Nokia w tarapatach... Czarne chmury nad firmą?

Nokia w tarapatach... Czarne chmury nad firmą?17.04.2009 12:28

Nawet światowy lider nie uniknął problemów: w pierwszym kwartale roku rozliczeniowego 2009 Nokia zanotowała drastyczny spadek zysków. Podczas gdy w omawianym okresie obroty zmniejszyły o 27 procent z 12,7 do 9,3 miliarda euro, to w porównaniu z analogicznym okresem w poprzednim roku nastąpił wręcz dramatyczny spadek zysków: z 1,2 miliarda do 122 milionów euro. Z kolei zysk operacyjny stopniał z 1,53 miliarda do 55 milionów euro. Opublikowane dane nie spełniły oczekiwań giełdy.

Winą za słabe wyniki na początku roku Nokia obarcza panujący na świecie kryzys gospodarczy. W sytuacji, kiedy operatorzy sieciowi i sprzedawcy opróżniają swoje magazyny, nie zamawiając jednocześnie nowego towaru, straty ponoszą producenci. "Sytuacja ta negatywnie wpłynęła na naszą sprzedaż w pierwszym kwartale", wyjaśnił szef Nokii Olli-Pekka Kallasvuo w opublikowanym komunikacie, jednocześnie widząc również pozytywne strony takiego stanu rzeczy: "Opróżnianie magazynów oznacza, że w drugim kwartale należy spodziewać się wzrostu popytu".

W ostatnich trzech miesiącach Finowie sprzedali łącznie 93,2 miliona urządzeń, a więc 1. procent mniej niż w analogicznym okresie poprzedniego roku oraz o 18 procent mniej niż w ostatnim kwartale 2008 roku. Łączne obroty w segmencie urządzeń wyniosły 6,2 miliarda euro, o jedną trzecią mniej niż przed rokiem. Zysk operacyjny z głównej gałęzi działalności stopniał natomiast o 71 procent z 1,9 miliarda do 547 milionów euro. Cena przeciętnego telefonu Nokii spadła z 71 euro w poprzednim kwartale do 65 euro obecnie.

Źródło zdjęć: © Nokia N96 (fot. Nokia)
Źródło zdjęć: © Nokia N96 (fot. Nokia)

Nokia ocenia łączny wolumen rynkowy w pierwszym kwartale na 25. milionów urządzeń (minus 14 procent) i na tej podstawie szacuje swój własny udział w rynku na 37 procent – pozostał on zatem bez zmian w porównaniu z ostatnim kwartałem 2008 roku. W pierwszym kwartale ubiegłego roku szacowany przez Nokię udział w rynku wynosił 29 procent. Kallasvuo wyraził zadowolenie z pierwszego modelu z ekranem dotykowym – 5800 XpressMusic, który w pierwszym kwartale 2009 został wyprodukowany w liczbie 2,6 miliona sztuk. Coraz bardziej spadają jednak ceny modeli z wyższej półki, zmniejszając jednocześnie marżę koncernu; tymczasem konkurencyjni producenci stopniowo odbierają Finom udziały w rynku smartfonów.

Zajmująca się rozwiązaniami nawigacyjnymi spółka córka Navteq musiała pogodzić się ze spadkiem obrotów do poziomu 13. milionów euro i stratą operacyjną w wysokości 120 milionów euro. Z kolei zajmująca się rozwiązaniami sieciowymi spółka Nokia Siemens Networks odnotowała obroty na poziomie 3 miliardów euro, co oznacza spadek o 12 procent w stosunku do pierwszego kwartału poprzedniego roku. Znacznie bardziej wzrosła strata operacyjna – z 74 milionów w poprzednim roku do 361 milionów euro obecnie.

Mimo załamania gospodarczego i niewesołych prognoz Nokia, która ostatnio wielokrotnie dokonywała redukcji kosztów, nadal obstaje przy swojej prognozie rocznej dla całego rynku telefonów komórkowych. Firma liczy, że łącznie wszyscy producenci sprzedadzą o około 10 procent urządzeń mniej, przy czym jej własny udział w rynku powinien wzrosnąć. Z kolei w przypadku dostawców komponentów dla telefonów Nokia oczekuje ogólnorynkowego zmniejszenia sprzedaży o 10 procent, mimo że początkowo prognoza mówiła o 5-procentowych spadkach.

wydanie internetowe www.heise-online.pl

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.