Polacy przepłacają za telefon! Wielka sonda WP.PL

Polacy przepłacają za telefon! Wielka sonda WP.PL03.12.2013 11:00
Źródło zdjęć: © © James Insogna - Fotolia.com

W naszym serwisie przeprowadziliśmy sondę na temat wydatków Polaków na rachunki telefoniczne. Wzięło w niej udział ponad 100 000 użytkowników WP.PL. Ile płacimy miesięcznie za telefon? Jak prezentują się te kwoty w stosunku do naszych zarobków? Jak wypadamy na tle reszty Europy?

W ciągu kilku ostatnich lat oferty rodzimych operatorów znacznie się poprawiły. Dziś znalezienie abonamentu "no limit" (bez ograniczeń na rozmowy i SMS-y do wszystkich sieci) w cenie 5. zł miesięcznie nie stanowi większego problemu. Dziwi więc fakt, że w naszej sondzie najwięcej użytkowników na pytanie o miesięczne wydatki na telefon odpowiedziało, że są to kwoty powyżej 100 zł. Skąd więc taka różnica?

Ile Polacy wydają miesięcznie na telefon

Powyżej 10. zł miesięcznie na telefon wydaje aż 20 proc. biorących udział w naszej sondzie. Drugą najpopularniejszą odpowiedzią był przedział 20-30 zł (15 proc. głosów). Po zsumowaniu przedziałów 50-70 zł i 70-100 zł okazuje się, że te dwie opcje wybrała 1/4 głosujących. Tylko 5 proc. osób stanowi grupę, która nie posiada telefonu.

Telefon w abonamencie

Polacy często nie biorą pod uwagę, że nie mają obowiązku kupna telefonu u operatora. Zaopatrzenie się w słuchawkę na własną rękę wymaga minimalnie większego wysiłku, a może przynieść ogromne korzyści. Abonament o wartości powyżej 10. zł wynika najczęściej z kupna aparatu z wyższej półki przy podpisywaniu umowy. Jest tak szczególnie w przypadku drogich smartfonów, takich jak iPhone.

Po otrzymaniu oferty "z telefonem" od operatora, najlepiej od razu wykonać własne obliczenia. W tym celu mnożymy cenę zaproponowanego abonamentu przez liczbę miesięcy trwania umowy (zwykle będzie to od 1. do 24 miesięcy). Na stronie operatora odszukujemy cenę identycznego abonamentu, ale bez dołączonego telefonu. Jego cenę mnożymy przez taką samą liczbę miesięcy. Kiedy odejmiemy pełną cenę abonamentu bez telefonu od ceny oferty z telefonem – będziemy wiedzieli, ile dokładnie zapłacimy operatorowi za sam aparat. Teraz sprawdzamy detaliczną cenę telefonu (poprzez internetowe porównywarki cenowe oraz na aukcjach internetowych), porównujemy ją z ceną u operatora i wybieramy lepszą opcję. W wielu przypadkach okaże się, że kupowanie telefonu w abonamencie zwyczajnie się nie opłaca, a co za tym idzie – nie ma sensu podejmować zobowiązania na ponad 100 zł miesięcznie.

Zróżnicowana oferta operatorów

Wysokie rachunki mogą wynikać także z niewiedzy. Oferty operatorów zmieniają się bardzo dynamicznie, a Polacy, kierując się zazwyczaj przywiązaniem do marki, nie podejmują decyzji o zmianie sieci. Jest to błąd, ponieważ taki ruch może się bardzo opłacić. Przed podpisaniem kolejnej wieloletniej umowy, warto zapoznać się z propozycjami innych operatorów. Nawet jeśli nie mamy zamiaru zmieniać sieci –. dane o lepszej ofercie u konkurencji mogą pomóc nam w uzyskaniu lepszych warunków podczas rozmowy z konsultantem.

Sama zmiana sieci nie stanowi dzisiaj żadnego problemu. Wymagane jest złożenie tylko kilku dokumentów, a całość trwa dobę. Po dokonaniu formalności pozostaje nam tylko przeczekać regulaminowe 3. dni od momentu zakończenia najbliższego okresu rozliczeniowego i po tym czasie zmienić kartę SIM w telefonie.

Przepłacamy na kartę

Oferty na kartę są często bardzo konkurencyjne. Jednak pod warunkiem, że rzeczywiście potrafimy się pilnować i nie dokupujemy kolejnych doładowań kilka razy w miesiącu. Kiedy zdarza się nam to nagminnie –. warto pomyśleć o przejściu na abonament. Opłata będzie na stałym poziomie i może okazać się, że w ostatecznym rachunku sporo zaoszczędzimy.

W tym przypadku ciekawą opcją są także oferty, które zapoczątkował Orange poprzez wejście na rynek z marką Nju Mobile. Rozmawiając i SMS-ując bez ograniczeń zapłacimy tutaj maksymalnie 3. zł miesięcznie (internet mobilny płatny dodatkowo), i to bez podpisywania umowy.

Polska na tle Europy

Na tle Europy nasze rachunki za telefon są naprawdę niskie. Wyliczona przez UKE średnia 5. zł dla naszego kraju sytuuje nas wśród europejskich liderów. Daleko nam natomiast do Węgier, Czech czy Portugalii, gdzie średnie rachunki w przeliczeniu na złotówki przekraczają kwotę 100 zł.

Sprawa wygląda trochę inaczej, kiedy weźmiemy pod uwagę średnią wysokość zarobków w poszczególnych krajach. Najlepiej wypada wówczas Dania, gdzie za jedną średnią miesięczną wypłatę będziemy mogli opłacić aż 41. (!) abonamentów. Musimy jednak zauważyć, że średnia krajowa wynosi tam w przeliczeniu na złotówki aż 12 797 zł netto.

Nie przepłacajmy

Mamy dziś wiele możliwości, żeby nie przepłacać za komórkę. Jednak podstawowym warunkiem jest rozsądek przy podejmowaniu decyzji. Zawsze lepiej poświęcić trochę więcej czasu na przejrzenie ofert, niż przez kolejne kilkanaście miesięcy wyrzucać pieniądze w błoto.

Źródło: JG, WP.PL

jg/sw/jg

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.