Odcisk palca, PIN, tęczówka oka, głos - jaką metodę zabezpieczeń wolimy, a jaka jest najbezpieczniejsza?

Odcisk palca, PIN, tęczówka oka, głos - jaką metodę zabezpieczeń wolimy, a jaka jest najbezpieczniejsza?23.07.2016 16:20
Źródło zdjęć: © Flickr / Karlis Dambrans / CC

Skanowanie linii papilarnych jest uznawane za najpopularniejszą formę uwierzytelniania biometrycznego. Europejscy konsumenci są gotowi do korzystania z biometrii przy uwierzytelnianiu płatności. Biometria wykorzystywana jest przede wszystkim jako sposób kontroli dostępu do chronionych pomieszczeń lub autoryzacji użytkowników korzystających z określonych danych, programów czy urządzeń.

Podstawową funkcją biometrii jest oczywiście uniemożliwianie realizacji nieautoryzowanego dostępu do bankomatów, komputerów osobistych, sieci komputerowych, telefonów komórkowych, domowych systemów alarmowych, zamków drzwiowych, kart procesorowych itp. Ponadto w obiektach użyteczności publicznej i firmach, systemy biometryczne wspomagają wyszukiwanie miejsca pobytu wybranych osób oraz rejestrację czasu pracy.

Jak wynika z najnowszego badania zrealizowanego na zlecenie Visa, konsumenci w całej Europie są zainteresowani wykorzystaniem biometrii w płatnościach - zwłaszcza w połączeniu z innymi metodami zabezpieczeń. Niemal trzy czwarte badanych uznaje uwierzytelnianie dwuetapowe, czyli używające metody biometrycznej w połączeniu z zabezpieczeniem urządzenia płatniczego - za bezpieczny sposób autoryzacji płatności. *Dwuetapowy sposób uwierzytelniania wykorzystuje to, co konsument posiada, jak np. urządzenie płatnicze (m.in. karta lub smartfon); to kim jest, jak np. unikalne cechy konsumenta (biometria) lub to, co zna, jak np. kod PIN czy hasło. *

Kiedy respondenci pytani byli o preferencje dokonywania płatności w różnych sytuacjach - czy to w warunkach domowych, czy w punktach handlowo-usługowych - okazało się, że ponad dwie trzecie (6. proc.) jest chętnych do stosowania biometrii jako metody uwierzytelniania. Ze względu na obawy o bezpieczeństwo transakcji, niemal co trzeci badany (31 proc.) zrezygnował z zakupu internetowego – to pokazuje, że biometryczna autoryzacja płatności stwarza dużą szansę dla sprzedawców internetowych.

Identyfikacja i weryfikacja biometryczna wywołuje spore zainteresowanie w świecie płatności, ponieważ daje możliwość poprawy jakości obsługi konsumenta. Wyniki badań pokazują, że wraz z postępującą znajomością funkcjonowania biometrii na własnych urządzeniach, konsumenci coraz częściej uznają ją za zaufaną metodę uwierzytelniania. Biometria to jednak również wyzwania.

Jedno z nich dotyczy sytuacji, w której jest ona jedyną stosowaną metodą uwierzytelniania. Może wówczas dojść do pomyłki, zarówno przy autoryzacji jak i odrzuceniu płatności, ponieważ biometria – w przeciwieństwie do kodu PIN, którego wprowadzenie może dać wynik poprawny lub niepoprawny – nie jest binarnym systemem weryfikacji, a uwierzytelnianiem opartym na prawdopodobieństwie dopasowania. Dlatego biometria najlepiej działa w powiązaniu z innymi zabezpieczeniami - np. umieszczonymi w urządzeniach czy z metodami geolokacyjnymi - lub dodatkową metodą uwierzytelniania.

- Za najlepsze uważamy więc podejście całościowe, wykorzystujące szeroką gamę rozwiązań technologicznych usprawniających cały proces –. od otwarcia rachunku karty, poprzez dokonywanie zakupu, aż do sprawdzania salda” – powiedział Jonathan Vaux z Visa Europe.

