Nowe narzędzie MIT pozwala sprawdzić, na ile nasze zdjęcia zapadają w pamięć

Nowe narzędzie MIT pozwala sprawdzić, na ile nasze zdjęcia zapadają w pamięć17.12.2015 13:25
Źródło zdjęć: © Olle Eriksson / CC

Informatycy z MIT przygotowali narzędzie, które potrafi automatycznie ocenić, na ile zrobione przez nas zdjęcie jest wyjątkowe. Wystarczy wrzucić swoją fotografię a przygotowany w procesie uczenia maszynowego algorytm stwierdzi, czy zapada ono w pamięć.

Zespół MIT postawił przed sobą jeden cel – chciał sprawdzić, co sprawia, że jedne obrazy zapadają nam w pamięć, a w stosunku do innych pozostajemy obojętni. Postanowili podejść do tego w najbardziej naturalny sposób – zebrali kilkadziesiąt tysięcy zdjęć, po czym przypisali im wartość na podstawie tego, jak dobrze po ich zobaczeniu pamiętali je później badani ludzie. Później wrzucili wszystkie te dane do programu komputerowego. Na podstawie porównywania nowych zdjęć do tych, które znajdowały się już w bazie, kazali mu przewidywać, jak pamiętne okażą się zdjęcia, na temat których nie miał on żadnych danych.

W procesie kolejnych powtórzeń i porównywania wyników z tymi uzyskanymi od ludzi, udało się w końcu stworzyć automat o 30 proc. bardziej skuteczny od innych rozwiązań tego typu. W przeprowadzonych przez twórców testach okazało się również, że w swoich przewidywaniach myli się on najwyżej o kilka punktów procentowych.

Narzędzie można wypróbować samodzielnie na stronie http://memorability.csail.mit.edu/demo.html. Jak intepretować podawane przez nie wyniki? Punktacja powyżej 0,5 oznacza, że przynajmniej 50 proc. osób, które zobaczy nasze zdjęcie, będzie je pamiętać przynajmniej 100 sekund później.

Biorąc pod uwagę to, jak wiele zdjęć umieszczają w sieci jej użytkownicy, nic dziwnego, że firmy i zespoły badaczy na całym świecie pracują nad metodami ich automatycznej klasyfikacji i oceny. Narzędzie z MIT jest kolejnym z kilku, o których pisaliśmy w ostatnim czasie. Wszystkie one pomóc mogą w tworzeniu lepszych narzędzi do zarządzania fotografiami i ułatwić pracę specjalistom od marketingu.

Microsoft pracuje nad technologią, która ma pozwolić na automatyczne rozpoznawanie ludzkich emocji w oparciu o ich wyraz twarzy. W testowej wersji, po umieszczeniu w aplikacji zdjęcia bądź podania linka do niego, program najpierw dokonuje rozpoznania twarzy. Po wykryciu na fotografii ludzi, przypisuje każdemu z nich punktację w ośmiu kategoriach: złość, pogarda, odraza, strach, szczęście, neutralne, smutek i zaskoczenie. Punkty przyznawane są w zakresie od 0 do 1.

Nieco wcześniej, bo na początku tego roku, ta sama firma pokazała inne podobne narzędzie. Strona pod nazwą "How Old Do I Look" (Na ile lat wyglądam?) służy dokładnie do tego, co obiecuje jej nazwa. Ale nie tylko - po załadowaniu zdjęcia z widoczną na nim twarzą (lub wieloma twarzami), działająca na tej stronie aplikacja określi nie tylko nasz wiek (a raczej to, na ile lat wyglądamy), ale również płeć.

Źródło artykułu:WP Tech
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.