Nowe rozwiązania dla inteligentnej Warszawy

Nowe rozwiązania dla inteligentnej Warszawy14.04.2015 13:24
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe

Jedna z najważniejszych konferencji branży projektowania doświadczeń w Europie - UX Poland, po raz szósty odbędzie się w Warszawie. Na jednym z warsztatów podjęta zostanie próba wypracowania nowych, dodatkowych rozwiązań dla miejskiej aplikacji Virtualna Warszawa.

Projektowanie doświadczeń przejawia się w każdej dziedzinie naszego codziennego życia. To, jak zaprojektowana jest deska rozdzielcza naszego samochodu, jak wyglądają tabliczki w szpitalach, w jaki sposób jesteśmy obsługiwani w sklepach, albo to, że w sieci kawiarni obsługa pisze nasze imię na kubku, a sprzedawca w sieci drogerii mówi „Płaci pani…”, a nie „Należy się…” – we wszystkich tych aspektach maczają palce projektanci doświadczeń. Tym razem użyją swojej wiedzy z korzyścią dla warszawiaków i osób odwiedzających nasze miasto.

Warsztat o Virtualnej Warszawie

W ramach konferencji UX Poland 2015, która w dniach 20-23 kwietnia 2015 r. odbędzie się w Warszawie, przeprowadzonych zostanie osiem warsztatów. Jeden z nich zaprojektowany został specjalnie z myślą o stolicy. W ramach dwudniowego warsztatu „Service Design for Smarter Warsaw” uczestnicy będą pracować nad zbudowaniem realnego rozwiązania dla Warszawy i jej mieszkańców w ramach aplikacji Virtualna Warszawa.

- Razem z organizatorami chcemy, aby podczas tego warsztatu wypracowane zostały nowe rozwiązania sprawiające, że stolica będzie miastem inteligentnym i jeszcze bardziej przyjaznym dla mieszkańców – mówi Michał Olszewski, wiceprezydent m.st. Warszawy.

W oparciu o powstającą w ramach projektu Virtualna Warszawa infrastrukturę, projektanci z całego świata pod okiem doświadczonych moderatorów będą projektować prototypy usług dla nowych i obecnych mieszkańców oraz dla turystów.

Warsztat będzie prowadzony w oparciu o proces projektowy Service Design, bazujący na kluczowych etapach:

1.Definicja potrzeb miasta jako klienta
2.Analiza interesariuszy i ich potrzeb
3.Definicja tematu i generowanie pomysłów
4.Nadawanie kształtu wybranej koncepcji usługi

Uczestnikami warsztatu będą projektanci doświadczeń i usług z całego świata oraz przedstawiciele Miasta Stołecznego Warszawy. Efektem dwudniowych prac będzie 5-6 prototypów nowych usług, które przekazane zostaną Urzędowi Miasta i będą miały szansę zostać wdrożone w przestrzeni miejskiej.

Warsztat poprowadzą: Alisan Atvur - projektant usług z wieloletnim doświadczeniem, Senior R&D User Experience Researcher w Novo Nordis, wykładowca California University of Arts, MIT oraz Szymon Staniszkis - Research & Strategy Director w UseLab. Z kolei eksperci MasterCard, Aleksander Naganowski i Maciej Kornatowski, będą podczas warsztatu dzielić się z uczestnikami doświadczeniem i wiedzą z obszaru wykorzystania dostępnych rozwiązań technologicznych, ich możliwości i ograniczeń.

- Wraz z rosnącą liczbą urządzeń mobilnych otwierają się nowe możliwości kontaktu z mieszkańcami miast czy turystami. Dzisiejsza technologia pozwala na to, by poruszanie się po mieście, korzystanie z komunikacji miejskiej, parkingów czy oferty kulturalnej i rozrywkowej było łatwe i przyjemne. Naszą rolą, jako Partnera Technologicznego warsztatu, będzie wskazanie rozwiązań, które umożliwią realizację tych celów – mówi Kamila Kaliszyk, Dyrektor ds. Rozwoju Rynku i Akceptacji Kart Płatniczych w polskim oddziale MasterCard Europe.

Virtualna Warszawa – opis projektu

Virtualna Warszawa stanowi technologiczny przełom w dostępie do usług miejskich dla mieszkańców, w tym dla osób z niepełnosprawnościami. Jest to pierwsza na świecie mobilna nawigacja dla osób z dysfunkcją wzroku, która pomoże każdemu odnaleźć interesujące go punkty w mieście, załatwić sprawę w urzędzie oraz sprawdzić, gdzie w danym momencie znajduje się oczekiwany pojazd komunikacji miejskiej. Projekt w kolejnych etapach będzie wspierać osoby z dysfunkcjami wzroku w poszukiwaniu pracy i w zakupie smartfonów.

Projekt Virtualna Warszawa został zgłoszony do międzynarodowego konkursu „Mayors Challenge” organizowanego przez Bloomberg Philanthropies. Otrzymał nagrodę w wysokości 1 000 000 euro na realizację.

