Polacy coraz bardziej "sieciowi"

Polacy coraz bardziej "sieciowi"13.07.2007 12:39

44% Polaków posiadających w domu dostęp do Internetu stworzyła domową sieć komputerową - wynika z badania D-Link Technology Trend
(DTT), przeprowadzonego na zlecenie firmy D-Link przez Millward Brown
SMG/KRC. Sieci domowe najczęściej są tworzone przez mieszkańców dużych
miast. Najpopularniejszym łączem w Polsce jest ADSL, z którego korzysta 37%
Internautów.

Polacy tworzą najczęściej sieci przewodowe. Do stosowania takiego rozwiązania przyznaje się 35% badanych posiadających dostęp do Internetu. W 8% przypadków domowe sieci są bezprzewodowe, natomiast 1% ankietowanych wskazał na posiadanie w domu obu typów sieci.

W badaniu D-Link Technology Trend pytano również o nowoczesne urządzenia technologiczne, jakie Polacy posiadają w swoich domach. Najpopularniejszy jest komputer, który posiada 51% Polaków. Najczęściej jest to stacjonarny desktop - tak odpowiedziało 45% ankietowanych. Z kolei do posiadania laptopa przyznało się 6% badanych. Coraz popularniejsze są nowinki związane z telewizją. Odtwarzacze DVD znajdują się u 20%, natomiast telewizory nowej generacji HD u 6% respondentów.

Liczba osób posiadających komputer pokrywa się dokładnie z wynikami, które zostały zaprezentowane w _ Diagnozie Społecznej 2007 _ - największym polskim badaniu socjologicznym realizowanym przez zespół prof. Janusza Czapińskiego przez Instytut Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego oraz Radę Monitoringu Społecznego.

W badaniu DTT ankietowani odpowiadali również na pytania dotyczące dostawców Internetu. Najpopularniejsze w Polsce jest stałe łącze ADSL, które promują dostawcy telekomunikacyjni (Telekomunikacja Polska, Netia, Tele2). Korzysta z niego 37% ankietowanych. Kolejne 22% korzysta z łącz operatora telewizji kablowej, a aż 16% lokalnego dostawcy osiedlowego. Polacy zauważyli również, możliwość łączenia się z Internetem korzystając z sieci telefonii komórkowej. Z tej opcji korzysta 3% spośród wszystkich mających odstęp do Internetu.

_ D-Link Technology Trend pokazuje, iż Polacy są lepiej zinformatyzowani niż nasza rodzima administracja państwowa. W Polsce nie ma przede wszystkim woli do wprowadzenia takiego projektu w życie, podczas gdy ponad 30% gospodarstw domowych ma już dostęp do Internetu. To wynik słabszy niż w bardziej rozwiniętych krajach, ale wzrost zainteresowania Internetem i technologiami jest ogromny _ - mówi Roman Napierała, szef D-Linka w Europie Środkowej i Wschodniej. W Estonii 82% podatników składa deklaracje podatkowe przez Internet.

D-Link Technology Trend (DTT) to cykliczne, kwartalne badanie nastawienia Polaków do nowych technologii. Realizowane jest na zlecenie firmy D-Link przez Instytut MillwardBrown SMG/KRC. Badanie przeprowadzane jest w oparciu o bezpośrednie wywiady ankieterskie prowadzone w domach respondentów na ogólnopolskiej próbie około 1000 osób, reprezentatywnej dla populacji Polaków w wieku 15 i więcej lat.

_ Wydaje się, że bariera finansowa jest coraz słabszą barierą jeśli chodzi o dostęp i umiejętność posługiwania się nowoczesnymi technologiami. (…) W tej chwili barierą wydaje się być głównie poziom wykształcenia i wiek. To jest bariera edukacyjna. Ale ponieważ Polacy również na potęgę się kształcą, w związku z tym można oczekiwać, że tempo wzrostu upowszechnienia tych nowoczesnych technologii komunikacyjnych będzie przynamniej takie jak dotychczas, a to jest naprawdę bardzo duże tempo, ponieważ ponad połowa gospodarstw domowych w Polsce jest wyposażona w komputery, a prawie 40% ma dostęp do Internetu. I pod tym względem to raczej wyprzedzamy inne kraje na podobnym poziomie rozwoju, aniżeli ciągniemy się gdzieś w ogonie _ - powiedział prof. Janusz Czapiński, komentując wyniki Diagnozy Społecznej 2007 na antenie Pierwszego Programu Polskiego Radia.

_ Wyniki badania pokazują, że rewolucja technologiczna w polskim domu jest jeszcze kwestią przyszłości. Komputer stacjonarny jest, co prawda, w prawie połowie wszystkich gospodarstw domowych, a dostęp do Internetu w blisko jednej trzeciej. Jednak posiadaniem urządzeń związanych z nowymi technologiami (laptop, palmtop, kamera komputerowa) może się pochwalić już poniżej 10%. Coraz więcej internautów łączy się z siecią w domu. Charakter Internetu w Polsce zmienia się i z obszaru aktywności zawodowej wkracza w świat rozrywki, spędzania wolnego czasu. Biorąc pod uwagę rosnącą penetrację Internetu w Polsce (obecnie ponad 42%) oraz zróżnicowanie potrzeb i zainteresowań internautów, ze względu choćby na wiek oraz ciągle spadające ceny urządzeń, można się spodziewać, że już wkrótce dwa lub więcej komputerów w domu nie będzie rzadkością. Podobnie jak obecnie dzieje się z telefonami komórkowymi _ - powiedział Kuba Antoszewski, PR Manager SMG/KRC.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.