Ponad połowa Europejczyków uważa, że uwierzytelnianie biometryczne –. gdzie tożsamość danej osoby jest potwierdzana poprzez dokonanie weryfikacji jej charakterystycznych cech, takich jak układ linii papilarnych czy obraz tęczówki oka – przyspieszy i ułatwi płatności w większym stopniu niż zabezpieczenia tradycyjne. Jednej trzeciej badanych podoba się to, że przy uwierzytelnianiu biometrycznym ich dane pozostają bezpieczne nawet w wypadku zguby lub kradzieży urządzenia.

W miarę upływu czasu konsumenci będą mieli coraz większy wybór sposobów płacenia. Podobnie jak zwyczaje płatnicze zmieniają się w zależności od tego, gdzie się w danej chwili znajdujemy i z jakiego urządzenia korzystamy, tak i metody uwierzytelniania będą musiały być dostosowane do konkretnych sytuacji. I choć uwierzytelnianie biometryczne pozwala na osiągnięcie odpowiedniej równowagi pomiędzy wygodą a bezpieczeństwem, nie jest to jedyna możliwa odpowiedź na pojawiające się wyzwania. W przyszłości będziemy mieli do czynienia z różnymi kombinacjami rozwiązań w zależności od okoliczności zakupu. Dostosowując standardy już teraz i uwzględniając nowe rozwiązania technologiczne jako pełnoprawne sposoby autoryzacji, pomagamy w tworzeniu środowiska, w którym płatności w dalszym ciągu będą mogły być dokonywane bezpiecznie i wygodnie przy pełnej ochronie naszych wrażliwych danych.

Jak wskazują wyniki badania przeprowadzonego na próbie 14 tys. europejskich konsumentów, znajomość metod biometrycznych i bezpośredni kontakt z nimi to ważny czynnik wpływający na ich upowszechnienie. Wraz z pojawieniem się płatności mobilnych za najlepszą formę uwierzytelniania biometrycznego uznawane jest skanowanie linii papilarnych –. ze względu na łatwość użycia i bezpieczeństwo tej metody. Pytani o bezpieczeństwo jedynie biometrycznych metod uwierzytelniania, konsumenci mają największe zaufanie do weryfikacji linii papilarnych, przed skanowaniem obrazu tęczówki oka.

W całej Europie tylko niewielka grupa osób preferowałaby autoryzację płatności opartą na rozpoznawaniu głosu lub rysów twarzy - czy to przy płaceniu w tradycyjnych punktach handlowo-usługowych , czy przy zakupach internetowych z domu. W Polsce powyższe preferencje utrzymują się na takim samym poziomie.

Kluczowa kwestia: równowaga pomiędzy bezpieczeństwem a wygodą zakupów Już ponad dwie trzecie konsumentów rozumie znaczenie poufnych danych dla ochrony prywatności. Nowe formy uwierzytelniania płatności powinny więc zapewnić równowagę pomiędzy szybkością transakcji a jej bezpieczeństwem.

Wyniki badań przeprowadzonych na zlecenie Visa wskazują, że uwierzytelnianie biometryczne jest niemal jednakowo doceniane przy płatnościach w środowisku fizycznym, kiedy liczy się szybkość transakcji, jak i przy płatnościach internetowych. Znajduje to odzwierciedlenie w następujących rezultatach:

• 48 proc. badanych jest chętnych do stosowania uwierzytelniania biometrycznego przy płatnościach w transporcie publicznym;
• 47 proc. badanych jest chętnych do stosowania uwierzytelniania biometrycznego przy płatnościach w barach i restauracjach;
• 46 proc. badanych jest chętnych do stosowania uwierzytelniania biometrycznego przy zakupach towarów i usług w tradycyjnych punktach handlowo-usługowych (np. sklepach spożywczych czy barach szybkiej obsługi);
• 4. proc. jest chętnych do stosowania takiego uwierzytelniania przy zakupach internetowych, a 39 proc. – przy pobieraniu danych z internetu.

słk

WP / Visa

Źródło artykułu:WP Tech
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.