Virtualna Warszawa jest na etapie wdrażania i dotychczas przeprowadzone zostały dwie fazy pilotażowe: w Stołecznym Centrum Osób Niepełnosprawnych oraz na linii autobusowej nr 185. - Przed nami testy miejsc, w których spędzamy wolny czas. Obejmują one obszar bulwarów Wiślanych, jedną stację metra i budynek Centrum Nauki Kopernik wraz z Parkiem Odkrywców oraz Warszawską Strefę Rodziny wraz z Multimedialnym Parkiem Fontann – mówi Tomasz Pactwa, dyrektor Biura Pomocy i Projektów Społecznych Urzędu m.st. Warszawy - Na każdym etapie pilotażu przetestowane są także inne funkcjonalności aplikacji, ważne z perspektywy odbiorcy, np. otrzymywanie informacji nt. wybranych obiektów turystycznych, wyznaczanie trasy pomiędzy obiektami, czy możliwość zagrania w specjalnie stworzone kontekstowe gry w aplikacji. Każdy użytkownik będzie mógł pobrać aplikację bezpłatnie na telefon z systemem iOS lub Android, z ogólnodostępnych sklepów z aplikacjami.

System mikronawigacji opiera się na instalacji nadajników, zwanych Beaconami. Są one połączone za pomocą technologii Bluetooth Low Energy ze specjalnie stworzoną aplikacją mobilną. Użytkownik aplikacji znajdujący się w zasięgu takiego nadajnika otrzymuje informacje w nim zakodowane. Informacje trafiają na smartphona, który ma włączoną funkcję Bluetooth.

Konferencja UX Poland

UX Poland to wydarzenie, które od lat integruje i stymuluje do rozwoju międzynarodową branżę UX (od ang. user experience), czyli branżę projektowania doświadczeń, która zajmuje się projektowaniem usług, produktów, procesów, przestrzeni pod kątem wrażeń i emocji, jakich ludzie doświadczają w kontakcie z nimi. Jest też źródłem inspiracji dla polskich przedsiębiorców do wdrażania rozwiązań z zakresu projektowania doświadczeń. Podczas pięciu poprzednich edycji na konferencji spotkało się blisko 1,5 tysiąca uczestników, a wykłady poprowadziło ponad 120 prelegentów z 13 krajów.

Organizatorzy konferencji, warszawski UseLab, za cel stawiają sobie zaproszenie o Polski jak największej liczby najważniejszych ekspertów z całego świata i stworzenie miejsca, w którym rodzimi specjaliści będą mogli ich poznać, wymienić się doświadczeniami i spostrzeżeniami na temat dynamicznie zmieniającej się branży.

W tym roku program konferencji został wydłużony o dodatkowy dzień, na który zaplanowano Experience Showroom – serię skondensowanych, kilkunastominutowych wystąpień, w których praktycy z Polski i ze świata przedstawią wdrożone rozwiązania z zakresu UX. To nowa formuła, pozwalająca uczestnikom poznać prawdziwe wyzwania i sposoby ich rozwiązywania w praktyce, nie tylko w teorii.

Dwa kolejne dni wypełnione będą warsztatami, podczas których zainteresowani będą mogli swobodnie dzielić się doświadczeniami. Największy nacisk położony zostanie na praktykę, pożyteczną wiedzę, omawianie konkretnych, gotowych do wdrożenia rozwiązań.

Na ostatni dzień konferencji zaplanowano serię dziewięciu inspirujących wykładów, ukazujących międzynarodowe trendy w branży UX. Wśród prelegentów znajdą się specjaliści ze wszystkich kontynentów, między innymi Michael Smuga z Microsoft, Matt Lee z Booking.com, czy Nathan Shedroff z California College of the Arts.

Konferencja będzie się odbywać pod hasłem Experience Everywhere, podkreślając tym samym coraz bardziej widoczny na świecie następujący trend: podczas, gdy większość usług ulega digitalizacji, projektowanie doświadczeń przenosi się z trybu online do świata rzeczywistego, skupiając się na doświadczeniach ludzi (Human Experience). Specjaliści wieszczą wręcz nadejście ery ekonomii doświadczenia (exponomy), w której o przewadze konkurencyjnej firm nie decyduje już tylko innowacyjność, czy najlepsza cena, ale pozytywne wrażenia zarówno klienta, jak i pracowników. Dzięki tak uniwersalnemu ujęciu tematu, konferencja UX Poland 2015 jest wydarzeniem ważnym nie tylko dla branży, ale przede wszystkim dla przedsiębiorców, projektantów i szeroko pojętego sektora publicznego, prezentując im realne korzyści, jakie może im przynieść inwestycja w projektowanie doświadczeń.

Partnerami konferencji UX Poland 2015 są m.in. Microsoft, Asseco, Kina’ole, UXPin, Brand24 oraz UXeria. Wydarzenie odbywa się pod honorowym patronatem Prezydent Miasta Stołecznego Warszawy. Konferencja rozpocznie się 20 kwietnia i potrwa do 23 kwietnia 2015 roku. Program wydarzenia i bilety są dostępne pod adresem www.uxpoland.com.

Konferencja UX Poland 201. odbędzie się pod honorowym patronatem Prezydent Miasta Stołecznego Warszawy. Partnerem technologicznym warsztatu jest MasterCard.

Źródło artykułu:Informacja prasowa
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.