Napęd hybrydowy – jak działa i czy się opłaca?

Napęd hybrydowy – jak działa i czy się opłaca?10.11.2016 14:15
Źródło zdjęć: © Toyota

Samochody hybrydowe wprowadziły na rynek najnowocześniejsze rozwiązanie w dziedzinie napędów, które przynosi konkretne oszczędności w eksploatacji. Ich ceny są jednak często wyższe. Sprawdzamy, czy inwestycja w pojazd spalinowo-elektryczny ma szansę się zwrócić.

Co to jest hybryda?

Hybryda czyli napęd hybrydowy - to układ silnika benzynowego i dwóch silników elektrycznych, których zadaniem jest wspieranie jednostki spalinowej w najtrudniejszych momentach – podczas ruszania i przyspieszania. Silnik elektryczny pozwala zwiększyć moc samochodu lub zmniejszyć zużycie paliwa - w zależności od sytuacji. Obok pojazdów osobowych, napęd hybrydowy spotykany jest w ciężarówkach, autobusach i traktorach.

W 2017 roku mija 20 lat od oficjalnej premiery pierwszego seryjnie produkowanego samochodu hybrydowego — Toyoty Prius. Dwa lata później na targach w Tokio zadebiutowała Honda Insight, a jej sprzedaż rozpoczęła się w grudniu 1999 roku. Samochody z napędem hybrydowym na początku uznawano za ciekawostkę, stanowiły gratkę dla kierowców ceniących sobie ekologię, jednak z czasem ich popularność gwałtownie wzrosła. W 1997 r. Toyota sprzedała 300 Priusów pierwszej generacji, natomiast od kilku lat sprzedaż hybryd tej marki wynosi ponad milion aut rocznie. W ciągu niemal 20 lat do Priusa dołączyło kilkadziesiąt innych modeli hybrydowych różnych marek, w tym ponad 30 samochodów marki Toyota, należących do niemal wszystkich segmentów. Samochód hybrydowy przestał być traktowany jako gadżet i wszedł do głównego nurtu motoryzacji, a w związku ze wzrostem cen ropy wzbudził zainteresowanie nie tylko miłośników troski o środowisko.

Źródło zdjęć: © Toyota
Źródło zdjęć: © Toyota

Hybryda: jak działa?

Pełny napęd hybrydowy, wprowadzony na rynek przez pioniera tej technologii – Toyotę, umożliwia ruszanie na samym silniku elektrycznym, a także pokonywanie niewielkich odległości przy prędkościach miejskich bez włączania silnika benzynowego i bez zużycia paliwa. Dzięki wydajnemu systemowi odzyskiwania energii z hamowania hybrydy nie potrzebują ładowania energii z zewnętrznego źródła, zatem każdy kilometr przejechany hybrydą w trybie elektrycznym nic nie kosztuje, a przy tym znacząco przyczynia się do obniżenia średniego zużycia paliwa.

Jak łatwo się domyślić, im częściej hamujemy, tym więcej energii odzyskuje generator. Dlatego hybrydy to auta idealne do miasta. W korkach zwykłe samochody zużywają wielokrotnie więcej paliwa niż w jeździe na trasie z optymalną prędkością, natomiast zużycie paliwa w hybrydzie na zakorkowanych ulicach może spaść nawet do około 2 l/100 km, co udowodniły testy dziennikarskie. Układ składający się z trzech silników może wydawać się skomplikowany, jednak w rzeczywistości jest to rozwiązanie bardzo proste. Samochód z napędem hybrydowym nie potrzebuje rozrusznika, alternatora, sprzęgła czy paska klinowego. Automatyczna przekładnia planetarna jest znacznie prostsza w budowie niż popularne dwusprzęgłowe automatyczne skrzynie biegów. Dodatkowa moc silników elektrycznych powoduje, że można zrezygnować z turbiny komplikującej budowę motorów Diesla. Nie jest też potrzebny filtr cząstek stałych czy koło dwumasowe. Układ odzyskiwania energii z hamowania pozytywnie wpływa na trwałość tradycyjnych hamulców, które w hybrydzie są wykorzystywane znacznie rzadziej. To wszystko przekłada się na legendarną trwałość samochodów hybrydowych, która znajduje odzwierciedlenie w rankingach niezawodności.

