Niesamowita maszyna Bartka Marszałka. Jedyna taka na świecie

Niesamowita maszyna Bartka Marszałka. Jedyna taka na świecie07.12.2016 16:38
Źródło zdjęć: © H2O Racing | H2O Racing

F1H2O to samochodowa Formuła 1, tylko że na wodzie. Bolidy F1H2O to łodzie z najbardziej zaawansowanymi i nowoczesnymi technologiami. Mają moc 450 KM, rozpędzają się w 2,5 sekundy do 100 km/h. Po wodzie suną z prędkości 250 km/h, a przeciążenia w zakrętach to nawet 6G. Bartek Marszałek jest jedynym polskim zawodnikiem w tej elitarnej grupie.

Łodzie startujące w motorowodnej F1 muszą spełniać szereg wymagań określonych regulaminem. Każdy bolid to ręczna robota, a jego konstrukcja jest dostosowywana do gabarytów kierowcy. Co więcej, żeby zbudować taką łódź nie wystarczy odpowiedni portfel. Specjalistów, którzy potrafią to zrobić jest tak niewielu, że w tej branży liczą się już nie tylko znajomości, ale również szacunek do zawodników.

Bolid Bartka Marszałka został zbudowany przez włoską firmę DAC Racing w 18 miesięcy. Do konstrukcji kadłuba wykorzystano kevlar i włókno węglowe (włókno karbonizowane), dzięki czemu łódź jest lekka i wytrzymała. Katamaran ma 5 metrów długości, co jest zgodne z regulaminem F1H2O, który mówi, że długość łodzi nie może być mniejsza niż 4,6 metra i większa od 6 metrów, a szerokość może maksymalnie wynosić 2,1 metra.

Źródło zdjęć: © BM Racing | BM Racing
Źródło zdjęć: © BM Racing | BM Racing

Łódź napędza dwusuwowy silnik V6 o pojemności 2,5 litra i mocy 450 KM. Przy masie katamaranu na poziomie 450 kg daje to przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 2,5 sekundy, a do 160 km/h w 4 s. Prędkość maksymalna to 250km/h, a zużycie paliwa sięga 95 kg na godzinę. Silnik po 1 h pracy wymaga wymiany wszystkich ruchomych elementów.

Źródło zdjęć: © H2O Racing | H2O Racing
Źródło zdjęć: © H2O Racing | H2O Racing

Blok motoru to amerykański Mercury, wiele podzespołów zostało specjalnie zaprojektowanych i zbudowanych przez specjalistów rozrzuconych po całym świecie. Korbowody przybyły ze Szwecji, śmigło napędzające łódkę pochodzi z Florydy, wspomaganie kierownicy to konstrukcja Kayaba z Japonii, szyby zaś zostały zrobione w Augustowie. Silniki poddane modyfikacji w Kanadzie, a całość w końcu złożona razem w Warszawie. Bolidy F1H2O to łodzie z najbardziej zaawansowanymi i nowoczesnymi technologiami na świecie. Parametry niektórych elementów (np. śmigła napędzające łódź) są ściśle chronione przez zespoły biorące udział w zawodach (do ostatniej chwili schowane są pod pokrowcem, który jest ściągany bezpośrednio przed zanurzeniem się łodzi w wodzie). Każda część bolidu to naprawdę ogromne nakłady pieniężne. Cena odpowiada nowemu modelowi super auta (np. Ferrari)
.

Źródło zdjęć: © H2O Racing | H2O Racing
Źródło zdjęć: © H2O Racing | H2O Racing

Podczas wyścigu F1H2O rozbryzgi wody powodują, że widoczność jest wyjątkowo ograniczona. Bardzo często kierowcy muszą kierować się instynktem. Choć trudno w to uwierzyć, pędząc z prędkością 240 km/h, mając kilka centymetrów po lewej i prawej stronie rywali, nie widzi się absolutnie nic – mówi Bartek Marszałek. W walce o pozycje kierowcy są regularnie oblewani wodą z silników innych łodzi, co zwłaszcza w słonecznych krajach, ze słoną wodą, całkowicie wyłącza widoczność, nieraz nawet na kilka sekund. Jazda bolidem to mieszanka pływania, jeżdżenia i latania. W F1H2O na prostej muszę odstawiać motor od łodzi i wtedy frunę nad wodą, natomiast przed zakrętem podstawiam silnik pod łódź i dzięki temu generuję tak ekstremalną przyczepność. Silnik jest w ciągłym ruchu na siłownikach góra/dół i przód/tył. To coś jak byś miał możliwość sterowania wielkim skrzydłem za samochodem tak, że aż by fruwał – mówi polski zawodnik F1H2O.

Źródło zdjęć: © H2O Racing | H2O Racing
Źródło zdjęć: © H2O Racing | H2O Racing

Konstrukcja łodzi została wyposażona w systemy, które zabezpieczają zawodnika przed skutkami ewentualnego wypadku. Istotnym elementem jest Air Bag, uruchamiający się w przypadku, gdy bolid znajduje się w wodzie, do góry dnem. Wtedy natychmiast aktywowany jest specjalny system wypornościowy, który unosi kokpit ponad taflę wody, nie tylko wynurzając kierowcę, ale też ułatwiając przeprowadzenie akcji ratowniczej. W środku kadłuba są specjalne grodzie, które oddzielają przednią część od tylnej, dzięki czemu przy uszkodzeniu konstrukcji całość nie nabierze wody.

Źródło zdjęć: © H2O Racing | H2O Racing
Źródło zdjęć: © H2O Racing | H2O Racing

Czołowe zespoły F1H2O praktycznie na każdym kolejnym GP używają nowych łodzi. Jest to ciągły rozwój technologiczny wsparty licznymi testami. Najnowsze trendy to łodzie coraz krótsze i szersze. Dzięki temu szybciej przyspieszają, ale za to mają mniejszą prędkość końcową i są trudne w prowadzeniu. Najnowsze konstrukcje przyspieszają do 100 km/h w 2 sekundy a nawet mniej. Możliwości rozwoju bolidu są ograniczone regulaminem, który liczy 500 stron.

Źródło zdjęć: © BM Racing | BM Racing
Źródło zdjęć: © BM Racing | BM Racing
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.