Oto nowe polskie pociągi! Takie będą polskie Pendolino

Oto nowe polskie pociągi! Takie będą polskie Pendolino28.05.2013 13:19
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe

Srebrno-błękitne wagony, przód pociągu według pomysłu projektanta m.in.
Ferrari i Maserati, a także więcej miejsca na nogi niż w samolocie - tak będą wyglądały pociągi
Pendolino kupione przez PKP Intercity, które przewoźnik pokazał we wtorek dziennikarzom.

"Te pociągi to nasza duma i symbol przemian na polskiej kolei" - powiedział podczas prezentacji minister transportu Sławomir Nowak. Przypomniał, że pierwszy pociąg produkowany dla PKP Intercity przez Alstom przyjedzie na testy do Polski w sierpniu br., a regularnie ma kursować od grudnia 2014 r. "Na Sylwestra w 201. r. pojedziemy z mojego rodzinnego Gdańska do Warszawy w 2 godz. 45 minut. Z Warszawy do Krakowa i Katowic w 2 godz. 15 min." - wskazał Nowak. Dodał, że ostatecznie, gdy polskie tory będą już spełniały wszystkie wymogi, Pendolino do Gdańska pojedzie jeszcze szybciej.

Pendolino będą najnowocześniejszymi i najszybszymi pociągami kursującymi w Polsce.

"Dzięki nowoczesnemu systemowi sprzedaży biletów pociąg ten będzie dostępny na każdą polską kieszeń" - zapewnił Nowak.

Jak wskazywał prezes PKP Intercity Janusz Malinowski, system będzie polegał na tym, że ceny biletów na przejazdy tym pociągiem będą różne, w zależności od dnia tygodnia, godziny wyjazdu, klasy wagonu itp. Dzięki temu ktoś, kto będzie jechał poza godzinami szczytu i kupi bilet odpowiednio wcześniej, zapłaci znacznie mniej niż ten, kto kupi bilet w ostatniej chwili.

Jak powiedział dziennikarzom minister Nowak, bilet kupowany z wyprzedzeniem nie powinien być droższy niż bilety, które PKP Intercity sprzedaje obecnie.

Źródło zdjęć: © (fot. Twitter / Sławomir Nowak)
Źródło zdjęć: © (fot. Twitter / Sławomir Nowak)

Malinowski poinformował, że długość pociągu wyniesie 187,4 metrów, a maksymalna prędkość eksploatacyjna 25. km/godz. W Pendolino będą dwie klasy: pierwsza i druga. Na pokładzie będą łącznie 402 miejsca - 57 w klasie pierwszej i 345 w drugiej.

Fotele w obu klasach będą rozkładane, a każde z miejsc będzie miało indywidualne oświetlenie oraz gniazdko elektryczne. Na korytarzach oraz na końcu przedziałów zostaną umieszczone stelaże bagażowe. Pociąg będzie wyposażony w wieszaki na rowery.

"Pasażerowie będą mieli o 2. cm więcej miejsca na nogi niż w samolocie" - dodał prezes PKP Intercity. W pociągu będzie też bezprzewodowy internet.

Na razie zamówione przez PKP Intercity składy są poddawane testom w fabryce Alstomu we włoskim Savigliano. Dlatego kolejarze pokazali pociąg na komputerowych prezentacjach. Po raz pierwszy PKP Intercity ujawniło, jak będzie pomalowany pociąg.

"Srebro kojarzy nam się z nowoczesnością, a błękit z niebem, morzem i marzeniami" - mówił Malinowski. Dodał, że kolory te zostały wybrane także ze względów praktycznych - konweniują z kolorystyką taboru PKP Intercity, będą też łatwe do czyszczenia.

Wyciągnięty, aerodynamiczny "nos" pociągu zaprojektował włoski projektant samochodów Giorgetto Giugiaro, zdobywca tytułu najlepszego projektanta samochodów XX wieku, który pracował przy modelach m.in. Ferrari, Maserati, Audi, czy Fiata. Poza walorem estetycznym, "nos" ma też duże znaczenie dla bezpieczeństwa - został tak zaprojektowany, że będzie mógł pochłonąć energię zderzenia.

Zakup dokonany przez PKP Intercity ma jednak wady. Pociąg może rozwijać prędkość do 25. km/godz., ale w Polsce pojedzie maksymalnie 200 km/godz. Na razie jednak nie ma w naszym kraju linii, gdzie pociągi mogą jeździć tak szybko. Najbliższy spełnienia parametrów technicznych jest odcinek Olszamowice-Zawiercie. Jak poinformował dziennikarzy wiceminister transportu Andrzej Massel, rozkładowe pociągi będą mogły tam jeździć 200 km/godz. od grudnia br. Następnym odcinkiem będzie Grodzisk-Idzikowice.

Ze względu na stan infrastruktury kolejowej, Pendolino będzie mogło pokonać trasę z Warszawy do Gdańska w ok. 2 godz. 4. min, do Krakowa w 2 godz. 15 min, do Katowic w 2 godz. 10 min, do Wrocławia w 3 godz. 30 min. Z Gdyni do Krakowa pociągi te przejadą w 5 godz. 20 min, do Katowic w 5 godz. 15 min, a do Gliwic w ok. 6 godz.

Jak zapowiedział Nowak, ciągnący się od lat remont linii ze stolicy do Gdańska w 201. r. ma już się skończyć, jednak nadal nie będzie na niej nowoczesnych systemów zarządzania ruchem, więc Pendolino pojedzie tam najszybciej 160 km/godz. 200 km/godz. będzie mogło pojechać do Gdańska najszybciej w 2015 r.

Źródło artykułu:PAP
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.