.

Cały system jest w całości autorski. W zależności od branży, istnieją różne modele sieci i sposoby na rozpoznawanie przedmiotów. W przypadku mody zbierane są dane na temat sukienek, butów, spodni i kilkudziesięciu innych kategorii, a potem system uczy się rozpoznawać je i rozróżniać, objaśnia działanie Rafał Wyderka.

- Kolejną możliwością jest rozpoznawanie produktów w sklepach spożywczych. Dzisiejsza technologia umożliwia filmowanie jego wnętrza, detekcje produktów, wskazanie SKU (jednostka magazynowa – przyp. red.), co pozwala określić sprzedawcy wartość towaru – opisuje kolejną funkcjonalność Wyderka.

Tryliony danych dziennie

Na początku działalności, Plastream na zlecenie jednej z największych polskich stacji zrealizowali projekt związany ze streamowaniem treści video dla użytkowników biznesowych. Telewizja to ogromny producent treści video, powstała więc potrzeba analizy tych materiałów. Zaczęto rozwijać klasyfikację, co jest na ekranie – klienci potrzebują rozpoznawać te obiekty, które dają się monetyzować w sieci Internet (np. moda).

Realizacja takich projektów jest możliwa dzięki taniejącej mocy obliczeniowej, która jest wymagana w dużych ilościach. Firma współpracuje z Microsoft oraz z nVidia, która specjalizuje się w tworzeniu układów GPU, czyli procesorów graficznych.

Przy trenowaniu modeli analizowanych jest mnóstwo punktów składowych. Walka trwa o to, kto wskaże ich jak najwięcej i jak najdokładniej, mówi WP Tech rozmówca. Firma pracuje nad tym systemem mniej więcej od półtora roku. Udziałowcami spółki jest notowana na warszawskiej giełdzie papierów wartościowych spółka Mediacap SA, Bartosz Aninowski oraz Rafał Wyderka. Plastream to jedna z sześciu marek holdingu.

- Jeżeli filmujemy, oglądamy czy słuchamy, możemy dokonać detekcji elementów właściwie na bieżąco. Dla największej prywatnej stacji telewizyjnej w Polsce nasz system potrafił rozpoznać celebrytów po twarzy na materiale video – podaje przykład przedstawiciel firmy. - Wynik pojawiał się bardzo szybko, bo nazywanie szybko rzeczy na ekranie ma swoją wymierną wartość biznesową – podkreśla.

Stały rozwój sztucznej inteligencji sprzyja powstawaniu spółek i firm, które podejmują wyzwanie oferowania usług bazujących na Al, machine learning i big data. Dla reklamodawców i wydawców ten stan rzeczy jest idealny - machine learning działa tym lepiej, im więcej danych może przyswoić i się na nich uczyć. Biorąc pod uwagę, że codziennie generowanych jest ponad 2,5 tryliona danych, nauczanie maszynowe ma pole do popisu.

- Rynek jest o tyle interesujący, że dopiero się tworzy. To młoda technologia, którą interesują się firmy z Doliny Krzemowej, Izraela i Dalekiego Wschodu. Jej popularność będzie rosła wraz z dostępnością mocy obliczeniowej – im będzie tańsza, tym prawdopodobnie takich firm jak nasza będzie pojawiać się więcej – konkluduje Wyderka.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.