Polacy wysyłają coraz mniej SMS-ów. Co się za tym kryje?

Polacy wysyłają coraz mniej SMS-ów. Co się za tym kryje?01.07.2014 13:27

Według raportu o stanie rynku telekomunikacyjnego w 2013 roku, przygotowanego przez Urząd Komunikacji Elektronicznej, Polacy wysyłają coraz mniej SMS-ów.

Źródło zdjęć: © (fot. Fotolia)
Źródło zdjęć: © (fot. Fotolia)

Według raportu o stanie rynku telekomunikacyjnego w 2013 roku, przygotowanego przez Urząd Komunikacji Elektronicznej, Polacy wysłali w ubiegłym roku 52,2 mld SMS-ów, co oznacza spadek o 0,9 proc. względem poprzedniego roku. Na jednego mieszkańca kraju przypadło średnio 1355 wysłanych wiadomości SMS w ciągu roku. Raport UKE wskazuje na pierwszy od 2009 roku spadek liczby krótkich wiadomości tekstowych wysłanych w polskich sieciach komórkowych.

Według analityków Analysys Mason, przeciętny użytkownik telefonii komórkowej w Polsce wysłał w 2013 r. 1014 SMS-ów. Oznacza to, że Polska znalazła się powyżej średniej dla wybranych państw Unii Europejskiej, wynoszącej 956 wiadomości SMS. Badanie pokazuje, że najwięcej wiadomości tekstowych na użytkownika przypada we Francji (2837), Belgii (2442) oraz Irlandii (1780). Najmniejszą popularnością SMS-y cieszą się w Holandii (270) Estonii (193) i Bułgarii (95).

Z raportu UKE wynika, że każdego roku zwiększa się łączna liczba wysłanych wiadomości SMS w roamingu. W ubiegłym roku użytkownicy polskich sieci mobilnych wysłali w roamingu około 37 mln wiadomości SMS więcej niż w roku 2012. Łącznie w 2013 roku wysłano w roamingu 539 mln SMS-ów. Należy spodziewać się, że w związku z tegorocznym obniżeniem stawek roamingowych za usługi telekomunikacyjne w UE liczba wysłanych wiadomości w kolejnych latach powinna rosnąć.

"Raport Urząd Komunikacji Elektronicznej pokazuje wpływ wzrostu zasięgu LTE na zachowania użytkowników smartfonów. Widać wyraźnie, że coraz większą popularnością cieszą się nowoczesne metody komunikacji - według najnowszych statystyk już blisko połowa Polaków posiada w swojej kieszeni smartfona. Należy zatem spodziewać się dalszego rozwoju komunikacji mobilnej oraz rynku aplikacji na smartfony i tablety. Oceniamy, że na niższą liczbę wysłanych wiadomości SMS niż w ubiegłym roku z pewnością wpłynął obserwowany przez nas spadek liczby krótkich wiadomości tekstowych wysyłanych między użytkownikami. Coraz częściej ich rolę przejmują takie aplikacje jak Facebook Messenger czy WhatsApp. Warto jednak zauważyć, że rośnie liczba SMS-ów wysyłanych w modelu A2P, czyli ruch wiadomości generowanych przez systemy informatyczne (np. systemy bankowe, systemy zakupowe) i urządzenia. Nie spada również zainteresowanie klientów wykorzystaniem SMS Marketingu oraz powiadomień SMS, które wykorzystywane są np. przez instytucje
publiczne lub placówki ochrony zdrowia. Potencjał komunikacji SMS w tym obszarze jest jeszcze niewykorzystany, dlatego spodziewamy się, że liczba wysłanych krótkich wiadomości tekstowych w tym segmencie rynku w ciągu najbliższych 2-3 lat będzie rosła" - mówi Marcin Papiński, Dyrektor ds. Rozwoju w firmie Infobip.

Raport UKE wskazuje na systematyczny wzrost liczby wysłanych wiadomości MMS. W 2013 roku użytkownicy sieci mobilnych w Polsce wysłali ich łącznie ponad 445 mln, czyli o 54 mln więcej niż w roku poprzednim. Oznacza to wzrost rok do roku o 13,8 proc. Na statystycznego mieszkańca naszego kraju w 2013 r. przypadło 12 wiadomości MMS, czyli o 2 więcej niż w 2012 r.

Polecamy w wydaniu internetowym chip.pl: Jak sprzedać 10 000 smartfonów w 1 sekundę?

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.