PARP organizuje konkurs dla firm na zwiększenie poziomu cyfryzacji. Pula nagród sięga 2 mln zł

PARP organizuje konkurs dla firm na zwiększenie poziomu cyfryzacji. Pula nagród sięga 2 mln zł04.06.2020 14:42

Cyfryzacja polskich przedsiębiorstw, choć stale rośnie, nadal jest niedoceniana. Część firm nie widzi drogi rozwoju w tym kierunku. To właśnie dla takich podmiotów przygotowywane są specjalnie programy pomocowe, bowiem to właśnie w cyfryzacji upatruje się zwiększenie wydajności, konkurencyjności i najważniejsze: nowoczesności polskich przedsiębiorstw.

Materiał powstał we współpracy z PARP (Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości)

Jeśli masz pomysł na unowocześnienie swojego biznesu, uczynienie go bardziej cyfrowym możesz zgłosić go do konkursu organizowanego przez PARP. Agencja nagrodzi 100 najlepszych projektów. Dla małych i średnich firm to okazja do zaprezentowania nowoczesnego oblicza, a dla mniejszych firm także możliwości, aby pozyskać środki na realizację inwestycji dla firmy.

Start konkursu

Od 4 do 30 czerwca firmy z sektora MŚP będą mogły składać wnioski w konkursie „100 najlepszych projektów na zwiększenie poziomu cyfryzacji w firmie”. W ramach projektu Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości przewidziała sto nagród finansowych w wysokości 20 tys. zł. Konkurs jest finansowany ze środków unijnych w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój. Inicjatywie patronują Ministerstwo Rozwoju oraz Ministerstwo Cyfryzacji.

Cele, założenia i główne komentarze

Celem Konkursu „100 najlepszych projektów na zwiększenie poziomu cyfryzacji w firmie" jest popularyzacja innowacyjnych rozwiązań w zakresie pracy zdalnej, automatyzacji, robotyzacji, wykorzystania sztucznej inteligencji, zarządzania za pomocą rozwiązań informatycznych czy analizy dużych zbiorów danych. Rozwój nowych technologii znacząco wpływa na podniesienie konkurencyjności firm, które je wykorzystują. Niestety te rozwiązania są kosztowne. W efekcie polskie przedsiębiorstwa inwestują w nie w niewystarczającym zakresie. Mamy nadzieje, że konkurs przyczyni się do zwiększenia wiedzy o takich rozwiązaniach oraz zachęci przedsiębiorców do sięgania po nie. Cyfryzacja to oczywiście temat aktualny od wielu lat. W czasach pandemii staje się on jednak jeszcze ważniejszy. Wdrożenie w firmach nowoczesnych rozwiązań cyfrowych może mieć znaczący wpływ na to czy w potyczce z wirusem wyjdziemy obronną ręką – informuje Izabela Banaś, zastępca dyrektora z Departamentu Analiz i Strategii PARP.

Trwająca od kilku miesięcy pandemia koronawirusa spowodowała, że wiele przedsiębiorstw musiało w bardzo szybkim tempie przestawić się na pracę zdalną i znacznie efektywniej wykorzystać automatyzację w procesie produkcji. Nowoczesne technologie okazały się niezbędne i wpłynęły na rozwój i konkurencyjność przedsiębiorstw.

Od kilku lat polska gospodarka podlegała stopniowej cyfryzacji. Już przed epidemią koronawirusa zakładaliśmy, że do 2025 roku ponad 12 proc. PKB Polski będzie pochodziło z usług cyfrowych. Epidemia, z którą od kilku miesięcy się mierzymy, z pewnością tylko przyspieszy ten proces w usługach i sprzedaży, wpłynie też na zmiany w handlu i transporcie. W najbliższej przyszłości na popularności zyska również model pracy zdalnej. Jestem przekonana, że zadziała tu pozytywny efekt kuli śnieżnej. Skorzystają na nim polskie firmy, a w konsekwencji cała nasza gospodarka – mówi Jadwiga Emilewicz, wicepremier, minister rozwoju.

