Piosenka, którą znają wszyscy? Shazam pokazuje, że Last Christmas dla wielu jest nowością

Piosenka, którą znają wszyscy? Shazam pokazuje, że Last Christmas dla wielu jest nowością19.12.2019 15:30
Źródło zdjęć: © Youtube.com

Zaczyna grać już w listopadzie i nie przestaje co najmniej do świąt. Wydaje się, że "Last Christmas" rozpozna każdy po jednej nutce. Tymczasem prawda jest inna. Może to dlatego świąteczny hit dostaje drugie życie?

Shazam to popularna aplikacja do rozpoznawania piosenek. Jeżeli jakaś melodia lecąca w radiu wpada nam w ucho, wystarczy uruchomić program, by ten po chwili wskazał, jaki to utwór i wykonawca. Shazam rozpoznaje nawet muzykę odtwarzaną w aplikacjach i na słuchawkach, więc to bardzo przydatna aplikacja.

Shazam ma też swoją listę przebojów - najczęściej "sprawdzanych" piosenek. Jak zauważył na Twitterze muzyk Kamil Pivot, w rankingu całkiem wysoko plasuje się dobrze wszystkim znane "Last Christmas".

Piosenka w globalnym rankingu zajmuje 39 miejsce, w polskim - 48. Dane są ciekawe, bo przecież Shazam to nie niszowa aplikacja, tylko program, którego korzysta ponad 100 milionów użytkowników każdego miesiąca.

Zobacz też: Zmiany klimatyczne: Posłuchamy ich dzięki urządzeniom rejestrującym drgania ziemi

"Oznacza to, że są ludzie, którzy, słysząc to w radiu, myślą sobie 'o kurde, super piosenka, muszę wiedzieć, co to jest', wyciągają telefon i odpalają Shazama" - ironizuje artysta.

Być może nie jest tak źle i to wcale nie efekt różnicy pokoleń. Shazam ma też funkcję "Auto Shazam", która pozwala aplikacji na ciągłe nasłuchiwanie dźwięków w tle i identyfikowanie muzyki. Nawet wtedy, gdy ekran jest wygaszony, a telefon zablokowany.

Wystarczy więc słuchać przed świętami radia, mieć znajomych śmieszków lub przynajmniej raz odwiedzić centrum handlowe w listopadzie bądź grudniu, by nabić "Last Christmas" wynik.

To jednak ciekawe, że stara i dobrze znana piosenka wciąż żyje w nowych aplikacjach. Wydawać by się mogło, że wszyscy mają ja po dziurki w nosie - szczególnie przed świętami - a tymczasem teledysk doczekał się nowej wersji, w 4K. Mało tego - w pięć dni udało się nabić prawie 6 mln wyświetleń.

Nie jest to może rekordowo dużo - utwór "Patointeligencja", o którym dyskutowała cała Polska, w tydzień zrobił ponad 6 mln wyświetleń - szczególnie jak na tak dobrze znany przebój, ale i tak tragedii nie ma.

Coraz częściej internet służy nam do odkrywania i promowania nowych artystów. Nie zapomina się jednak o klasyce, czego "Last Christmas" nie jest jedynym przykładem. W 2018 roku grupie Queen udało się pobić bardzo "współczesny" rekord. Ich “Bohemian Rhapsody” stało się najchętniej słuchaną piosenką z XX wieku w serwisach streamingowych. Udało się przegonić "Smells Like Teen Spirit" Nirvany czy klasyki Guns n'Roses.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.