"Pokolenie Y" w Polsce i na świecie - jak korzysta ze smartfonów?

"Pokolenie Y" w Polsce i na świecie - jak korzysta ze smartfonów?17.12.2012 09:30
Źródło zdjęć: © WP.PL

78% ankietowanych polskiego Pokolenia Y stwierdziło, że często zanim wstaną z łóżka sprawdzają maile, SMS-y i portale społecznościowe na swoich smartfonach - wynika z raportu Cisco Connected Technology Report 2012. Dwóch ankietowanych na pięciu odpowiedziało, że jeżeli pozbawiono by ich możliwości łączenia się z siecią poprzez telefon, czuliby niepokój jakby brakowało im cząstki siebie.

W oparciu o ankietę przeprowadzoną przez firmę InsightExpress wśród 180. studentów szkół wyższych oraz wśród młodych ludzi w wieku od 18 do 30 lat w 18 krajach, zbadano na jaką skalę Pokolenie Y używa internetu oraz urządzeń mobilnych by łączyć się ze światem. Ankieta ujawnia ich zachowania i postawę wobec tworzenia, dostępu i ochrony prywatności ogromnych ilości danych przesyłanych codziennie przez smartfony, czujniki, kamery wideo, monitory i inne urządzenia podłączone do internetu.

77 proc. polskich respondentów oraz 90 proc. na całym świecie ubiera się, myje zęby i sprawdza swoje smartfony w ramach porannego rytuału przygotowania się do szkoły lub pracy. 60 proc. Pokolenia Y podświadomie lub w sposób niekontrolowany zagląda do swoich smartfonów w celu wiadomości mailowych, tekstowych lub mediów społecznych. Wskaźnik ten jest znacznie niższy w Polsce, gdzie 37 proc. respondentów stwierdziło niekontrolowane sprawdzanie swoich smartfonów.

W skali światowej, kobiety są o wiele bardziej skłonne do łączenia się z siecią: 85 proc. kobiet i 63 proc. mężczyzn stwierdza u siebie częste niekontrolowanie sięganie po smartfona w celu sprawdzenia e-maili, SMS-ów, mediów społecznościowych. W przybliżeniu ten sam odsetek respondentów w Polsce - na świecie około 40 proc. - potwierdziło, że doświadczyliby "efektu odstawienia" związanego z brakiem ciągłej możliwości sprawdzenia swojego smartfona - czuliby niepokój, jakby brakowało im cząstki siebie. Wśród nałogowych użytkowników smartfonów - w Polsce 75 proc. z nich nie chciałoby czuć tego przymusu.

W Polsce aż 4 z 5 respondentów używa smartfonów w łóżku, co też pokrywa się ze średnią światową. Ponad jedna trzecia respondentów używa smartfony w łazience. W skali światowej prawie połowa respondentów (46 proc.) stwierdziła, że piszą wiadomości tekstowe, maile i sprawdzają portale społecznościowe podczas posiłków z rodziną i przyjaciółmi. W Polsce jednak ten odsetek jest niższy - około 20 proc. Co ciekawe, podobny odsetek (23 proc.) zanotowano w Japonii. Niebezpieczne jest to, że prawie jedna osoba na pięć przyznaje się do pisania SMS-ów podczas jazdy samochodem, zarówno w Polsce jak i na świecie.

Prawie 70 proc. respondentów Pokolenia Y potwierdziło znaczenie aplikacji mobilnych w ich codziennym życiu, podczas gdy w Polsce wskaźnik ten wyniósł 44 proc. 42 proc. respondentów potwierdziło, że głównie korzystają z aplikacji mobilnych dla gier i rozrywki, zaś 35 proc. wykorzystuje aplikacje mobilne do pracy.

Większość polskich respondentów Pokolenia Y (79 proc.) zgłosiło użycie mniej niż 10 aplikacji regularnie, co można wytłumaczyć relatywnie niskim stopniem korzystania ze smartfonów i tabletów, zjawisko, które szybko może się zmienić wraz ze wzrostem współczynnika stosowania tych urządzeń. W skali światowej - tylko jeden na czterech (24 proc.) ankietowanych korzysta od 10 do 25 aplikacji 60 proc. respondentów potwierdza zastosowanie mniej niż 10 aplikacji.

Gdyby respondenci z 18 krajów mieli wybierać tylko jedno urządzenie, to jedna trzecia z nich preferowałaby smartfona, natomiast nieco więcej niż jedna trzecia wybrałaby laptopy. Z globalnego punktu widzenia smartfony przewyższyły komputery stacjonarne jako urządzenie preferowane w miejscu pracy. Smartfony oceniono jako urządzenie dwukrotnie bardziej popularne od komputera stacjonarnego i trzykrotnie bardziej popularne od tabletu. W Polsce, odpowiadając na pytanie "gdybyś miał wybrać tylko jedno urządzenie, co byś wybrał", 65 proc. respondentów nadal głosowałoby na laptopa, prawie taki sam procent (12 i 11) wybrałoby tablet lub smartfona, zaś tylko 9 proc. komputer stacjonarny. Tablety zostały wyróżnione jako preferowane urządzenia Pokolenia Y w Brazylii, podczas gdy w Korei Południowej, 54 proc. respondentów preferowała smartfona.

Pełne wyniki badania można pobać ze strony cisco.com.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.