Polacy w światowym finale konkursu "Make it Wearable"

Polacy w światowym finale konkursu "Make it Wearable"13.10.2014 14:02
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe

Zespół polskich innowatorów tworzony przez lekarza współpracującego z NASA, pioniera konstrukcji robotów medycznych oraz specjalistę od rzeczywistości wirtualnej w listopadzie wyjedzie do USA, by wziąć udział w finale globalnego konkursu "Make it Wearable" Intela. Ich urządzenie o nazwie Snowcookie ma szansę zdobyć główną nagrodę w wysokości 500 000 dolarów.

Snowcookie, czyli propozycja konkursowa Marcina Kawalskiego, Zbigniewa Nawrata i Piotra Łukasika, to osobista platforma elektroniczna, która dodaje nowy wymiar do sportów zimowych. Cel to podniesienie poziomu bezpieczeństwa, pomoc w poprawie techniki jazdy i wymiana danych w społeczności narciarzy i snowboardzistów.

Jak działa Snowcookie

Urządzenie przypięte jest do narty (po jednym na każdą) lub deski i przy wykorzystaniu zainstalowanego w „ciastku”. szeregu czujników, takich jak akcelerometr, żyroskop, magnetometr czy barometr oraz podobnego urządzenia pomiarowego umieszczonego w ubraniu narciarza, dokonuje pomiarów i przeprowadza dynamiczną analizę ruchów narciarza i panujących warunków. Elementem systemu pomiarowego i prezentacji danych jest również smartfon użytkownika, z którym komunikuje się Snowcookie.

Snowcookie w trakcie zjazdu zbiera dane, analizuje parametry ruchu i zachowania narciarza. Na tej podstawie przygotowuje raporty i komunikaty, które są prezentowane użytkownikowi. Urządzenie sprawi, że sporty zimowe przyniosą jeszcze więcej frajdy i zabawy ze znajomymi na stoku, umożliwiając nowy rodzaj współzawodnictwa.

Snowcookie stanowi również rodzaj wirtualnego, osobistego trenera, który analizuje technikę jazdy i wskazuje punkty, które można udoskonalić. Pomaga ograniczać występowanie urazów, tak typowych dla tego sportu, poprzez ciągłe monitorowanie zmęczenia. Automatycznie wykrywa wypadek i w razie potrzeby wzywa pomoc. Sprzęt powstaje w oparciu o platformę Intel Edison, która mimo miniaturowych rozmiarów (format karty SD) zapewnia wysoką moc obliczeniową.

Osobisty trener

Wearable Polaków może komunikować się z użytkownikiem na kilka sposobów. • Pierwszym z nich jest interfejs audio –. łatwy do wykorzystania nawet w trakcie uprawiania sportu. Narciarz na bieżąco otrzymuje informacje, co poprawić w technice jazdy i np. o tym, aby zrobić przerwę aby uniknąć kontuzji z powodu przemęczenia mięśni.
• Całe urządzenie, które narciarz widzi przed sobą, wyświetla również na bieżąco informacje wizualne (zmienia swój kolor), które mają pomóc w doskonaleniu techniki jazdy.

• Twórcy Snowcookie, myśląc przyszłościowo, zadbają również o to, by polski wynalazek był kompatybilny z inteligentnymi goglami z wbudowanym wyświetlaczem HUD, które w najbliższych latach powinny znacznie zyskać na popularności.

Zespół

Marcin Kawalski - kapitanem zespołu opracowującego Snowcookie jest lekarz, pasjonat medycyny kosmicznej i dyrektor do spraw innowacji medycznych Szpitala im. I. Mościckiego, twórca Laboratorium Diagnostyki Snu, w którym przy pomocy wielu zróżnicowanych czujników monitoruje zdrowie swoich pacjentów. Współpracował z NASA i ESA m.in przy definiowaniu założeń systemów telemedycznych zapewniających zdalną pomoc dla pacjentów w krajach rozwijających się.

Zbigniew Nawrat jest z wykształcenia fizykiem teoretykiem, zawodowo związanym z medycyną. To pionier robotyki medycznej, członek Sekcji Biomechaniki oraz Sekcji Biomateriałów PAN. Stworzył wiele prac badawczych związanych z dziedziną sztucznych narządów ludzkich, w tym przede wszystkich protez serca, takich jak zastawki i pompy krwi. Jest także twórcą pierwszego w Polsce i w Europie robota kardiochirurgicznego Robin Heart. Wprowadza i rozwija zastosowanie technologii wirtualnej przestrzeni do symulacji operacji chirurgicznych. W Fundacji Rozwoju Kardiochirurgii im. prof. Zbigniewa Religi kieruje Instytutem Protez Serca. Jest także pracownikiem Katedry Kardiochirurgii Śląskiego Uniwersytetu Medycznego i prezydentem Międzynarodowego Stowarzyszenia Robotyki Medycznej.

Piotr Łukasik odpowiada za stronę wizualną projektu. Jest specjalistą od wirtualnej rzeczywistości, na co dzień projektującym urządzenia interaktywne. Dotychczas pracował m.in. przy tworzeniu interaktywnego lustra czy wirtualnego stołu. Zbigniewa Nawrata i Marcina Kawalskiego poznał przy okazji współpracy przy kilku projektach medycznych.

Obecnie Polacy dopracowują swój projekt, korzystając ze wsparcia mentorów, na czele których stoi Guy Kawasaki (m.in. były doradca Google i główny ewangelista Apple) oraz Steve Blank (wybitny autorytet wspierający scenę startupową w Dolinie Krzemowej). Wśród mentorów znajdziemy przedstawicieli firm zajmujących się produktami wearable, dizajnem oraz stroną biznesową. O główną nagrodę będą rywalizować z zespołami ze Stanów Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii, Hiszpanii, Chin, Chile i Niemiec, które przedstawią projekty elektroniki noszonej do zastosowania w sporcie, medycynie, przemyśle i rozrywce. Wyniki konkursu „Make It Wearable”. zostaną ogłoszone 3 listopada w San Francisco.

„Make it Wearable”. to inicjatywa ogłoszona przez Intela na targach CES 2014, której celem jest pobudzenie innowacji i ewolucji elektroniki osobistej w nowych kierunkach. Z tysięcy zgłoszeń, Intel wybrał najlepsze pomysły twórców z całego świata, oferując im pomoc merytoryczną, finansową i techniczną.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.