Niekwestionowana dominacja Androida na rynku smartfonów

Niekwestionowana dominacja Androida na rynku smartfonów31.07.2014 14:36
Źródło zdjęć: © bexxandbrain - Fotolia.com

Wszyscy instynktownie czujemy, że Android to zdecydowanie najpopularniejszy system do telefonów komórkowych. Ale jaka tak naprawdę jest skala przewagi oprogramowania Google'a nad konkurencją? Na to pytanie odpowiedziała firma Strategy Analytics. Jest ogromna.

Jak podaje Strategy Analytics, spośród blisko 300 milionów smartfonów, które trafiły do sprzedaży na całym świecie w drugim kwartale bieżącego roku, aż 85% to aparaty z zainstalowanym z Androidem. To największy udział w rynku, jaki system operacyjny Google'a zanotował od swojego powstania. W zasadzie tak duży, że może nawet przysporzyć jego producentowi pewnych problemów.

Okazuje się bowiem, że wystarczy 80-procentowy udział w rynku, by tematem zainteresowała się Komisja Europejska. Reuters poinformował niedawno, powołując się na swoje źródła "blisko związane z tematem", że jej członkowie ostrzą już sobie zęby na wszczęcie dochodzenia antymonopolowego przeciwko firmie Google. Nie jest wprawdzie zbyt prawdopodobne, by instytucje europejskie nałożyły na technologicznego giganta kary, które istotnie wpłynęłyby na jego działalność, ale z całą pewnością mogłyby być one odczuwalne.

Tymczasem jednak producent Androida może się czuć względnie bezpieczny. Bo chociaż jego udział na światowych rynkach to wspomniane 85%, to już w Europie utrzymuje się on na "bezpiecznym" poziomie 73%.

Co sprawia, że Android osiągnął tak wielką przewagę nad konkurencją? Przede wszystkim – brak opłat licencyjnych za jego wykorzystywanie. Owszem, Google zarabia na każdym sprzedanym urządzeniu ze swoim oprogramowaniem, ale wcześniej nie pobiera żadnych pieniędzy od producentów. To właśnie dzięki temu na rynku obecnych jest tak wiele przystępnych cenowo urządzeń z tym systemem. Bardziej świadomi technologicznie użytkownicy mogą narzekać na ich niską jakość, ale najwyraźniej szaremu użytkownikowi znacznie bardziej niż na wydajności i niezawodności zależy na cenie. Co zresztą nie powinno nikogo specjalnie dziwić.

Oczywiście sukces Google musiał w końcu dać do myślenia jego konkurencji. I tak Apple wypuścił w zeszłym roku tańsze (nieco) wersje iPhone'ów, a Microsoft również zrezygnował z pobierania opłat licencyjnych, ale nie wystarczyło to, by zatrzymać zwycięski pochód giganta.

Do tego stopnia, że –. jak się teraz mówi – dominacja Google'a jest na rękę właściwie tylko i wyłącznie jemu. Wszyscy inni na niej tracą. Nawet cały rynek smartfonów, który – chociaż wciąż zanotował wzrost – to był on dużo mniejszy niż rok wcześniej. Oczywiście przyczyn tego prędzej należy szukać w nasyceniu tymi urządzeniami najbardziej rozwiniętych krajów, którego nie jest w stanie zrównoważyć sprzedaż w biedniejszych, ale wciąż głodnych smartfonów terytoriach. Ale kto wie, może gdyby konkurencja była silniejsza...

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.