Polscy operatorzy startują z mobilną telewizją cyfrową

Polscy operatorzy startują z mobilną telewizją cyfrową18.02.2008 18:50
Źródło zdjęć: © AFP

Od 100 do 200 mln euro wyniesie mobilne telekomy inwestycja w budowę infrastruktury do odbioru cyfrowej telewizji w telefonach komórkowych. Niespełna dwa miesiące po ogłoszeniu wspólnej inicjatywy czterej operatorzy infrastrukturalni rozpoczęli jej testy.

Od 10. do 200 mln euro wyniesie mobilne telekomy inwestycja w budowę infrastruktury do odbioru cyfrowej telewizji w telefonach komórkowych. Niespełna dwa miesiące po ogłoszeniu wspólnej inicjatywy czterej operatorzy infrastrukturalni – Polska Telefonia Cyfrowa (Era i Heyah)
, Centertel (Orange)
, Polkomtel (Plus i Sami Swoi), oraz P4 (Play) rozpoczęli jej testy.

Na razie dostępnych jest tylko 1. kanałów i przede wszystkim w centrum Warszawy (nadajnik znajduje się na Pałacu Kultury – przy dużym szczęściu i dobrej widoczności udaje się złapać zasięg do 30 km, zazwyczaj ok. 10 km). Docelowo – jeśli projekt się powiedzie, zasięgiem ma zostać objęte 60 proc. populacji Polaków. Oferta ma być dostępna głównie w dużych miastach i „dużych węzłach komunikacyjnych”. Chodzi o to, aby można było oglądać telewizję w telefonach komórkowych np. w trakcie podróży pociągiem.

Maciej Witucki, prezes Telekomunikacji Polskiej zwrócił uwagę na to, że Grupa TP do projektu –. oprócz Centertela, angażuje także inny podmiot – TP Emitel. Ma być partnenem technologicznym projektu. To spółka, która na co dzień zajmuje się właśnie rozwijaniem telewizji cyfrowej. – Komórki już dawno przestały służyć tylko do rozmowy. Nasi użytkownicy zaczęli się domagać coraz więcej rozrywki. Nie chodzi tylko o gry, ale także o ofertę medialną. To jest właśnie odpowiedź – powiedział Maciej Witucki.

Z kolei Klaus Hartmann, prezes PTC przyznał, że operatorzy mobilni są w każdej chwili rozpocząć inwestycję w budowę sieci. Nawet w tym roku. Jeśli się uda to przewiduje, że do końca 200. r. z mobilnej telefonii cyfrowej korzystać będzie ok. 100 tys. posiadaczy telefonów komórkowych.

Kierujący P4 Chris Bannister zwrócił uwagę na brak przejrzystych reguł prawnych, jakie są związane z rozwojem mobilnej telewizji cyfrowej. Bez tego jego zdaniem trudno będzie operatorom rozpocząć inwestycję z rozmachem.

To, o co chodziło Chrisowi Bannisterowi doprecyzował Adam Glapiński, prezes Polkomtela. Jego zdaniem potrzebna jest konkretna inicjatywa Urzędu Komunikacji Elektronicznej, który jasno określi zasady, na jakiej zasadzie operatorzy mają współpracować przy budowie infrastruktury, na którą gotowe są wydać duże pieniądze, oraz co z innymi podmiotami, które by chciały w przyszłości rozwijać podobną technologię. –. Samo przyznanie częstotliwości to nie wszystko – powiedział Adam Glapiński.

Zarówno Maciej Witucki, jak i Adam Glapiński byli zgodni w jednym. O ile na poziomie budowy i wykorzystania infrastruktury czterej operatorzy będą ściśle współpracować, o tyle na poziomie oferty ma już być ostra rywalizacja. –. Testy mają pokazać preferencje użytkowników. Jednak partnerów medialnych do dostarczenia treści każdy z nas poszuka sobie samemu – powiedział Adam Glapiński.

Mobilna telewizja cyfrowa będzie emitowana w standardzie DVB-H. To tzw. transmisja rozsiewcza co oznacza, że praktycznie każdy będzie mógł odbierać sygnał. Nie ma limitów urządzeń w danym rejonie, które mają dostęp do mobilnej telewizji. Jeden warunek –. trzeba być w zasięgu sieci, a do tego potrzeba jest budowa od podstaw zupełnie nowej infrastruktury (masztów, itp.). Dlatego czterej operatorzy postanowili przy tym współpracować, zamiast samodzielnie budować kolejną sieć od nowa.

W Europie wiele krajów testuje DVB-H, komercyjnie uruchomiono ją we Włoszech i Finlandii. Przedstawiciele telekomów liczą, że Polska będzie trzecim, gdzie testy zakończą się komercyjnym udostępnieniem oferty wszystkim.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.