Panasonic z gigantycznym wzrostem zysku 592%. Będzie fabryka w Polsce?

Panasonic z gigantycznym wzrostem zysku 592%. Będzie fabryka w Polsce?02.08.2012 15:38
Źródło zdjęć: © Pokarin / Wikimedia Commons / CC

Panasonic ogłosił wyniki finansowe za pierwszy kwartał bieżącego roku fiskalnego, który rozpoczął się w kwietniu 2012. Pierwszy kwartał 2012 zakończony został ze wzrostem zysku operacyjnego, dzięki restrukturyzacji, wzmocnieniu struktur zarządzających oraz redukcji kosztów stałych. Zysk operacyjny w pierwszym kwartale 2012 roku wyniósł 38,6 miliarda jenów i jest to znaczący wzrost w porównaniu z ubiegłym rokiem (592% licząc rok do roku). Oznacza to, że Panasonic wyraźnie wychodzi z kłopotów finansowych, z którym borykał się jeszcze niedawno.

Zysk brutto oraz dochód Panasonic Corporation netto w pierwszym kwartale 201. są dodatnie (po raz pierwszy od trzeciego kwartału roku rozliczeniowego 2011 biorąc pod uwagę ostatnie 6 kwartałów).

Jak to wygląda w szczegółach?

Po pierwsze widać, że wartość sprzedaży spadła o 6. względem poprzedniego roku (biorąc pod uwagę Japonię i resztę świata), jedna sam zysk pojawił się dzięki skutecznej restrukturyzacji firmy i zamykaniu nierentownych fabryk. W uzyskaniu zysku pomogło tez Panasonicowi skoncentrowanie się na sprzedaży produktów z segmentu "premium". Japoński koncern zrezygnował z produkcji urządzeń z najtańszych segmentów np. w telewizorach i przerzuceniu się na droższe modele, gdzie marża jest wyższa, a konkurencja mniejsza.

Panasonic potrafił zrobić także to czego nie potrafiło zrobić np Sony - większość paneli w TV Panasonica pochodzi od innych producentów, ale w przeciwieństwie do Sony Panasonic jeszcze na tym zarabia.

Raport finansowy pokazuje także, iż Europa jest najmniejszym rynkiem dla Panasonic, w dodatku najbardziej się kurczącym (-15. sprzedaży wartościowo rok do roku). Rynkiem, który zanotował wzrost sprzedaży były Ameryki Płn. i Płd. (+2%). Wyraźnie widać, że kryzys w Europie odczuwalny jest także u producentów spoza niej. Najwięcej produktów Panasonic sprzedaje wciąż w swoim rodzimym kraju – 51% wolumenu. Europa to zaledwie 9%.

Zyskowność segmentu elektroniki konsumenckiej w przypadku Panasonica jest nadal stosunkowo niewielka (2.2%) ale i tak wyższa niż produktów ekologicznych typu 'Eco solutions' gdzie wynosi raptem 1.1%. Najbardziej dochodowym dla japońskiego koncernu jest sprzęt AGD, na którym Panasonic zarobił 8.7. co przekłada się na prawie 37.5 miliarda jenów. Dla porównania, elektronika to 7,4 miliarda.

Wyraźnie widać, że Panasonic nie chce popełnić błędu Pionieera i przestał się koncentrować wyłącznie na plazmach. Wartość sprzedaży LCD (w tym głównie LED) wyniosła 92,3 miliarda jenów, natomiast plazm 42,4 miliardy.

Raport nieśmiało wspomina także, że Panasonic przymierza się do inwestycji na terenie Europy. Inwestycja miałaby dotyczyć najbardziej intratnej dla Panasonica gałęzi, czyli AGD. Czy Panasonic wybierze Polskę? Polska jako europejski lider w produkcji sprzętu AGD wydaje się być idealnym kandydatem.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.