Operatorzy bez entuzjazmu ws. zniesienia VAT od dobroczynnych sms-ów

Operatorzy bez entuzjazmu ws. zniesienia VAT od dobroczynnych sms-ów02.03.2010 12:51

Operatorzy telekomunikacyjni bez entuzjazmu mówią o projekcie rozporządzenia, które ma zwolnić z VAT charytatywne sms-y. Organizacje dobroczynne i eksperci mają obawy, że nowe przepisy mogą zostać martwe. MF zapewnia, że weźmie pod uwagę opinie o projekcie.

Ponad tydzień temu premier Donald Tusk poinformował, że MF przygotowało projekt rozporządzenia, dzięki któremu osoby wysyłające dobroczynne sms-y nie będą musiały płacić od nich VAT-u. Wyjaśnił, że termin wejścia w życie rozporządzenia będzie zależał głównie od ustaleń między organizacjami pozarządowym i operatorami, którzy będą musieli przygotować się do zmiany przepisów.

Zgodnie z opublikowanym na stronie internetowej MF projektem, dobroczynne sms-y będą zwolnione z VAT, ale po spełnieniu kilku warunków. Przede wszystkim umowy zawierane z operatorami będą zobowiązywać ich do przekazywania organizacjom charytatywnym całej kwoty należnej z tytułu dobroczynnych sms-ów w ciągu 4. dni od zakończenia okresu, w którym powstał obowiązek podatkowy związany z usługą telekomunikacyjną. Zwolnienie miałoby dotyczyć tylko podmiotów mających formalny status organizacji pożytku publicznego.

Źródło zdjęć: © (fot. sxc.hu)
Źródło zdjęć: © (fot. sxc.hu)

Agata Habel z biura prasowego Ery powiedziała PAP, że firma poinformowała resort finansów o swoich uwagach do projektu. "Jesteśmy odpowiedzialni społecznie i popieramy zwolnienie charytatywnych sms-ów z VAT. Rozwiązanie zaproponowane przez resort finansów powinno jednak uwzględniać uwarunkowania prawne i systemowe operatorów telekomunikacyjnych" - zwróciła uwagę Habel.

Dodała, że należy poszukać takich rozwiązań, które z jednej strony nie pozostaną martwe, a jednocześnie nie będą wymagać od operatorów całkowitej zmiany ich wewnętrznych systemów. Habel poinformowała, że problem może dotyczyć np. osób korzystających z usługi pre-paid, którzy płacą VAT w momencie doładowania karty. "Byłoby niezwykle trudno ustalić, ile podatku związane jest z wysłanym charytatywnym sms-em" - powiedziała. "Mamy nadzieję, że wypracowane rozwiązanie będzie korzystne dla wszystkich stron, a przede wszystkim dla organizacji charytatywnych i ich podopiecznych" - dodała.

Z kolei Orange czeka na porozumienie między koalicją "SMS bez VAT" (skupiającą organizacje dobroczynne) a rządem. Rzecznik prasowy Grupy TP, do której należy sieć, Wojciech Jabczyński powiedział, że strony jeszcze rozmawiają o ostatecznym kształcie porozumienia oraz zasadach, na których miałoby być stosowane zwolnienie.

"Dopiero jak otrzymamy pełną treść porozumienia, będziemy w stanie określić, co musimy zrobić i ile na to potrzebujemy czasu" - powiedział. Dodał, że operatorzy liczą, iż propozycje te będą konsultowane również z nimi.

Rzecznik prasowy Polkomtela, operatora sieci Plus, Adam Suchenek poinformował, że firma analizuje przedstawiony przez MF projekt. "Zwolnienie z podatku VAT sms-ów na cele charytatywne jest w naszej opinii jak najbardziej słusznym rozwiązaniem. Będziemy starać się dać taką możliwość naszym klientom jak najszybciej. Wdrożenie tych zmian będzie wymagało od nas inwestycji" - zapowiedział.

Organizacje charytatywne wskazują wręcz na konieczność zmiany projektu. Jeden z ich przedstawicieli poinformował, zastrzegając anonimowość, że rozwiązanie pozostanie martwe, jeżeli wejdzie w życie w obecnym kształcie. "Żaden z operatorów telekomunikacyjnych nie zgodzi się na podpisanie umowy z organizacją charytatywną i zwolnienie sms-ów z VAT na zasadach opisanych w projekcie" - powiedział.

Obawy te potwierdza doradca podatkowy z Ernst & Young, członek Krajowej Rady Doradców Podatkowych (która opiniowała projekt) Roman Namysłowski. "Rada doceniła wysiłek włożony w opracowanie zmian mających na celu uniknięcie płacenia VAT od charytatywnych sms-ów, natomiast uznała propozycje MF za niezgodne z prawem wspólnotowym. Efekt będzie taki, że z przepisów tych nikt nie będzie korzystał" - powiedział. "Optymalnym rozwiązaniem problemu byłoby wyłączenie charytatywnych sms-ów z opodatkowania VAT" - dodał. Wyjaśnił, że proponowane przepisy nie pozwolą operatorom telekomunikacyjnym na pełne odliczenie podatku naliczonego, a dyrektywa nie przewiduje możliwości wprowadzenie takiego rozwiązania.

Według doradcy, barierą będzie też obowiązek przelania pieniędzy na konto organizacji charytatywnej w ciągu 4. dni od zakończenia okresu rozliczeniowego. "Firma telekomunikacyjna nie będzie chciała przekazywać organizacjom pieniędzy od sms-ów, za które nie zapłacono. Tymczasem wiadomo, że część faktur nie jest płaconych" - powiedział Namysłowski.

Zwrócił uwagę, że propozycja MF ogranicza też krąg organizacji, które mogą korzystać ze zwolnienia tylko do organizacji charytatywnych posiadających status organizacji pożytku publicznego. "Z jakiegoś powodu pozostałe organizacje dobroczynne zostaną pozbawione prawa do prowadzenie zbiórek bez VAT" - powiedział.

Zastępca dyrektora biura ministra w MF Szymon Milczanowski powiedział w poniedziałek PAP, że możliwa jest zmiana projektu, jeżeli istnieje ryzyko, że z nowych przepisów nie można by korzystać.

"Zdecydowaliśmy się zwolnić charytatywne sms-y z VAT. Zrobimy wszystko, by przepisy, które mają to zwolnienie zapewnić, funkcjonowały w praktyce, a nie pozostały martwe" - powiedział Milczanowski. Dodał, że resort weźmie pod uwagę opinie operatorów i organizacji pozarządowych.

Charytatywne sms-y są jedną z form zbierania pieniędzy przez organizacje dobroczynne. Zawierają one umowy z operatorami, którzy udostępniają im specjalny numer telefoniczny. Opłaty za sms-y wysyłane na ten numer operator przekazuje na rzecz organizacji. Są one jednak pomniejszone o 22-proc. podatek zawarty w cenie każdego sms-a, który operatorzy odprowadzają do urzędu skarbowego.

Od dłuższego czasu fundacje walczyły o zdjęcie VAT z tej formy darowizn. Przepisy podatkowe nie pozwalają im jednak występować w sprawach związanych z podatkiem VAT, który fiskus pobiera od charytatywnych sms-ów.

Źródło artykułu:PAP
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.