Źródło zdjęć: © Toyota
Źródło zdjęć: © Toyota

Podliczamy koszty

Wydajność i ekonomiczność napędów hybrydowych często porównuje się z analogicznymi modelami z silnikiem Diesla o podobnej mocy. Kiedy zestawimy wersje Toyoty Auris 2.0 D-4D o mocy 124 KM z manualną skrzynią biegów, z hybrydą wyposażoną w jednostki elektryczne (moc 60 kW, moment 207 Nm), silnik benzynowy 1.8 (odpowiednio 99 KM i 142 Nm) oraz automatyczną przekładnię e-CTV, różnica na pierwszy rzut oka wydaje się niewielka. Deklarowane przez producenta średnie spalanie w przypadku diesla to 4,3 l/100 km, a hybrydy 3,6 l (3,5 l w przypadku wersji z 15-calowymi felgami). Przy aktualnych różnicach w cenach ON i benzyny, które wg e-petrol.pl w trzecim tygodniu października 2016 r. wynosiły średnio 4,45 zł dla Pb95, a 4,48 zł dla ON, oszczędność na każde 100 kilometrów wyniosła 3,24 zł. W skali przebiegu 10 000 km uzyskamy kwotę 324 zł. Jeżeli jednak będziemy korzystać z auta głównie w mieście, kwota to urośnie do 727 zł na 10 000 km, przyjmując katalogowe wartości dla jazdy miejskiej. Jednak w realnej jeździe każde zatrzymanie się na światłach czy każdy kilometr ślimaczej jazdy w korku będzie tę różnicę dodatkowo zwiększała.

Ceny obu porównywanych wersji Aurisa są niemal takie same. Wersja 1.6 D-4D z wyposażeniem Premium kosztuje o 2 500 zł mniej od Aurisa Hybrid Premium, jednak diesel jest uboższy o automatyczną skrzynię biegów. Gdyby można było go doposażyć w skrzynię CTV, która w cenniku Aurisa kosztuje 5000 zł, Auris 1.6 D-4D okazałby się droższy od hybrydy.

Hybrydy generują duże oszczędności także w przypadku serwisowania. Pokazały to badania niezależnego ośrodka analiz przemysłu motoryzacyjnego Tec-RMI, przeprowadzone na zlecenie niemieckiego magazynu flotowego BFP Fuhrpark. W testach wzięły udział samochody hybrydowe i hybrydy plug-in różnych procentów, a za okres kontrolny przyjęto 36 miesięcy i 120 tysięcy kilometrów przebiegu. Oszczędności na samych tylko przeglądach serwisowych sięgały kilku tysięcy złotych. A to wszystko dzięki prostszej od diesla budowie napędu hybrydowego oraz jego większej niezawodności.

Źródło zdjęć: © Toyota
Źródło zdjęć: © Toyota

Hybrydy przyszłości

Podczas tegorocznego Międzynarodowego Salonu Samochodowego w Paryżu po raz pierwszy w Europie został zaprezentowany nowy Prius Plug-in Hybrid. Druga generacja tego innowacyjnego modelu łączy zalety Priusa czwartej generacji, zbudowanego na nowej platformie TNGA, i auta elektrycznego, ładowanego z zewnętrznego źródła. Zasięg Priusa Plug-in Hybrid na samym silniku elektrycznym zwiększył się dwukrotnie dzięki większej i nowocześniejszej baterii o poprawionej gęstości energii oraz innym udoskonaleniom napędu hybrydowego. Jednocześnie maksymalna prędkość w trybie jazdy na silniku elektrycznym wzrosła z 85 km/h do 135 km/h. Warto wspomnieć również o takich nowościach w modelu Prius Plug-in Hybrid, jak system ogrzewania baterii, panele fotowoltaiczne na dachu czy też klimatyzacja oparta na pompie ciepła z wtryskiem gazu, które dodatkowo zwiększają zasięg auta w trybie EV.

Hybrydy nie tylko przyczyniają się do poprawy jakości powietrza w naszym kraju, ale także pozytywnie wpływają na rozwój polskiego przemysłu. Pod koniec 2018 r. w fabryce Toyoty w Wałbrzychu ruszy produkcja nowoczesnych przekładni do napędów hybrydowych. Podzespoły te będą montowane w najpopularniejszym modelu hybrydowym w Europie – kompaktowym Aurisie Hybrid, zarówno z nadwoziem hatchback, jak i Touring Sports (kombi). Polskie przekładnie trafią także do nowych crossoverów C-HR.

Źródło zdjęć: © Toyota
Źródło zdjęć: © Toyota
Źródło zdjęć: © Toyota
Źródło zdjęć: © Toyota
Źródło artykułu:Informacja prasowa
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.