Policja: przed świętami wzrasta liczba internetowych oszustw

Policja: przed świętami wzrasta liczba internetowych oszustw15.12.2009 10:12

Codziennie do komend w całej Polsce zgłaszają się osoby oszukane w czasie zakupów przez internet - ostrzega policja dodając, że przed świętami liczba tego rodzaju oszustw znacznie wzrasta

Tylko na początku grudnia zatrzymano trzy osoby - jedną z Sandomierza, dwie z Legnicy, które poprzez aukcje wyłudziły pieniądze od blisko 20. potencjalnych klientów.

W internetowych sklepach i na aukcjach można kupić prezenty, ozdoby na choinkę, strój św. Mikołaja, a nawet wigilijnego karpia. Klientów więc nie brakuje, niestety uaktywniają się też w tym okresie oszuści.

Źródło zdjęć: © (fot. sxc.hu)
Źródło zdjęć: © (fot. sxc.hu)

_ "Pewną prawidłowością jest już to, że tuż po świętach mamy więcej zgłoszeń dotyczących oszustw dokonywanych poprzez internet. Ludzie coraz częściej wybierają ten właśnie sposób robienia przedświątecznych zakupów - bez kolejek, dodatkowo kuszeni bardzo atrakcyjnymi cenami. Coś zamawiają, później długo czekają na przesyłkę, a w końcu - po świętach - zgłaszają się na policję" _ - powiedział PAP rzecznik komendanta głównego policji Mariusz Sokołowski.

Jak dodał, pomysły na internetowe oszustwa są różnorodne - począwszy od fikcyjnych sklepów internetowych do aukcji na znanych portalach. _ "Bywa, że oszuści przygotowują się do tego przez dłuższy czas. Na przykład na aukcjach sprzedają różne przedmioty zdobywając pozytywne oceny klientów, a później wystawiają znacznie droższy towar, który tak naprawdę nie istnieje i naciągają wiele osób" _ - zaznaczył Sokołowski.

Potencjalni klienci kuszeni są atrakcyjnymi cenami lub możliwością kupienia towarów, które np. trudno jest przed świętami zdobyć. Najczęściej chodzi o taki sprzęt jak m.in. telefony komórkowe czy aparaty fotograficzne. Oszukańczym procederem zajmują się pojedyncze osoby lub szajki, zazwyczaj - dwu, trzy-osobowe.

Zdarzają się przypadki, ze paczka z zamówionym towarem przychodzi, ale zamiast wyczekiwanego telefonu, aparatu czy komputera jest w niej... gips, kamienie lub cegły. "Często odbierając przesyłkę na poczcie nie sprawdzamy jej zawartości, bo nie mamy czasu albo jesteśmy przeświadczeni, że skoro przyszła i ma określoną wagę - wszystko jest w porządku" - powiedział Sokołowski.

Częściej przesyłki nie przychodzą jednak wcale. "Strony np. fikcyjnych sklepów internetowych są dobrze przygotowane. Zawierają informacje o towarach, adres firmy czy telefon kontaktowy. Klienci, kiedy nie dostają paczki, dzwonią, ale słyszą, że przesyłkę wysłano. Zazwyczaj rozmawiająca z nimi osoba jest bardzo miła, obiecuje, że wszystko sprawdzi. Po świętach telefon już nie odpowiada. Później ustalamy, że tak naprawdę numer był na kartę, a sklep nigdy nie istniał" - mówił Sokołowski.

Zazwyczaj też konta, na które trzeba przesłać zapłatę, są zakładane na tzw. słupy, czyli podstawione osoby. "Później docieramy np. do bezdomnego, który dostał za to kilkadziesiąt zł i nie zdaje sobie sprawy, do czego wykorzystane zostało założone na jego nazwisko konto" - powiedział rzecznik.

Policja radzi, by przed zawarciem transakcji próbować sprawdzić placówkę - np. to czy ulica, przy której ma się znajdować, w ogóle istnieje. "Jeśli jest podany telefon stacjonarny - zadzwońmy. Poczytajmy też opinie o sklepie na forach internetowych, a przede wszystkim starajmy się wybierać opcję zapłaty za pobraniem" - zaznaczył rzecznik.

Zaapelował także by szczególnie uważać przy płaceniu przez internet kartą kredytową. "Upewnijmy się, że dokonywana przez nas transakcja jest bezpieczna" - podkreślił. Zdarza się bowiem, iż oszuści wykorzystują podane im dane do własnych zakupów, ogołacając konta klientów.

By zapobiec przykrym niespodziankom warto też dokonywać zakupów przez internet tylko w sprawdzonych miejscach. "Każde oszustwo zgłaszajmy jak najszybciej na policję" - podkreślił Sokołowski.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.