Największe wycieki danych w historii świata

Największe wycieki danych w historii świata21.08.2012 11:57
Źródło zdjęć: © Gizmodo.pl

Jeśli nigdy nie padliście ofiarą wycieku danych, macie szczęście, którego zabrakło milionom innych ludzi. Każdy z nas figuruje w jakiejś bazie danych. Korzystamy z serwisów internetowych, w których się rejestrujemy, jesteśmy klientami banów i korporacji. Niestety nasze dane nie zawsze są bezpieczne, a hakerzy nie śpią. Co jakiś czas, w mediach jest głośno o wyciekach danych - przedstawiamy te najbardziej spektakularne.

Heartland Payment Systems
Firma z New Jersey zajmująca się obsługą kart kredytowych i czeków. W styczniu 200. roku poinformowała, że straciła dane aż 134 milionów klientów, w tym te znajdujące się na paskach magnetycznych kart kredytowych. Śledztwo wykazało, że na komputerach firmy zainstalowano mnóstwo oprogramowania szpiegowskiego. W związku z całą sprawą zatrzymano trzech mężczyzn – jednego Amerykanina i dwóch Rosjan.

Amerykańskie wojsko
Nieuwaga często sporo kosztuje. Przekonano się o tym niedawno, kiedy amerykańskie wojsko oddało do naprawy dysk twardy zawierający dane 7. milionów tamtejszych weteranów wojennych, wliczając w to ich numery ubezpieczenia społecznego. Ktoś powinien je przed naprawą usunąć z nośnika, jednak najwyraźniej zapomniał to zrobić i dane poszły w świat.

CardSystems Solutions
Firma otrzymała zestaw standardów i rozwiązań w kwestii bezpieczeństwa opracowanych przez Mastercarda i Visę, jednak nie miała czasu lub chęci do tego, by je wprowadzić. Skończyło się to skutecznym atakiem hakerskim, w wyniku którego nieznani sprawcy przywłaszczyli sobie aż 4. milionów numerów kart kredytowych. Polska, jak wiemy, liczy 38 milionów mieszkańców.

Sony i feralny rok 2011
Firma, która najwyraźniej nie przejmuje się dbaniem o bezpieczeństwo danych i swoich klientów, albo jest szczególnie nielubiana przez hakerów. Lub odwrotnie: niezwykle lubiana właśnie z tego powodu, że nie dba. Cały poprzedni rok stał pod znakiem wycieku danych od japońskiego giganta. 2. kwietnia 2011 PlayStation Network straciło 77 milionów nazwisk, adresów fizycznych i e-mail, dat urodzenia oraz loginów graczy. Po kilku dniach hakerzy po ataku na Sony Online Entertainment przywłaszczyli sobie 25 milionów rekordów. 23 maja, z należącej do koncernu Sony firmy muzycznej BMG Greece wyciekły dane 8500 kolejnych osób, wliczając w to jeszcze ich numery telefonów. Nie minęło 10 dni, a Sony Pictures straciło dane miliona klientów. Było też jeszcze kilka innych, mniejszych wycieków.

Citigroup
Grupa bankowa zleciła firmie UPS przetransportowanie nośników z danymi 3,9 miliona swoich klientów do biur w Teksasie. Dane te zawierały numery ubezpieczenia społecznego, adresy, historię kont oraz zaciągniętych pożyczek... Jak łatwo się domyślić, zaginęły gdzieś w drodze. UPS po przeprowadzeniu drobiazgowego, przynajmniej swoim zdaniem, śledztwa, uznał że nic nie wskazuje na to, by miało dojść do kradzieży, a dyski po prostu ”zawieruszyły się”. Nigdy ich już nie odzyskano.

TJX
Firma posiadająca kilka marek sklepów sieciowych, takich jak TJMaxx, Marshalls, Winners, HomeSense, AJWright czy TKMAxx, w 200. roku poinformowała, że padła ofiarą ataku hakerskiego, ale dochodzenie wykazało, że już co najmniej od dwóch lat wyciągano z niej sukcesywnie dane dotyczące klientów oraz transakcji, jakie przeprowadzali. A także, iż TJX używało przestarzałego oprogramowania szyfrującego, komputery firmy nie miały zainstalowanych firewalli, znaleziono również i inne naruszenia. Ulotniły się dane blisko 100 milionów klientów.

TRW Credit Report
Dawno nieistniejąca firma, a zarazem dowód na to, że opisane wyżej praktyki wcale nie są tylko znakiem naszych czasów. TRW zajmowała się rejestrowaniem transakcji przy użyciu kart kredytowych, a w wyniku ataku hakerskiego w roku 198. straciła 40 milionów ich numerów.

RockYou, Inc.
Firma produkująca takie gry sieciowe jak Zoo World czy Galactic Allies. W grudniu 200. hakerzy postanowili przywłaszczyć sobie dane 32 milionów klientów RockYou. I jak pomyśleli, tak też zrobili.

-/sw/sw

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.