Nie ufaj ślepo aplikacjom

Nie ufaj ślepo aplikacjom23.01.2013 12:45
Źródło zdjęć: © WP.PL

Maciej Ziarek, ekspert ds. bezpieczeństwa z Kaspersky Lab Polska, zastanawia się, czy ogólnie dostępne aplikacje mobilne wystarczająco dbają o bezpieczeństwo i prywatne dane użytkowników

Użytkownicy najczęściej pobierają gry mobilne, aplikacje do robienia i modyfikowania zdjęć/filmów czy narzędzia takie jak elektroniczna poziomica, kompas lub latarka. Dla każdego coś miłego. Czy jednak każda aplikacja, nawet jeżeli została pobrana i sprawdzona przez setki tysięcy osób na całym świecie, dba o nasze bezpieczeństwo i należycie chroni poufne informacje?

Więcej niż SMS...
Nieodłączonym atrybutem telefonów komórkowych jest możliwość wysyłania krótkich wiadomości tekstowych. Na komputerze rolę SMS-ów spełniają komunikatory, z tą różnicą, że przekazywanie informacji i plików jest darmowe. Nie trzeba było długo czekać na mobilne odpowiedniki komunikatorów. Niestety, nie zawsze korzystanie z nich jest na tyle bezpieczne, by można było w sposób nieskrępowany prowadzić przy ich pomocy konwersacje, szczególnie takie, które wymagają poufności. Komunikatorów tworzonych z myślą o systemach mobilnych jest coraz więcej, jednak pewne z nich w żaden sposób nie szyfrują wysyłanych i odbieranych treści. Oznacza to, że wszystkie wiadomości użytkownika mogą być odczytane w bardzo prosty sposób przez każdego, kto przechwyci ruch sieciowy, co może być dodatkowo ułatwione przez niezabezpieczoną sieć Wi-Fi. Znane są także przypadki, gdzie loginem do komunikatora jest numer telefonu, a hasło stanowi prostą kombinację numeru IMEI, który posiada każdy telefon komórkowy. Pierwszą czynnością wykonywaną
przez niektóre komunikatory mobilne jest przesłanie całej naszej książki telefonicznej na serwer twórcy aplikacji - niezależnie od tego, czy tego chcemy, czy nie. Warto zastanowić się, czy zależy nam na aż tak dużej integracji komunikatora internetowego z telefonem, szczególnie jeżeli jest to smartfon służbowy.

Źródło zdjęć: © Szkodliwa aplikacja Find & Call dla systemu iOS oraz Android (fot. Kaspersky Lab)
Źródło zdjęć: © Szkodliwa aplikacja Find & Call dla systemu iOS oraz Android (fot. Kaspersky Lab)

Wniosek jest jeden - przed rozpoczęciem korzystania z nowego komunikatora warto poświęcić chwilę i zapoznać się z metodami wykorzystywanymi przez twórcę aplikacji do ochrony naszych danych i komunikacji. Tradycyjnie, należy także zwrócić uwagę, do jakich zasobów chce mieć dostęp instalowana aplikacja.

Sprawdź, zanim zainstalujesz!
Innym zjawiskiem, jeszcze bardziej niebezpiecznym jest przypadkowe zainstalowanie aplikacji będącej w rzeczywistości trojanem lub innym szkodliwym programem. Do niedawna tego typu przypadki zdarzały się głównie osobom instalującym aplikacje z nieznanych źródeł. Niestety w sklepie Google Play regularnie pojawiają są programy udające jedynie funkcjonalne narzędzia i gry, a w rzeczywistości wykradają one dane lub wysyłają kosztowne SMS-y. Nawet Apple App Store z aplikacjami na system iOS nie uchronił się przed tym zagrożeniem. Przykładem jest program "Find & Call", który bardzo szybko zebrał wiele negatywnych ocen, a w komentarzach użytkownicy bardzo krytycznie odnieśli się do działania aplikacji. Nie chodziło bynajmniej o stabilność pracy. Aplikacja „Find and Call" wykradała książkę telefoniczną z numerami oraz wysyłała SMS-y ze spamem. Mimo szybkiej interwencji Google (aplikacja była także dostępna dla Androida) i Apple, sporo osób zdążyło pobrać program.

_ "Pamiętajmy, że nie zawsze wystarczy spojrzeć na oceny użytkowników odnoszące się jedynie do pracy z aplikacją, jej stabilności oraz użyteczności" _ - tłumaczy Maciej Ziarek, ekspert ds. bezpieczeństwa, Kaspersky Lab Polska. _ "W przypadku programów, które mają mieć dostęp do naszych danych lub pozwalają na komunikowanie się ze znajomymi, warto poświęcić dodatkowy czas i poszukać w internecie informacji na temat metod uwierzytelniania i zabezpieczania, jakie zastosowali autorzy aplikacji" _.
Najlepsze aplikacje na tablet - zobacz ranking!

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.