PKO BP Ekstraklasa: jaki jest statystyczny polski kibic? Ciekawe badanie analityków

PKO BP Ekstraklasa: jaki jest statystyczny polski kibic? Ciekawe badanie analityków28.08.2019 14:48
Źródło zdjęć: © WP.PL | Damian Filipowski

Jaki odsetek widzów na meczach Ekstraklasy stanowią kobiety? Kim jest statystyczny kibic? Ile ma lat i co robi w internecie? To tylko część pytań, na które odpowiada firma analityczna Selectivv. Badacze zbierali dane na wszystkich polskich stadionach najwyżej klasy rozgrywkowej w sezonie 2018/19.

Jak czytamy w opracowaniu, mecze Ekstraklasy przyciągają 21,79 proc. kobiet. Najwięcej fanek piłki nożnej pojawiło się na stadionach Legii Warszawa (25,05 proc.), Miedzi Legnica (24,01 proc.), Lechii Gdańsk (23,78 proc.) i Zagłębia Lubin (23,05 proc.). Najmniej natomiast wybrało Śląsk Wrocław (14,48 proc.), Lecha Poznań (15,41 proc.) oraz Zagłębie Sosnowiec (16,01 proc.).

Co zaskakujące, wśród polskich kibiców dominują osoby w wieku 36-40 lat (18,52 proc.) i 41-45 lat (17,5 proc.). Osoby w wieku 21-25 lat stanowią zaledwie 7 proc. kibicujących, podobnie jak ludzie powyżej 51 roku życia. Tymczasem fanów mających 20 lat lub mniej jest raptem 3,92 proc.

Siłą rzeczy niezbyt chętnie na mecze chodzą aktywni studenci, którzy stanowią 5,59 proc. wszystkich kibiców na stadionach Ekstraklasy.

Z rodziną na stadion? Niechętnie

Choć kluby robią wiele, aby zmienić taki pogląd, mecze wciąż nie mogą być postrzegane za rozrywkę rodzinną. Wśród zbadanych kibiców wyodrębniono tylko 8,13 proc. osób, które mają dzieci w wieku 5-10 lat oraz 1,24 proc. samych dzieci w tym przedziale wiekowym. Przy czym ten akurat pomiar może być niedokładny, gdyż badacze przyjęli, że "dziecko w wieku 5-10 lat" to takie, które dysponuje smartfonem z zainstalowanymi minimum trzema aplikacjami z listy najpopularniejszych dla dzieci.

Bądź co bądź, z badania wynika, że najmłodsi kibice najczęściej pojawiają się na trybunach Legii Warszawa (1,99 proc.) i Wisły Kraków (1,88 proc.), a najrzadziej - Arki Gdynia (0,85 proc.).

PKO BP Ekstraklasa a reprezentacja Polski

Kibic klubowy nie musi być kibicem reprezentacji, a właściwie rzadko nim jest. Według analityków, tylko 0,49 proc. przebadanych pojawiło się na meczu biało-czerwonych. Najwięcej wśród nich jest kibiców Legii Warszawa (1,52%) i Wisły Kraków (1,20%). Z kolei najmniej zainteresowani śledzeniem z trybun meczów kadry narodowej są kibice Arki Gdynia (0,12%), Zagłębia Lubin (0,14%) i Korony Kielce (0,20%).

Za to wysokie jest przywiązanie do klubu. Aż 1/4 kibiców obejrzała na żywo 6 lub więcej meczów w sezonie, przychodząc oczywiście na ten sam stadion.

Kibice a internetowe serwisy randkowe

Ciekawy i dość niespodziewany punkt badania stanowi popularność aplikacji randkowych wśród kibiców. Ustalono, że najchętniej drugiej połówki szukają fani Wisły Kraków (4,20 proc.), Arki Gdynia (3,42 proc.) i Legii Warszawa (3,40 proc.). Najmniej randkujących pojawia się natomiast na Cracovii (1,98 proc.) i Jagiellonii Białystok (1,99 proc.).

Co jeszcze bardziej zaskakujące, sprawdzono też odsetek osób używających aplikacji randkowych dla środowisk LGBT. Tych wśród kibiców Ekstraklasy jest 7,44 proc. Prym w tej grupie wiodą kibice klubów z największych miast: Wisła Kraków (16,75 proc.), Legia Warszawa (16,45 proc.), Pogoń Szczecin (15,80 proc.), Śląsk Wrocław (14,80 proc.), Lech Poznań (11,58 proc.) i Piast Gliwice (11,58 proc.). Najrzadziej z osobami tej samej płci randkują kibice Miedzi Legnica, Wisły Płock, Zagłębia Sosnowiec i Zagłębia Lubin. Na tych trybunach korzystanie z aplikacji dla osób LGBT jest na poziomie ok. 4,75% - informują autorzy badania.

Jak to wszystko wydedukowano?

Firma Selectivv zajmuje się tzw. pasywnym gromadzeniem informacji. Na stadionach rozłożyli grupę odbiorników zwanych bramkami, które zbierają dane telemetryczne z znajdujących się w zasięgu smartfonów. Jest to metoda kontrowersyjna, ale coraz powszechniej stosowana. W ten sposób nieświadomie przebadano grupę 128 342 osób, które to jednak dla autorów badania pozostają całkowicie anonimowe.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.