Naukowcy przeanalizowali teksty piosenek. Utwory są coraz smutniejsze

Naukowcy przeanalizowali teksty piosenek. Utwory są coraz smutniejsze01.02.2019 12:20
Źródło zdjęć: © materiał prasowy/Megafon.pl

Czy ludzie stają się coraz bardziej smutni? Wielu powtarza, że "kiedyś było lepiej". I okazuje się, że coś w tym jest, bo dawniej piosenki były radośniejsze. Najwyraźniej negatywne emocje społeczeństw podchwycili wykonawcy, bo popularne utwory stają się przepełnione żalem. Sprawdzili to naukowcy.

Naukowcy z Lawrence Technological University w Michigan porównali teksty najpopularniejszych piosenek, zaczynając od lat 50., a kończąc na współczesności - hitach królujących w 2016. Dla starszych utworów wyznacznikiem popularności były listy przebojów Billboard Hot 100, dla obecnych kawałków wyniki odsłuchań na portalach streamingowych i media społecznościowe. Wnioski - zaskakująco… smutne.

"Ekspresja gniewu i smutku w muzyce popularnej stopniowo narastała, natomiast radości było coraz mniej" - pisze o badaniach portal "Nauka w Polsce".

"Najszczęśliwszym" okresem w muzyce były lata 50., a później połowa lat 70. Z kolei "maksimum gniewu" osiągnięto niedawno, bo w 2015. Wyznacznikiem "smutności" utworów były zawarte w nich frazy i słowa.

Wyniki analizy muszą martwić, bowiem mówimy o muzyce popularnej, trafiającej do każdego. Stereotypowe myślenie o takich dźwiękach jest proste: ot, radosna muzyczka, wesoły tekst, całość wpada w ucho. Nic bardziej mylnego, pokazują naukowcy. Artyści śpiewają smutno, bo najwyraźniej smutni są ich słuchacze.

Zobacz też: Oceniamy żarty Asystenta Google. Uwaga, jest słabo. Maks to 3/10

Wyniki naukowców potwierdzają to, co mogliśmy zaobserwować sami, analizując najpopularniejsze utwory na Spotify. Serwis, zdradzając najpopularniejsze playlisty w Polsce, pokazał nam, że Polacy są zapracowani i zdołowani.

Wydawać by się mogło, że to generacja Y, czyli urodzeni po roku 1980, pokochała smutek, czego dowodem jest popularność niby komediowych seriali i śmiesznych memów, "w których rdzeniu znajdują się najbardziej podstawowe lęki i pytania człowieka o jego miejsce, cel i sens życia" - jak opisywał je Grzegorz Burtan na łamach WP Tech.

"Naszemu pokoleniu również mówiono, że po 1989 roku wszystkie strzałki idą w górę i będzie żyć się coraz lepiej. Zamiast tego mamy rosnące nierówności społeczne, elastyczny rynek pracy, gdzie pozycja pracowników jest bardzo słaba i własne problemy ze swoimi nacjonalistami. Pokolenie, które wygrało w transformacyjnej loterii, kreśliło nam przepiękny obraz, który rzeczywistość brutalnie zweryfikowała" - podsumowywał tę smutną generację Grzegorz Burtan. Odreagowaniem są właśnie smutne obrazki, które paradoksalnie bawią wielu.

Badanie naukowców niejako to potwierdza. Niby od dawna ludzie słuchali smutnych piosenek, a więc niby takie emocje nie są niczym nowym. Skoro jednak negatywnych utworów przybywa, to oznacza, że jest coraz więcej odbiorców.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.