Odkryto wzór na utratę skarpety

Odkryto wzór na utratę skarpety11.05.2016 12:16
Źródło zdjęć: © Shutterstock

Kto z nas nigdy nie zgubił skarpetki podczas prania? Okazuje się, że problem ten jest powszechny, a liczba pozostawionych bez pary skarpet jest ogromna. Brytyjscy naukowcy postanowili rozwiązać ten sekret, a prowadzone przez nich badania doprowadziły nawet do opracowania wzoru matematycznego określającego prawdopodobieństwo zgubienia skarpetek podczas prania.

Badanie zlecone przez Samsunga w związku z wprowadzeniem na rynek pralki AddWash wykazało, że Brytyjczycy gubią średnio 1,3 skarpety miesięcznie (czyli ponad 1. rocznie). Biorąc pod uwagę średnią długość życia przeciętnego Brytyjczyka, która zgodnie z danymi ONS wynosi 81 lat, w ciągu całego życia gubi on 1264 skarpety, co kosztuje aż 2528 GBP (około 14 000 PLN).

Biegły psycholog dr Simon Moore oraz statystyk Geoff Ellis podjęli się próby zidentyfikowania czynników, które powodują gubienie drobnych części garderoby, a także wyprowadzenia wzoru matematycznego. Zespół przebadał grupę 200. osób.

W wyniku wywiadów indywidualnych naukowcom udało się ustalić, że powszechne przyczyny gubienia skarpet to: niezauważone wpadnięcie skarpety za grzejnik lub pod meble, dodawanie pojedynczych skarpet do prania w niewłaściwym kolorze i oddzielenie ich w ten sposób od pary, nieprzypięcie skarpety na sznurze do wieszania bielizny (co powodowało jej upadek i porwanie przez wiatr) albo po prostu nieuważne dobieranie w pary.

Wzór na zgubienie skarpety

Przeprowadzone badania pomogły również naukowcom opracować następujący wzór na utratę skarpety (im wyższy wskaźnik, tym prawdopodobieństwo wyższe).

Wskaźnik utraconej skarpety = (L+C) - (PxA)

Gdzie:

L = wielkość prania (obliczona poprzez pomnożenie liczby osób w gospodarstwie domowym przez częstotliwość prań w tygodniu)

C = złożoność prania (obliczona poprzez dodanie liczby rodzajów prań robionych w gospodarstwie domowym w ciągu tygodnia oraz pomnożenie tej wartości przez liczbę skarpet pranych w ciągu tygodnia)

P = pozytywne nastawienie do prania (mierzone w skali od 1 do 5. gdzie 1 oznacza „Wyraźna niechęć do prania ubrań”, a 5 oznacza „Zdecydowana radość z prania ubrań”)

*A = stopień uwagi *(będący sumą działań wykonywanych na początku każdego prania, takich jak sprawdzanie kieszeni, odwijanie rękawów, przewracanie rzeczy na właściwą stronę i rozwijanie skarpet)

Źródło zdjęć: © Pralka, która umożliwia dodawanie rzeczy podczas prania (fot. Materiały prasowe)
Źródło zdjęć: © Pralka, która umożliwia dodawanie rzeczy podczas prania (fot. Materiały prasowe)

Psychologiczne przyczyny ginięcia skarpet

W ramach pogłębionych wywiadów na terenie Wielkiej Brytanii zidentyfikowano także kluczowe czynniki psychologiczne przyczyniające się do ginięcia skarpet w praniu. Ustalono następujące trendy:

Rozproszenie odpowiedzialności („ktoś inny się tym zajął”). Jeżeli zadanie wykonywane jest przez grupę, poszczególne osoby mają skłonność do zakładania, że ktoś inny przejął odpowiedzialność, co powoduje, że tak naprawdę odpowiedzialny jest nikt.

Świadomość wzrokowa („heurystyka”). Jeżeli znika skarpeta, po prostu zaglądamy w najbardziej oczywiste miejsca, a następnie zakładamy, że zaginęła ona na zawsze.

Nastawienie potwierdzające. Jeżeli nie możemy znaleźć skarpet do pary, przekonujemy samych siebie, że żadnych takich skarpet nie ma.

Behawioralne błędy poprzez zaniechanie i działanie. Brak reakcji, chociaż powinniśmy podjąć działanie (zostawienie skarpety na podłodze w sypialni, w koszu na pranie lub w pralce). Podejmujemy działanie, chociaż nie powinniśmy (wrzucenie jednej kolorowej skarpety do białego prania, kopnięcie skarpety).

Badanie i ankieta zostały przeprowadzone w związku z wprowadzeniem na rynek pralki AddWash, ze specjalnymi „drzwiami w drzwiach”, które umożliwiają dokładnie rzeczy do bębna bez przerywania pracy pralki. Samsung wierzy, że ten sposób rozwiąże problem zaginionych skarpet. Czy to jednak zadziała? Mamy wątpliwości, jednak sam pomysł na podwójne drzwi jest całkiem ciekawy.

Źródło artykułu:WP Tech
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.