Niemal 10 procent Amerykanów skasowało Facebooka. Zaczyna się wielki odwrót?

Niemal 10 procent Amerykanów skasowało Facebooka. Zaczyna się wielki odwrót?13.04.2018 15:18
Źródło zdjęć: © Wikimedia Commons CC BY

Hasztag #deletefacebook po aferze Cambridge Analytica robi wielką karierę w internecie. Czy to się jednak przekłada na faktyczne likwidowanie kont? Jeśli wierzyć badaniom, to tak - Amerykanie kasują Facebooka. A czy od serwisu odwrócą się też Polacy?

Sondę dotyczącą kasowania kont przeprowadziła amerykańska firma Techpinions. Z badania wynika, że zapowiedzi usuwania kont nie były jedynie internetową modą. Aż 17 procent respondentów usunęło ze swoich telefonów facebookowe aplikacje, a 9 procent pousuwało wszystkie konta. Do tego 35 procent przepytanych użytkowników zapowiada, że przez obawy o swoje dane będą korzystali z Facebooka znacznie rzadziej.

Z badań Techpinions wynika też, że niemal 80 procent osób słyszało o aferze Cabmridge Analytica, natomiast niemal 40 procent respondentów czuje się świetnie poinformowanych na ten temat. Na pewno w Menlo Park, gdzie mieści się siedziba serwisu, badanie będzie dokładnie analizowane. A czy w Polsce też są symptomy odchodzenia od Facebooka?

Amerykanie kasują Facebooka. A Polacy?

- Jako socjolog z wykształcenia, zawsze mam pewien dystans do takich badań – mówi Monika Czaplicka, ekspert ds. mediów społecznościowych z agencji Wobuzz. I dodaje, że trudno jeszcze stwierdzić, czy proces odchodzenia się naprawdę zaczął. - Poza tym to dość naturalny proces – konta w serwisach jedni zamykają, a drudzy otwierają. Przecież teraz też Facebook ciągle zyskuje nowych użytkowników, na przykład tych nieco starszych – uważa Czaplicka.
Sama póki co nie zauważa, aby ludzie w Polsce kasowali konta ze względu na ochronę swoich danych. - Może jesteśmy na to mniej wrażliwi niż Amerykanie? A może po prostu zdajemy sobie sprawę, że Facebook wcale nie jest jedynym podmiotem w sieci, który wykorzystuje dane. Przecież robią to zarówno wszystkie serwisy społecznościowe, jak i na przykład sklepy internetowe – mówi.

- Nie zauważyłam drastycznej zmiany w liczbie moich znajomych oraz marek, które obserwuję. Mówiąc zatem, że w Polsce odchodzimy od Facebooka, jest stwierdzeniem zdecydowanie na wyrost. Żaden kryzys z naszej strony z pewnością nie grozi Markowi Zuckerbergowi – wtóruje Katarzyna Dworzyńska, Head of Business z agencji PR Calling.

- Od pewnego czasu widzę jednak, że ludzie myślą o odcięciu się od mediów społecznościowych, ale raczej ze względu na to, że pożerają one czas, a nie z obaw o swoje dane. O danych, to jeśli ktoś u nas dyskutuje, to raczej eksperci – dodaje Monika Czaplicka.

Amerykanie kasują Facebooka. Kto stoi za #deletefacebook?

Hasztag o usuwaniu kont pojawił się, gdy w połowie marca wybuchła afera dotycząca firmy Cambridge Analytica. Uważa się, że po raz pierwszy użyto go w felietonie w serwisie TechCrunch, jego autor porównał wtedy serwis do raka. Wkrótce kolejni użytkownicy informowali o tym, że rozstają się z serwisem, wśród nich były znane osobistości z branży IT. Swoje konto usunął nawet Brian Acton, twórca WhatsAppa, który kilka lat temu sprzedał swoją aplikację Facebookowi. Konta zlikwidował też Elon Musk, twórca Tesli oraz Steve Wozniak, współzałożyciel Apple.

Zdaniem Dworzyńskiej, nie wszystkie takie ruchy musiały wynikać z troski o dane. - Odnoszę wrażenie, że kilka firm, które usunęło swoje konto na Facebooku, wykorzystało ten moment PR-owo, przez chwilę było o nich głośno w mediach – mówi.

I dodaje, że aby Facebook miał naprawdę poważne problemy, musiałaby się pojawić dla niego alternatywa. Na to jednak się póki co nie zapowiada, bo firma Zuckerberga jest obecnie monopolistą, jeśli chodzi o media społecznościowe. A i pewnie następca Facebooka w podobny sposób by zbierał dane, co koncern z Menlo Park.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.