"Niedźwiedź polarny powinien być czarny"! Jak niewidomi rozumieją kolory?

"Niedźwiedź polarny powinien być czarny"! Jak niewidomi rozumieją kolory?02.09.2021 14:49
Źródło zdjęć: © Getty Images | Majid Saeedi

Czy osoba, która urodziła się niewidoma, może pojmować ideę koloru? Na to niełatwe pytanie spróbowali odpowiedzieć badacze z Uniwersytetów Johna Hopkinsa i Yale.

Brytyjski filozof John Locke już w XVII wieku stwierdził, że osoby niewidome od urodzenia w oczywisty sposób nie powinny być w stanie rozumieć czym jest kolor. Tezę tę postanowili poddać gruntownej analizie amerykańscy neurolodzy. Wyniki swoich badań przedstawili w artykule opublikowanym na łamach czasopisma Proceedings of the National Academy of Sciences.

"Chcieliśmy zobaczyć, jak ludzie myślą o rzeczach, których nigdy nie doświadczyli. To świetny sposób na sprawdzenie głębi rozumienia kolorów przez ludzi" – tłumaczy Judy Kim z Uniwersytetu Johna Hopkinsa.

W dwuetapowym eksperymencie sprawdzono, jak widzący i niewidomi kojarzą barwy z poszczególnymi obiektami – zarówno naturalnymi, jak i wytworzonymi przez człowieka. Przedmioty łączono w losowe pary, a badani oceniali stopień ich podobieństwa pod względem kolorystyki. Od razu stało się jasne, że niewidomi są bardzo świadomi, iż rzeczy naturalne (np. dwa żółte banany) i symbole (np. czerwone znaki stopu) są zwykle identyczne, podczas gdy inne (np. samochody) mogą wyglądać zupełnie różnie.

Oczywiście ten sposób rozumowania sięga o wiele głębiej. Nawet jeżeli badany nigdy nie widział czerwieni, dość poprawnie był w stanie skojarzyć tę barwę z ostrzeżeniami, zagrożeniem czy ostrością.

Jednym z najczęściej popełnianych "błędów" niewidomych, było natomiast wyobrażanie sobie niedźwiedzia polarnego z… czarnym futrem. Co ciekawe, zapytani o przyczynę takiego wyboru, wszyscy odpowiadali zgodnie, że czerń lepiej pochłania ciepło, co powinno pomóc zwierzęciu przetrwać w niskich temperaturach. Chociaż ostatecznie mylili się co do koloru, ich sposób rozumowania był bardzo sensowny.

Drugi etap pomysłowego eksperymentu wyglądał podobnie, ale dotyczył par wyimaginowanych przedmiotów, których siłą rzeczy nie mogli widzieć wcześniej ani widzący, ani niewidomi. Uczestnicy badania mieli sobie wyobrazić odległą wyspę – z własną kulturą, narzędziami oraz ekologią – i podobnie jak wcześniej, wskazywać, które zmyślone przedmioty ich zdaniem mogłyby nosić podobne barwy, a które zupełnie różne.

Nie było tu dobrych lub złych odpowiedzi. Chodziło jedynie o sprawdzenie intuicyjnego kojarzenia barw z przedmiotami o określonym kształcie lub przeznaczeniu.

Jak się okazało, na tym etapie w obu grupach wyniki wypadały niemal identyczne. Można stąd wyciągnąć wniosek, że wbrew pozorom, na głębszym neurologicznym poziomie, rozumienie idei kolorów u osób niewidomych, wcale nie odbiega tak bardzo od całej reszty.

Więcej informacji znajdziesz w źródle: J. Kim, B. Aheimer, V. Manrara, M. Bedny, Shared understanding of color among sighted and blind adults, "PNAS".

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.