Pandemia koronawirusa sprzyja zakupom w Internecie. Wydamy na nie aż 70 mld zł

Pandemia koronawirusa sprzyja zakupom w Internecie. Wydamy na nie aż 70 mld zł31.03.2020 18:14
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Materiał Partnera

Przed wybuchem pandemii koronawirusa analitycy rynkowi szacowali, że w tym roku w Polsce na zakupy w sieci wydamy aż 70 mld złotych, wobec 50 mld w 2019 r. Teraz ta prognoza może się zmienić. Wszystko wskazuje na to, że zostanie podniesiona, a nie obniżona - przewidują eksperci z najnowszym raporcie Interaktywnie.com, branżowego portalu o marketingu w sieci.

Nawet, gdyby pandemia miała trwać długo, będzie to oznaczało przeniesienie się biznesu do kanałów online. A to jest szansa m.in. chociażby dla marketingu afiliacyjnego - czytamy w opracowaniu.

To, co dzieje się teraz, wyraźnie wskazuje na to, że świat musi przestawić się jeszcze bardziej na on-line. Kiedy minie zagrożenie, a konsumenci znów poczują się bezpieczniej, zaczną ponownie wydawać pieniądze, także na zakupy w Internecie.
Które branże internetowej sprzedaży zyskają najbardziej? Prawdopodobnie te, które oferują produkty niezbędne: materiały sanitarne i drogeryjne, produkty FMCG, a w następnie te, które oferują produkty tanie.

Jednocześnie eksperci upatrują szansy w rozwoju potężnej gałęzi marketingu internetowego - sieci afiliacyjnych i programów partnerskich opartych na współpracy z influencerami i małymi wydawcami.

Programy afiliacyjne łączą reklamodawców z wydawcami, umożliwiając im promocję produktów lub usług równolegle w wielu, często bardzo zróżnicowanych, kanałach. Wydawcy prowadząc swój serwis (przy czym nie musi to być wyłączne strona www, ale dowolne miejsce w sieci, np. strona na Facebooku, kanał na YouTube czy profil na Instagramie) starają się najpierw trafić do grupy, która potencjalnie może być zainteresowana zakupem danego asortymentu, a potem skłonić ją do konwersji.Tak jak wspomnieliśmy na początku, docelowo jest nim zawsze dokonanie transakcji, ale reklamodawca może być skłonny płacić także np. za wypełnienie formularza czy kliknięcie w baner. Tak czy inaczej, jeśli wysiłki wydawcy zostaną zwieńczone sukcesem i użytkownik dokona konwersji reklamodawca wypłaca prowizję. I na tym elemencie, warto chwilę się zatrzymać, bo zarówno stawki, jak i modele rozliczeń a nawet sposób wypłaty, bardzo się różnią.

Ich wybór zależy bowiem od efektów, na jakich zależy reklamodawcy. Kampanie związane z e-commerce najczęściej jednak rozliczane są w modelu CPS. CPL z kolei często stosowany jest w branży finansowej. Poniżej przedstawiamy listę najpopularniejszych modeli rozliczeniowych stosowanych w sieciach afiliacyjnych.

● CPA - Cost Per Action
Reklamodawca płaci za ustaloną wcześniej akcję, którą wykonuje użytkownik. Może to być wypełnienie formularza, wizyta na konkretnej podstronie serwisu, kliknięcie w baner, itd.

● CPL - Cost per Lead
Reklamodawca płaci w momencie wypełnienia i wysłania formularza.

● CPC - Cost Per Click
Reklamodawca płaci za każdy wygenerowany klik.

● CPS - Cost Per Sale
Reklamodawca płaci tylko w momencie dokonania zakupu przez użytkownika

● CPO - Cost Per Order
Reklamodawca płaci za każde dokonane zamówienie.

Kwestia wyboru modelu rozliczeniowego nie od dzisiaj budzi jednak wiele kontrowersji. Reklamodawcy, co oczywiste, chcą się rozliczać jedynie za finalne efekty sprzedażowe, ale w internecie ścieżka, jaką przemierza klient zanim podejmie decyzje o zakupie, jest kręta i nieprzewidywalna. Przypisywanie ostatniemu punktowi styku, czyli reklamie lub artykułowi, który bezpośrednio poprzedza konwersję, największego znaczenia, wydaje się więc mocno powierzchowne i przestarzałe. Łatwo w ten sposób pominąć potencjał tych wydawców, którzy np. skutecznie inicjują decyzje zakupowe lub dostarczają niezbędnych informacji nt. produktu na kolejnych etapach. W modelu last click ich nie widać.

Kluczowe, by zastosować wielokanałowy model atrybucji, jest jednak zgromadzenie możliwie kompletnych danych na temat ścieżek konwersji, na co wciąż decyduje się jedynie część reklamodawców. Wydaje się jednak, że - nie tylko w przypadku sieci afiliacyjnych, ale e-commerce w ogóle - jedynie dedykowany model atrybucyjny, który uwzględnia zróżnicowane modele rozliczeń, pozwala efektywnie alokować budżety marketingowe. wydatki, wynagradzając najcenniejszych partnerów, a w konsekwencji przekładać się na lepszą konwersję. Przy wyborze odpowiedniego partnera - sieci lub programu - warto wziąć to pod uwagę.

Źródło artykułu:Materiał Partnera
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.