Głównym zadaniem konkursu „100 najlepszych projektów na zwiększenie poziomu cyfryzacji w firmie” jest wyłonienie i upowszechnienie innowacyjnych rozwiązań zwiększających poziom cyfryzacji w przedsiębiorstwach. Dzięki temu łatwiej im stawić czoła nowym wyzwaniom, wzmocnić swoją pozycję na rynku i wejść na nowy poziom rozwoju w oparciu o technologie cyfrowe.

Już w tej chwili wielu przedsiębiorców wprowadza rozwiązania dotyczące Internetu Rzeczy. Po okresie zmagania z pandemią koronawirusa, rozwój w dziedzinie cyfryzacji bez wątpienia przyspieszy, bo jak widać jest to inwestycja w przyszłość. Cyfryzacja będzie też jednym z priorytetów w nowym budżecie UE. Zasada jest prosta – im więcej nasze firmy będą inwestować w nowe technologie, tym nasza gospodarka będzie bardziej konkurencyjna – podkreśla Małgorzata Jarosińska-Jedynak, minister funduszy i polityki regionalnej.

Przykładem takiego polskiego przedsiębiorstwa, które z powodzeniem realizuje się w rozwiązaniach z zakresu Internetu Rzeczy jest poznańskie Fibar Group S.A. Jego system FIBARO w przeciągu zaledwie kilku lat, zadomowił się na sześciu kontynentach, stając się jednym z najbardziej zaawansowanych, bezprzewodowych systemów inteligentnego domu na świecie.

Kto może wziąć udział w konkursie

Konkurs skierowany jest do mikro-, małych i średnich przedsiębiorców prowadzących działalność na terytorium Polski. Warunkiem przystąpienia do programu jest przedstawienie innowacyjnego projektu dotyczącego cyfryzacji firmy.

Projekt powinien się wpisywać w co najmniej jeden ze zgłoszonych obszarów, których na liście znajdziemy kilkanaście. Od wsparcia dla sklepów internetowych, przez wykorzystanie rozwiązań chmurowych po cyberbezpieczeństwo i analitykę biznesową, w tym bussines intelligence i big data.

Pełna lista obszarów, w których powinien zawierać się zgłoszony projekt:

  • automatyzacja procesów w firmie,
  • praca zdalna,
  • wykorzystywanie rozwiązań chmurowych,
  • wykorzystanie sztucznej inteligencji,
  • cyberbezpieczeństwo,
  • e-commerce (handel prowadzony za pośrednictwem Internetu),
  • obsługa klienta przez Internet,
  • zarządzanie zasobami firmy z wykorzystaniem rozwiązań informatycznych,
  • analityka biznesowa (business intelligence, w tym wykorzystanie dużych zbiorów danych/big data),
  • marketing internetowy,
  • wykorzystanie technologii mobilnych.

Zgłoszenia mogą być przesyłane przez firmy, których projekty zostały zrealizowane lub rozpoczęte nie wcześniej niż 3 miesiące przed złożeniem wniosku albo są planowane do wdrożenia maksymalnie 6 miesięcy od dnia aplikacji. Wybór laureatów konkursu przewidziano na wrzesień br.

Liczymy, że obok wsparcia firm środkami unijnymi, konkurs będzie również sprzyjał upowszechnieniu rozwiązań i dobrych praktyk usprawniających ich działalność, tak aby w zmieniających się uwarunkowaniach rynkowych mogły stawić czoła nowym wyzwaniom, włączając w to trendy technologiczne, społeczne, a także nieprzewidywane sytuacje jak pandemia COVID-19 – mówi Małgorzata Oleszczuk, Prezes PARP.

Zgłoszenia: kiedy należy je składać

Wnioski konkursowe należy składać od 4 czerwca do 30 czerwca 2020. Po ocenie formalnej przez organizatora konkursu, każdy wniosek zostanie poddany ocenie merytorycznej przez dwóch niezależnych oceniających. Na podstawie przyznanych punktów zostanie wygenerowany ranking i wyłonionych zostanie 100 laureatów. Każdy z nich otrzyma nagrodę pieniężną w wysokości 20 tys zł na realizację zgłoszonego projektu. Po zakończeniu realizacji projektów przez laureatów, PARP opublikuje zbiór dobrych praktyk zaczerpniętych z projektów nagrodzonych w konkursie.

Więcej informacji znajduje się na stronie konkursowej:

Powyższy materiał powstał we współpracy z PARP (Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości)

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.