Nie daj się nabrać - marketing w hostingu

Nie daj się nabrać - marketing w hostingu10.04.2015 15:11
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe

Nikogo nie dziwi już chyba to, że agresywny marketing otacza nas ze wszystkich stron. Firmy obiecują coraz więcej, ale czy dotrzymują tych zobowiązań? Przyjrzyjmy się najczęściej stosowanym mechanizmom oraz temu, jak się przed nimi bronić.

Wszędobylski marketing objawiający się wpadającymi w ucho hasłami, kolorowymi grafikami i starannie redagowanymi tekstami ogarnął już na dobre wszystkie branże gospodarki. Mimo że podstawowe zasady pozostają niezmienione, to specyfika konkretnych rynków, grup odbiorców, produktów oraz zwykłe zmęczenie stałą analizą wszystkich ofert dookoła nas może spowodować, że niechcący podpiszemy umowę z niewłaściwym dostawcą hostingu. Przyjrzyjmy się temu, jakie sztuczki stosują i jak się przed nimi ustrzec.

Pierwszą kluczową kwestię stanowi obecność darmowego okresu testowego, podczas którego zweryfikujemy jakość usługi. Drugą jest sam regulamin usługi, który musi być przejrzysty i na tyle przystępny, abyśmy mogli go bez trudu przeczytać i zrozumieć. Nie może być tam żadnych nieścisłości, które są otwartymi furtkami do manipulacji. Inna podstawowa, zdawałoby się, zasada to obecność tak zwanych „gratisów”. Wszyscy się z tym chyba spotkali – darmowa domena, bezpłatna usługa itp. Rzeczywiście są one zwykle udostępniane nieodpłatnie, ale często pod pewnymi warunkami (na przykład tylko na jakiś czas).

Większość konsumentów od razu zwraca uwagę na cenę. Tutaj również musimy mieć się na baczności – w ofercie zazwyczaj wypisane są dużą czcionką bardzo niskie kwoty. Należy jednak usiąść z kalkulatorem i zastanowić się przez chwilę. Często wyższa na pozór kwota wiąże się z mniejszymi wydatkami. Powstaje pytanie – jak to możliwe? Odpowiedź jest bardzo prosta. Niektórzy dostawcy podają stawkę miesięczną, która po pomnożeniu przez 12 (ilość miesięcy w roku) daje wyższą kwotę końcową niż u takiego dostawcy usług, który od razu podaje kwotę roczną. Przykładowo, firma NetDC.pl oferuje hosting już za 77,40 zł/rok. Może się wydawać, że to kiepska oferta w porównaniu do kilkunastu zł miesięcznie u konkurencji, ale prosty rachunek matematyczny daje kwotę zaledwie 12,90 za miesiąc, co nie jest wygórowaną kwotą.

Należy również weryfikować wiarygodność firmy świadczącej daną usługę oraz jej możliwości zapewnienia wysokiego poziomu technicznego na dłuższych odcinkach czasu. Chodzi o to, że wiele nowych firm, aby przyciągnąć klienta obiecuje więcej niż jest w stanie zapewnić lub obniża poziom swoich usług wraz z upływem czasu. Nie nakłaniamy tutaj do bojkotu start-upów, ale jeśli mamy co do danego z nich jakieś podejrzenia lub nie otrzymujemy znacząco niższej ceny niż od uznanych marek, to lepiej jest darować sobie eksperymenty. Dobrą metodą weryfikacji jest wysłanie próbnego maila z zapytaniem o szczegóły oferty lub wymyślonym problemem technicznym i prośbą o poradę. Jeśli odpowiedź będzie natychmiastowa i pomocna, to istnieje szansa, że dany operator poważnie traktuje swoich klientów.

Jak widać, nie są to może żadne rewolucyjne porady, ale zaskakująco często zapominamy o przynajmniej jednej z nich. Co ważne, odnoszą się one nie tylko do hostingu, ale również do serwerów dedykowanych i VPS. Za każdym razem, gdy rozważamy ofertę któregoś z dostawców usług sieciowych zastanówmy się nad każdym z poruszonych w tym artykule punktów, dokładnie tak, jak zaznaczalibyśmy kolejne zrealizowane etapy na liście zadań. Sztuczki najmniej uczciwych marketingowców nie będą nam już straszne!

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.