Polacy lubią e-banki

Polacy lubią e-banki26.10.2011 12:25
Źródło zdjęć: © SXC.hu

Na koniec II kwartału 2011 r. prawie 10 mln osób aktywnie korzystało z internetowych rachunków bankowych - wynika z opublikowanego we wtorek przez Związek Banków Polskich kwartalnego raportu "Netbank" o bankowości internetowej i płatnościach kartowych

Dyrektor Związku Banków Polskich Remigiusz Kaszubski powiedział podczas wtorkowej konferencji prasowej, że rośnie liczba aktywnych klientów indywidualnych, którzy mają bankowe rachunki internetowe. W ciągu roku bankom udało się pozyskać ponad 2 mln klientów, którzy przynajmniej cztery razy w miesiącu dokonują transakcji płatniczych przez internet.

Z raportu wynika, że obecnie 16,7 mln osób ma podpisane umowy dotyczące korzystania z bankowości internetowej, co oznacza wzrost o 17,2. proc. w porównaniu z II kw. 2010 r. Liczba aktywnych klientów na koniec II kw. 2011 r. wyniosła 9 mln 923 tys. co oznacza wzrost o 19,88 proc. względem analogicznego okresu ubiegłego roku.

Zdaniem Kaszubskiego to znacznie więcej niż przewidywano w zeszłorocznych prognozach, które mówiły o przyroście o około milion osób rocznie. "Dynamika się utrzymuje, ale w ujęciu kwartał do kwartału widoczne jest spowolnienie. Nie jest ono radykalne, więc zakładam, że wzrost jeszcze przez jakiś czas będzie się utrzymywał, jakkolwiek można powiedzieć, że rynek powoli się nasyca" - powiedział.

Kaszubski zwrócił uwagę na relacje liczby osób, które mają dostęp do e-bankowości i liczby osób aktywnie korzystających z tej możliwości. "Ta proporcja od lat się nie zmienia. Co do zasady aktywnych jest około 5. proc. klientów, którzy posiadają rachunki umożliwiające dokonywanie transakcji internetowych" - zaznaczył. Jako niepokojące wskazał, że cały czas rośnie średnia wartość przelewu. "Wolałbym widzieć tendencję spadkową w tym zakresie, aby te przelewy były na coraz mniejszym pułapie. Wtedy mielibyśmy zwiększoną aktywność na małych transakcjach" - powiedział.

Dodał, że biorąc pod uwagę małe i średnie przedsiębiorstwa liczba aktywnych klientów e-bankowości wzrosła od 200. r., kiedy rozpoczęła się promocja tego typu usług, o 145 proc. Obecnie korzysta z niej aktywnie ok. 620 tys. przedsiębiorców, co stanowi 65 proc. firm z tego sektora posiadających dostęp do elektronicznych rachunków bankowych.

Z raportu wynika, że na koniec drugiego kwartału na rynku funkcjonowało 24,1 mln wyemitowanych kart debetowych, a średnia wartość transakcji wykonanej za pomocą takiej karty wyniosła 22. zł. Zdaniem Kaszubskiego można już mówić o dojrzałości na rynku kart płatniczych.

Raport informuje, że spadła (względem I kwartału 201. r.) o 12,46 proc. liczba wyemitowanych kart kredytowych - na koniec II kwartału było ich 8,4 mln. Tymczasem w rekordowym 2009 r. było ich prawie 11 mln. Według Kaszubskiego wynika to stąd, że kartę kredytową coraz trudniej otrzymać, poza tym banki zdecydowały się wycofać karty, z których klienci nie korzystali lub korzystali incydentalnie.

Autorzy raportu szacują, że na koniec II kw. 201. r. na rynku funkcjonowało ok. 5,9 mln kart zbliżeniowych, o 2,7 mln więcej niż w pierwszym kwartale. Według ZBP na koniec roku liczba kart zbliżeniowych może sięgnąć ok. 8,5 mln.

Kaszubski podkreślił, że rośnie liczba transakcji dokonywanych kartami płatniczymi, co przekłada się na systematyczny wzrost płatności bezgotówkowych. O ponad 1. proc. wzrosła liczba transakcji kartami debetowymi i o 8,2 proc. liczba transakcji kartami kredytowymi.

Z kolei o prawie 7 proc. wzrosła liczba bankomatów - sięgnęła 17 tys. 327. Wzrosła także o 7,1 proc. liczba wypłat gotówki z bankomatów, oraz o ok. 9 proc. wartość średniej wypłaty gotówki z bankomatu.

Źródło artykułu:PAP
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.