Polacy pozbywają się telewizorów

Polacy pozbywają się telewizorów30.12.2015 12:20
Źródło zdjęć: © Fotolia

Odsetek gospodarstw domowych, w których nie ma już telewizora, wzrósł
w Polsce w 2015 r. z 3,8 proc. do 4,1 proc. i systematycznie rośnie. Wynika to z estymacji
badającej oglądalność firmy Nielsen Audience Measurement, a informuje o tym "Rzeczpospolita".

Wszystkich gospodarstw domowych w Polsce według Nielsena jest ponad 13,5 mln i mieszka w nich 35,6 mln widzów. Oznacza to, że ponad 55. tys. domów nie ma dostępu do płatnej telewizji. Jest to trend powszechny, nie tylko w naszym kraju. Główne powody to oferta naziemnej telewizji cyfrowej i zbyt wysoka cena.

Pozbywamy się telewizorów świadomie

Jest to to decyzja dość radykalna, ale okazuje się, że coraz więcej osób ją podejmuje. Większość wybiera bardziej świadome życie, poza bezmyślną konsumpcją niepotrzebnych i często ogłupiających treści. Zwykle ludzie rezygnują z telewizji z kilku powodów. Przede wszystkim ze względu na to, że po prostu nie mają czasu na zasiadanie w fotelu i patrzenie w migocący obraz. Są też tacy, którzy nie chcą płacić za comiesięczny abonament, ponieważ nie znajdują niczego interesującego w ofercie kablówek. Jeszcze inni nie potrzebują dodatkowego mebla w domu, zbierającego tylko kurz, ponieważ wiedzę o świecie czerpią z internetu, gazet lub radia. Wyrywając się z telewizyjnej niewoli, to właśnie laptop stał się pewnym substytutem odbiornika, jutrzenką wolności. Z najnowszych badań wynika, że aż 9. proc. polskich internautów ogląda telewizję. Takie dane przedstawione zostały w raporcie agencji mediowej MEC, która badała zachowania osób żyjących bez telewizora. Okazuje się, że tylko 5 proc. internautów nie ma telewizora lub
wykorzystuje go do innych celów niż oglądanie telewizji np. jako konsoli do grania.

Spora część osób, mimo braku odbiornika, nadal ogląda telewizję! Może nie robi tego zbyt często, ale jednak ogląda. Większość z nich stanowią młode osoby w wieku od 2. do 35 lat, które pochodzą z dużych miast. Co ciekawe, przeważającą cześć, bo aż 57 proc. stanowią kobiety. Jak przyznaje dr Dominik Batorski w wywiadzie dla Polityki - Pokolenie dwudziesto- i trzydziestolatków traktuje telewizję inaczej niż ich rodzice i to również może generować różnice. Dla użytkowników internetu (wśród młodych prawie sto procent) to medium towarzyszące, tak jak kiedyś dla pokolenia ich rodziców radio. Często ich aktywność internetowa może mieć związek z tym, co akurat dzieje się w telewizji: oglądając program, szukają w internecie dodatkowych informacji lub dzielą się swoimi spostrzeżeniami w serwisach społecznościowych albo na profilach programów telewizyjnych.

Nie mam telewizora i co dalej?

Zdecydowana większość "beztelewidzów" ogląda długie treści wideo na laptopie - aż 6. proc. Natomiast nieco rzadziej widzowie korzystają z tabletów. Co ciekawe, w porównaniu z internautami, którzy mają telewizor, analizowana grupa najchętniej ogląda materiały w internecie w czasie tzw. telewizyjnego prime time'u, czyli między 18 a 23.

Źródło: PAP / WP.PL / MEC VideoTrack

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.