Największe zagrożenia 2009

Największe zagrożenia 200902.02.2010 11:31
Źródło zdjęć: © Sophos

Sophos, firma specjalizująca się w technologiach ochrony informacji, opublikował raport ujawniający niepokojący wzrost liczby ataków cyberprzestępców na użytkowników sieci społecznościowych, takich jak Facebook czy Twitter. Badanie firmy Sophos pokazuje, że w ciągu minionych 12 miesięcy przestępcy skoncentrowali swoje ataki na użytkownikach portali społecznościowych.

Sophos, firma specjalizująca się w technologiach ochrony informacji, opublikował raport ujawniający niepokojący wzrost liczby ataków cyberprzestępców na użytkowników sieci społecznościowych, takich jak Facebook czy Twitter. Badanie firmy Sophos pokazuje, że w ciągu minionych 12 miesięcy przestępcy skoncentrowali swoje ataki na użytkownikach portali społecznościowych.

  • 57% użytkowników doniosło o atakach spamu przez portale społecznościowe, wzrost o 70,6% w stosunku do poprzedniego roku
    1. otrzymało oprogramowanie typu malware za pośrednictwem sieci społecznościowych, to wzrost o 69,8% w porównaniu do minionego roku
Źródło zdjęć: © (fot. Sophos)
Źródło zdjęć: © (fot. Sophos)

"Internauci spędzają na portalach społecznościowych coraz więcej czasu, dzieląc się cennymi informacjami osobistymi, a hakerzy tylko czekają na okazję do ataku," powiedział Graham Cluley, starszy konsultant ds. technologii w Sophos. "Dramatyczny wzrost ilości ataków w minionym roku mówi nam, że sieci społecznościowe oraz miliony ich użytkowników muszą robić więcej, aby chronić się przed cyberprzestępczością, próbami kradzieży tożsamości, scamem oraz atakami malware."

72% firm jest zdania, że ich pracownicy narażają na portalach społecznościowych swoje firmy na szwank

W badaniu Sophos wzięło udział ponad 50. organizacji. Okazało się, że aż 72% firm zaniepokojona jest zachowaniem swoich pracowników na portalach społecznościowych, które naraża ich biznes oraz cenne dane.

Badanie bezpieczeństwa sieci społecznościowych to zaledwie jedna część raportu zagrożeń Sophos 2010, który zgłębia obecne trendy w bezpieczeństwie. Raport ujawnia, że przestępcy identyfikują potencjalne ofiary na sieciach społecznościowych, a następnie atakują ze zdwojoną siłą - w domu i w pracy. Zdaniem specjalistów z Sophos, wiele stron Web 2.0 za bardzo koncentruje się na zagarnięciu jak największej części rynku, zamiast chronić swoich użytkowników przed internetowymi zagrożeniami. Facebook - najstraszniejsza sieć społecznościowa?

Respondenci byli także zapytani o to, którą sieć społecznościową uważają za najniebezpieczniejszą. Aż 60. podało, że jest nią Facebook:

    1. Facebook: 60%
    1. MySpace: 18%
    1. Twitter: 17%
    1. LinkedIn: 4%

"Nie powinniśmy zapominać, że Facebook jest, jak dotąd, największą siecią społecznościową - i w największym sadzie znajdzie się więcej zepsutych jabłek," wyjaśnił Cluley. "Prawda jest taka, że grupa odpowiedzialna za bezpieczeństwo Facebooka daje z siebie wszystko, aby stawić czoła zagrożeniom na ich stronie - chodzi o to, że kontrola nad 35. milionami użytkowników nie jest łatwym zadaniem dla nikogo. Ale nie ma wątpliwości, że proste zmiany mogłyby podnieść bezpieczeństwo użytkowników Facebooka. Na przykład, gdy Facebook wprowadził w grudniu 2009 nowe zalecane ustawienia prywatności, był to krok wstecz, zachęcający wielu użytkowników do udostępniania swoich informacji każdemu w sieci."
Raport zagrożeń Sophos pokazuje również, że 49. firm pozwala swoim pracownikom na swobodny dostęp do Facebooka, to 13% wzrost w stosunku do poprzedniego roku.

"Ironia polega na tym, że wraz z rozluźnieniem nastawienia firm do aktywności pracowników na sieciach społecznościowych, rośnie ilość ataków phishingowych, spamu, malware i kradzieży tożsamości na Facebooku," powiedział Cluley. "Jednak sieci społecznościowe mogą odgrywać bardzo ważną rolę w dzisiejszym biznesie i sęk w tym, żeby nauczyć pracowników zasad bezpieczeństwa zamiast odcinać im dostęp do portali."

LinkedIn - dostarczyć hakerom firmowe dane

Mimo, że LinkedIn uważany jest za najmniej groźną sieć, Sophos radzi, aby zachować ostrożność, ponieważ za pośrednictwem portalu można przekazać pokaźną pulę danych hakerom.

"Ataki wycelowane w przedsiębiorstwa to w chwili obecnej duży problem, im więcej informacji przestępca zdobędzie o strukturze organizacji, tym łatwiej będzie mu wysłać zainfekowany załącznik do konkretnej osoby i komputera," wyjaśniał Cluley. "Strony jak LinkedIn dostarczają hakerom swego rodzaju katalog firmowy, zawierający nazwiska i stanowiska pracowników. To sprawia, że dotarcie do adresów email ofiar, jest dziecinnie proste."

Szczegółowe informacje o badaniu, wraz z analizą zagrożeń minionego roku, a także narastających trendów cyberprzestępczości na 2010, dostępne są w pliku Sophos Security Threat Report 2010, który można bezpłatnie pobrać ze strony Sophos (.pdf).

_ Badanie Sophos, 502 respondentów, listopad - grudzień 2009 _

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.