Płatna prasa online - Rupert Murdoch kontra Google

Płatna prasa online - Rupert Murdoch kontra Google25.11.2009 15:15
Źródło zdjęć: © heise-online.pl

Przeniesienie elektronicznych edycji tytułów prasowych magnata prasowego
Ruperta Murdocha z Google'a na Bing (wyszukiwarkę Microsoftu), nie jest pozbawione "intrygującej logiki i może zmienić ekonomię internetu" - pisze w komentarzu redakcyjnym środowy "Financial Times".

News Corp. Ruperta Murdocha jest właścicielem czterech czołowych tytułów prasowych na brytyjskim rynku (m.in. "Timesa" i "Suna"). W skład jego imperium wchodzą również gazety w Australii i USA.

Firma News Corp. rozmawia z Microsoftem na temat umowy przewidującej, iż wyszukiwarka Bing uzyskałaby wyłączne prawa reprodukowania treści jej tytułów prasowych w zamian za opłatę. W ten sposób News Corp. nie byłby uzależniony od przychodu ze sprzedaży reklam online.

Źródło zdjęć: © Rupert Murdoch (fot. AFP)
Źródło zdjęć: © Rupert Murdoch (fot. AFP)

Obecnie przyjęty model dostępu do elektronicznych tytułów prasowych za pośrednictwem Google'a zakłada, iż wyszukiwarka nie płaci wydawcom za udostępnienie treści ich publikacji, a przychód czerpią oni ze sprzedaży elektronicznych ogłoszeń.

Taki model przestał odpowiadać News Corp., ponieważ liczba czytelników jego tytułów prasowych w internecie w stosunku do czytelników gazet drukowanych wynosi 20:1. a elektroniczne wersje gazet przynoszą mniej niż 10 proc. przychodu ze sprzedaży reklam.

"Murdoch może nie osiągnąć celów, które sobie stawia, ale eksperymentując, ma niewiele do stracenia" - wskazuje "FT".

"Realia internetowych publikacji gazet okazały się bolesne dla wydawców - darmowe wyszukiwarki sprawdziły się w marketingu, ale nie przełożyły się na spodziewany przyrost przychodów" - dodaje gazeta.

W jej ocenie nawet konkurenci Murdocha powinni cieszyć się z prób wstrząśnięcia rynkiem elektronicznych tytułów prasowych, ponieważ nie mogą dłużej liczyć na to, iż uratują się tylko dzięki samemu Google'owi.

Spośród tytułów prasowych płatne są obecnie "Financial Times" i "Wall Street Journal". Nad wprowadzeniem płatnej elektronicznej subskrypcji zastawia się też "New York Times".

Źródło artykułu:PAP
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.