Polscy webmasterzy na bakier z użytecznością stron WWW?

Polscy webmasterzy na bakier z użytecznością stron WWW?22.02.2012 09:31
Źródło zdjęć: © chip.pl

Nawet co druga strona WWW w Polsce nie spełnia podstawowych wymogów użyteczności, wynika z szacunków firmy Cal.pl

Web usability, tłumaczone jako użyteczność, to sposób projektowania stron internetowych, tak aby były intuicyjne, ergonomiczne oraz przyjazne dla ich użytkowników. Nie ma jednej definicji użyteczności, jednak tym, co łączy użyteczne witryny WWW, jest silna koncentracja na użytkowniku.

- _ Podstawowym błędem popełnianym przez projektantów i programistów stron internetowych jest skupienie się na szacie graficznej. Użyteczna strona nie musi być przepełniona efektownymi animacjami, ani rozbudowanymi skryptami. Dobrze zaprojektowana witryna przyciąga użytkowników oraz sprawia, że ci pozostają na niej dłużej. Ważne jest, aby skupić swoje wysiłki na celu projektu (jak najlepiej zaprezentować informacje, jak sprzedać produkt), a nie tylko jego formie estetycznej _ - mówi Michał Trziszka, CEO Cal.pl.

Jakob Nielsen, współczesny guru web usability, definiuje użyteczność jako zbiór pięciu atrybutów jakości:

Kiedy użytkownik po raz pierwszy odwiedza witrynę, powinien poczuć się znajomo. Odejdzie, jeśli nie będzie potrafił wykonać podstawowych zadań, np. znaleźć potrzebne mu informacje lub szybko sprawdzić ceny produktu. Nietypowe menu i skomplikowana struktura serwisu to jeden z tych błędów, który najczęściej popełniają projektanci WWW.

  1. przyswajalność (learnability),
  2. efektywność (efficiency),
  3. zapamiętywalność (memorability),
  4. skłonność do popełniania błędów (errors),
  5. satysfakcja (satisfaction).

Miarą użyteczności jest to, jak szybko osoby regularnie odwiedzające daną witrynę potrafią wykonywać na niej podstawowe zadania, docierać do informacji czy (w przypadku sklepów) dokonywać zakupów. Użyteczna strona buduje przywiązanie oraz wzmaga satysfakcję, czyli to co sprawia, że użytkownicy lubią korzystać z serwisu lub kupować w sklepie.

Użyteczność należy postrzegać przez pryzmat celu, który chcemy osiągnąć. Głównym celem firmowej witryny jest dostarczanie informacji o firmie, jej ofercie i produktach. Warto pamiętać, że odwiedzający stronę zazwyczaj poszukują danych kontaktowych, a nie inspiracji jak zaprojektować efektowne menu we flashu.

Celem nadrzędnym każdego sklepu internetowego jest wysoka konwersja sprzedaży. Interfejs sklepu powinien zostać zaprojektowany tak, aby proces wyszukiwania produktu oraz składania zamówienia był maksymalnie prosty i intuicyjny dla kupującego.

-_ Z zebranych przez nas danych wynika, że nawet co druga strona WWW w Polsce nie spełnia podstawowych wymogów użyteczności _- podsumowuje Michał Trziszka. - _ Odwiedzający najczęściej skarżą się na problemy z nawigacją. Blisko 30% ankietowanych osób zadeklarowało, że przytłacza ich zbyt duża liczba elementów graficznych. Wygląda więc na to, że czasy wszechobecnego Flasha mamy za sobą _ - dodaje.

Polecamy w wydaniu internetowym chip.pl: "Oto jak potrafi robić zdjęcia procesor Snapdragon S4"

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.