Operator proponuje zerwanie umowy? Każą płacić nawet kilkaset złotych!

Operator proponuje zerwanie umowy? Każą płacić nawet kilkaset złotych!03.06.2013 14:08
Źródło zdjęć: © Thinkstockphotos

Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji przestrzega przed pochopnym rozwiązywaniem umów telekomunikacyjnych. Z powodu zmiany w prawie operatorzy zostali zobowiązani do przedstawienia abonentom nowych warunków obowiązujących umów. Jednocześnie w powiadomieniach wysyłanych pocztą operatorzy informują o możliwości rozwiązania umowy. Jednak zgodnie z obowiązującą ustawą, jeśli się na to zdecydujemy, grożą nam z tego tytułu poważne konsekwencje. Dlaczego?

Każdą umowę na internet, telewizję czy telefon można rozwiązać. Jednak z reguły do jej podpisania zostaliśmy skuszeni rozmaitymi promocjami. Kary za zerwanie umowy przed jej końcem już dawno zostały zabronione, ale prawo telekomunikacyjne dopuszcza tworzenie ofert opierających się na różnego rodzaju ulgach. Podpisując umowę terminową deklarujemy się korzystać z usług wybranego operatora przez z góry określony czas. Taka umowa przeważnie obwarowana jest zapisami, w których operator udziela abonentowi rozmaitych ulg, np. na przyłączenie do sieci, aktywację usług lub abonament. Jeśli będziemy chcieli rozwiązać umowę przed końcem, trzeba będzie je zwrócić. Ulgi te bardzo często liczone są w dziesiątkach, a nawet setkach złotych, co ma skutecznie wybić abonentowi z głowy rezygnację z usług lub zmianę operatora.

Czy trzeba zwrócić całą przyznaną ulgę?

Otrzymanie ulgi przy zawarciu umowy może zrodzić poważne problemy. Jeśli będziemy chcieli rozwiązać umowę zanim dobiegnie końca, będziemy musieli ją zwrócić. Ale spokojnie. Zgodnie z obowiązującym prawem nie musimy zwrócić całości, a tylko tę jej część, którą wykorzystamy. Co to oznacza w praktyce? Jeśli zdecydowaliśmy się podpisać umowę na czas określony i przyznano nam ulgi, a będziemy chcieli ją rozwiązać zanim dobiegnie ona końca, musimy zwrócić tylko ulgę, którą faktycznie wykorzystaliśmy. Aby ją obliczyć, wystarczy całą kwotę ulgi pomniejszyć proporcjonalnie o jej wartość za okres od dnia zawarcia umowy do dnia jej rozwiązania.

Jeśli operator zdecyduje się zmienić warunki umowy, w tym regulamin świadczenia usług, w trakcie jej trwania, można skorzystać z prawa wypowiedzenia umowy bez ponoszenia z tego tytułu jakichkolwiek konsekwencji finansowych. Wówczas operatorowi nie przysługuje zwrot udzielonej abonentowi ulgi. Są jednak sytuacje, w których zmiana warunków obowiązującej umowy nie daje nam prawa do skorzystania z tego przywileju. W przypadku wymuszenia zmiany, np. nowelizacjami prawa czy wydaniem decyzji administracyjnych, operator ma obowiązek dostosować zapisy umów i regulaminów do obowiązującego prawa i poinformować o tym fakcie abonentów. W tej sytuacji, jeśli zdecydujemy się zerwać umowę, będziemy musieli zwrócić operatorowi wykorzystane ulgi.

Czy możemy rozwiązać umowę bez konsekwencji?

Po wejściu w życie znowelizowanego Prawa Telekomunikacyjnego w styczniu tego roku dostawcy usług telekomunikacyjnych informują abonentów o zmianach w umowach i o przysługującej nam w związku z tym możliwości wypowiedzenia umowy. Mamy takie prawo, ale musimy pamiętać, że to sytuacja szczególna. Operatorzy nie zmieniają umowy z własnej woli, ale dlatego, że obliguje ich do tego nowe prawo. Więc owszem, zmiana umowy daje nam podstawę do jej wypowiedzenia, ale w tym przypadku musimy zwrócić dostawcy usług wszystkie ulgi, a zatem to, co oszczędziliśmy dzięki:

- niższym miesięcznym opłatom abonamentowym
- niższej opłacie za instalację
- niższemu kosztowi zakupionego urządzenia (np. telefonu komórkowego, routera Wi-Fi),
- niższemu miesięcznemu kosztowi dzierżawy urządzenia (np. dekodera telewizji cyfrowej lub satelitarnej).

Wartość przyznanej ulgi jest określona w umowie. I ta kwota stanowi maksymalną wysokość roszczenia, z którym dostawca może wystąpić w przypadku wypowiedzenia przez abonenta umowy.

Źródło: UKE, Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji, SW, WP.PL

sw/jg/sw

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.