O co chodzi z tym Google Play?

O co chodzi z tym Google Play?27.03.2012 16:37
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe

Zapewne zauważyliście dzisiejszą zmianę w menu na stronie głównej Google. Jeśli nie, sugerowałbym mocną kawę na dobudzenie. Tak czy inaczej, Mountain View zdecydowało się na wprowadzenie Play jako jednej z promowanych przez siebie usług. Pomiędzy mapami a YouTube.

Wbrew temu, co aktualnie zobaczyć może polski użytkownik, Google Play nie jest jedynie miejscem, z którego możemy wygodnie wydać dyspozycję, by dana aplikacja na Androida została zassana przy najbliższej możliwej okazji. Oczywiście jest to bardzo wygodne, ale nie ściąganie aplikacji na popularny system operacyjny jest głównym celem istnienia portalu.

Google Play ma bowiem sprzedawać treści, takie jak filmy, muzyka, aplikacje, gry i książki, a za wszystko będzie można zapłacić przy pomocy Google Checkout. Tylko po co Mountain View miałoby utrzymywać tego typu sklep z rozrywką, skoro sami zajmują się przede wszystkim reklamą, prawda? Czyżby Google planowało zamachnąć się na pozycję Amazon.com? I tak, i nie.

Dla wielu ludzi Google jest symbolem internetu. Wyszukiwarka w ciągu lat działalności stała się sposobem na przeglądanie zawartości sieci. Użytkownik miał pytanie, przeglądarka dostarczała odpowiedzi. Odpowiedzi nie były idealne, ale wystarczyło, by wyszukiwarka stała się najczęściej wyświetlaną witryną w sieci. Dlaczego więc nie potraktować jej jako przestrzeni reklamowej do wynajęcia? A ponieważ technologia stwarza takie możliwości każdemu, można wyświetlić inną reklamę w zależności od tego czego będzie szukał. Powinno działać, prawda? I działało na tyle, by firma rozwinęła skrzydła.

Reklama jednak jest tym skuteczniejsza, im bardziej odpowiada na potrzeby klientów. Już dziś na frazę „mechanik samochodowy”. otrzymam inne wyniki będąc w Krakowie, a inne w Warszawie. Im więcej uda się zebrać informacji, tym większą skutecznością Google będzie mogło pochwalić się przed reklamodawcami. Zasysa więc dane z dziesiątek swoich usług, by dowiedzieć się o nas jak najwięcej. Problem pojawia się wtedy, gdy zapytamy Google o „dobrą restaurację” albo o cokolwiek innego, co zakłada naturalne dla ludzi wartościowanie.

Można sobie z tym poradzić na dwa sposoby. Pierwszy zakłada, że miliony ludzi nie mogą się mylić. Dlatego Google samo postanowiło uruchomić serwis społecznościowy i wykorzystywać w jakiś sposób +1 w swoim mechanizmie filtrowania wyników. Drugi zakłada, że dowiedzą się o nas jeszcze więcej, łącznie z wszystkimi rzeczami, które lubimy. G+ miał rozwiązać ten problem, ale pomimo bardzo dużej promocji (główne miejsce w belce na najczęściej odwiedzanej stronie internetowej świata) nie osiągnął takiej popularności jak Facebook. Dlatego uważam, że Google Play tylko po części jest zwykłym sklepem internetowym. Parafrazując zdanie znane z amerykańskich filmów kryminalnych „wszystko co kupisz, zostanie wykorzystane do zaserwowania ci reklamy”.

Czy Google Play będzie konkurencją dla dużych sklepów internetowych w rodzaju Amazon.com? W pewnym sensie tak –. Amazon nie jest obecny na belce najpopularniejszej strony internetowej świata. Jednak nie na samej sprzedaży zależeć będzie Google, tylko na informacjach, które uzyska na podstawie tego co kupimy.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.