Płatny antywirus kontra darmowe odpowiedniki

Płatny antywirus kontra darmowe odpowiedniki07.02.2012 16:00
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe

Laboratorium AV-Test porównało skuteczność wykrywania i usuwania wirusów, oferowaną przez 4 darmowe programy antywirusowe oraz płatny pakiet Kaspersky Internet Security 2012.

Darmowe oprogramowanie zdobyło znaczący udział na rynku bezpieczeństwa dla użytkowników indywidualnych. Według O+K, firmy prowadzącej niezależne badania, w październiku 201. r. bezpłatne rozwiązania stanowiły 66 proc. produktów do ochrony przed szkodliwym oprogramowaniem wykorzystywanych na całym świecie. Skuteczność darmowych rozwiązań postanowiła sprawdzić firma Kaspersky Lab i zleciła niezależnemu laboratorium porównanie Kaspersky Internet Security 2012 z czterema najpopularniejszymi, darmowymi pakietami antywirusowymi.

Procedura testowa

Zestaw testów, w których Kaspersky Internet Security 201. został porównany z czterema darmowymi rozwiązaniami antywirusowymi, był przeprowadzany przez AV-Test w listopadzie i grudniu 2011 r. Testy zostały wykonane na kilku identycznych komputerach PC z zainstalowanym systemem Windows 7 z dodatkiem Service Pack 1. Zastosowano wszystkie aktualizacje dostępne w czasie przeprowadzania testów. W celu odtworzenia typowego środowiska komputera PC, zainstalowano kilka popularnych i potencjalnie podatnych na ataki aplikacji. Laboratorium testowe zgromadziło 100 szkodliwych stron internetowych: połowa z nich próbowała zainfekować system przy użyciu ataków drive-by download (przeprowadzanych podczas przeglądania stron WWW); druga połowa zawierała bezpośrednie odsyłacze do szkodliwych plików. W badaniu próbowano możliwie najbliżej odzwierciedlić scenariusz napotykany przez użytkowników w realnym życiu. W momencie wykonywania testów każde zagrożenie było aktywne, a możliwość jego wykrywania była oceniana w czystym
systemie. Produkty bezpieczeństwa posiadały uaktualnione bazy danych i mogły uzyskiwać dostęp do internetu w celu korzystania z dodatkowego wsparcia usług opartych na chmurze. Produkty były również testowane pod kątem generowania fałszywych trafień w oparciu o bazę danych zawierającą niemal 200 000 czystych plików.
Za każdym razem, gdy testerzy próbowali pobrać i uruchomić szkodliwy plik lub odwiedzić zainfekowaną stronę, szkodliwe oprogramowanie otrzymywało trochę czasu na wykonanie "brudnej roboty" w chronionym systemie - co również odzwierciedla warunki spotykane w rzeczywistości. Następnie w testowanym systemie sprawdzano oznaki infekcji.

Wyniki testu

Według wyników testu, Kaspersky Internet Security 201. całkowicie zablokował 99 na 100 szkodliwych obiektów oraz skutecznie zablokował szkodliwe działania jednego uruchomionego ataku szkodliwego oprogramowania. W teście na fałszywe trafienia produkt firmy Kaspersky Lab również uzyskał najwyższy wynik.

Źródło zdjęć: © Ogólna liczba zablokowanych ataków szkodliwego oprogramowania. Ciemnoniebieski: ataki zablokowane całkowicie, jasnoniebieski: ataki zablokowane częściowo (fot. Kaspersky Lab)
Źródło zdjęć: © Ogólna liczba zablokowanych ataków szkodliwego oprogramowania. Ciemnoniebieski: ataki zablokowane całkowicie, jasnoniebieski: ataki zablokowane częściowo (fot. Kaspersky Lab)
Źródło zdjęć: © Ogólna liczba zablokowanych zagrożeń, pobranych bezpośrednio ze stron www. Ciemnoniebieski: ataki zablokowane całkowicie, jasnoniebieski: ataki zablokowane częściowo (fot. Kaspersky Lab)
Źródło zdjęć: © Ogólna liczba zablokowanych zagrożeń, pobranych bezpośrednio ze stron www. Ciemnoniebieski: ataki zablokowane całkowicie, jasnoniebieski: ataki zablokowane częściowo (fot. Kaspersky Lab)
Źródło zdjęć: © Ogólna liczba zablokowanych instalowanych przy przeglądaniu stron www (fot. Kaspersky Lab)
Źródło zdjęć: © Ogólna liczba zablokowanych instalowanych przy przeglądaniu stron www (fot. Kaspersky Lab)

Darmowe produkty okazały się trochę mniej skuteczne: avast! Free Antivirus 6.0 zablokował 9. zagrożeń, ale całkowicie przepuścił pięć. Najgorszy wynik odnotował Microsoft Security Essentials, który zablokował 86 zagrożeń, ale nie wykrył aż 14. Avira Free Antivirus 2012 całkowicie pominął 13 zagrożeń, a jedno zablokował tylko częściowo. AVG Anti-Virus Free Edition 2012 całkowicie przepuścił cztery zagrożenia i częściowo zablokował pięć innych szkodliwych obiektów. Dwa z czterech darmowych programów błędnie oznaczyły czyste programy jako szkodliwe: avast! Free Antivirus 6.0 wygenerował jedno fałszywe trafienie, natomiast AVG Anti-Virus Free 2012 - aż osiem.

Źródło zdjęć: © Liczba fałszywych alarmów (fot. Kaspersky Lab)
Źródło zdjęć: © Liczba fałszywych alarmów (fot. Kaspersky Lab)

Wyniki powyższych testów potwierdzają właściwie tylko to, co każdy prawdopodobnie rozumie intuicyjnie - płatny produkt jest skuteczniejszy od darmowego. Jednak testy pokazały też, że wybierając między płatnymi, a darmowymi rozwiązaniami musimy jednocześnie iść na kompromis między 9. proc., a ok. 94 proc. wykrywalnością wirusów. Teoretycznie więc różnica wynosi około 5 proc. Jednak czy w kwestii bezpieczeństwa te kilka procent jest dla nas wartością akceptowalną? Na to pytanie każdy musi odpowiedzieć sobie sam.

Źródło: Kaspersky Lab

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.