Nokia: zachowamy nasze udziały w rynku

Nokia: zachowamy nasze udziały w rynku03.12.2009 15:54

Nokia liczy na ożywienie globalnego rynku telefonów komórkowych w roku 2010. Łączna sprzedaż wszystkich rodzajów aparatów przenośnych powinna wzrosnąć o około 10 procent – oświadczyli przedstawiciele koncernu, którzy w środę spotkali się w Helsinkach z ekspertami w dziedzinie finansów i zaprezentowali im swoje plany oraz oczekiwania na przyszłość.

Nokia liczy na ożywienie globalnego rynku telefonów komórkowych w roku 2010. Łączna sprzedaż wszystkich rodzajów aparatów przenośnych powinna wzrosnąć o około 10 procent – oświadczyli przedstawiciele koncernu, którzy w środę spotkali się w Helsinkach z ekspertami w dziedzinie finansów i zaprezentowali im swoje plany oraz oczekiwania na przyszłość.

Choć 201. rok może być znów trudny dla fińskiego producenta, to szef firmy – Olli-Pekka Kallasvuo – nie jest pesymistą. Nokia zamierza zyskać profity z nowej generacji systemu Symbian, a w portfolio firmy ma się znaleźć więcej smartfonów z pełną klawiaturą i ekranem dotykowym. Ponadto oczekuje się przełomu na polu usług.

Źródło zdjęć: © (fot. Nokia)
Źródło zdjęć: © (fot. Nokia)

Wcześniej główny strateg Nokii – Anssi Vanjoki – mówił, że telefony jego firmy wymagają poprawek w dziedzinie wzornictwa i użyteczności. Jednak mimo rosnącej popularności młodszych platform (takich jak Android czy iPhone) Finowie wciąż obstają przy własnym systemie dla smartfonów. W przyszłym roku Nokia zamierza ulepszyć swoje produkty pod kątem przyjazności dla użytkownika – powiedział Olli-Pekka Kallasvuo, dodając: "nasze postępy w tym zakresie wprowadzą Symbiana na nowy poziom". W planie rozwojowym Symbiana na najbliższy rok znajdują się dwa kamienie milowe, po których system ten ma stać się wyraźnie szybszy. Wprawdzie otwarta, bazująca na Linuksie platforma Maemo jest istotna z punktu widzenia urządzeń wyższej klasy, ale to Symbian pozostanie numerem jeden w Nokii –. zadeklarował szef działu urządzeń Kai Öistämö.

Podczas gdy sprzedaż telefonów ma wzrosnąć, Nokia zamierza utrzymać w przyszłym roku udział w rynku, wynoszący obecnie około 3. procent. Przeciętna cena sprzedaży dla telefonów komórkowych (Average Sales Price, ASP) będzie nadal spadać, jednak koncern prognozuje spowolnienie tempa spadku. Ogólnie rzecz biorąc, rynek się ustabilizował – uważa dyrektor finansowy koncernu Timo Ihamuotila, dodając, że bardziej rośnie on w obszarach, w których przedsiębiorstwo ma przewagę nad konkurencją. Fińska firma podjęła odpowiednie środki w celu dalszego obniżenia cen smartfonów przy jednoczesnym podwyższeniu marż sprzedażowych – poinformował ponadto szef koncernu. Wydatki w sektorach badań i rozwoju mają w przyszłym roku wynieść mniej niż 10 procent łącznych obrotów. Pod koniec listopada zlikwidowano 330 stanowisk pracy w dziale rozwoju.

Jeśli chodzi o usługi oferowane pod marką Ovi, Finowie obstają przy prognozie, wedle której do 2011 roku pozyskają 300 milionów użytkowników i wygenerują obroty w wysokości 2 miliardów euro. Z kolei co do globalnego rynku infrastruktury Nokia nie widzi prawie żadnych szans na wzrost – jego wolumen w euro ma raczej wejść w stagnację. Spółka córka Nokia Siemens Networks będzie natomiast dalej ciąć koszty. Stworzone wraz z Siemensem przedsiębiorstwo joint venture poniosło w trzecim kwartale kolejne straty, które spowodowały konieczność znacznych odpisów. W związku z tym koncern po raz pierwszy od lat znalazł się na minusie.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.