Najpopularniejsze mity na temat Facebooka

Najpopularniejsze mity na temat Facebooka04.04.2012 10:30
Źródło zdjęć: © Sean MacEntee / flickr.com / CC

Facebook to potężna korporacja. Jeśli firma ma władzę i ogólnoświatowy zasięg - prędzej czy później dorobi się też pewnego obrazu w oczach ludzi. Na temat giganta wśród serwisów społecznościowych krąży wiele plotek, a niektóre z nich przerodziły się już w prawdziwe mity. Zostały one podsycone m.in. przez film traktujący o owianych mgłą tajemnicy początkach Facebooka.

1. Zuckerberg ukradł pomysł na Facebooka
Od ludzi chcących stworzyć bardzo podobny w zamyśle serwis Harvard Connection. Tak, pozew tego typu wpłynął do amerykańskiego sądu, w ramach ugody Mark Z. przekazał ludziom od Harvard Connection akcje, które z czasem okazały się być warte 6. milionów dolarów… Ale tak naprawdę przy globalnej wartości Facebooka to suma, która wydaje się być tylko pyłkiem na kołnierzyku marynarki, do tego wypłacona tylko w jednym celu – by mieć święty spokój, a nie by udowodnić słuszność pozwu. Poza tym nie jest tak, że bracia Winklevossowie wpadli na jakiś rewolucyjny pomysł, który został im ukradziony. Wtedy gdy chcieli by Zuckerberg pomógł im w stworzeniu Harvard Connection, uniwersyteckie serwisy społecznościowe powstawały już w całych Stanach Zjednoczonych, a kilka idei, które chcieli umieścić w swoim ”dziecku” zostało z kolei ukradzionych wcześniej takim serwisom jak Friendster.

2. Facebooka używają głównie nastoletni userzy
Wprawdzie powstał z przeznaczeniem dla studentów, ale teraz mówi się o nim, że to idealne narzędzie dla współczesnych nastolatków, lajkujących co tylko da się zalajkować, umieszczających na swoich profilach słitaśne focie oraz robiących wiele innych irytujących rzeczy. Tymczasem w USA dwie trzecie użytkowników FB przekroczyło już 26. rok życia, a globalną liczbę posiadaczy profili na tym serwisie w grupie wiekowej 35+ szacuje się na około 30% wszystkich kont.

3. Facebook zaburza utrzymywanie rzeczywistych interakcji społecznych
Takich głosów nie brakuje. Psychiatra Himanshu Tyagi ostrzega, że ludzie skoncentrowani na podtrzymywaniu swoich sieciowych relacji mogą zaniedbywać te odbywające się w realnym świecie. Psycholog Aric Sigman podkreślał, że Facebook powoduje izolację, która u ludzi może prowadzić do problemów z sercem, wylewów czy nawet raka. Tymczasem (jeszcze) nie udowodniono żadnej z tych tez, a środowisko naukowe nie byłoby sobą, gdyby zaraz nie zaprezentowało jakiejś stojącej do niej w kompletnej opozycji. Badania przeprowadzone na Uniwersytecie Cambridge dowodzą bowiem, że Facebook może być skutecznym narzędziem utrzymywania relacji, które w inny sposób przestałyby istnieć, a także pozwala w nieco bardziej ogólny i uniwersalny sposób spoglądać na własną rodzinę i przyjaciół, jak również daje nam więcej opcji, jeśli chodzi o sposoby interakcji z nimi.

4. Zuckerberg będzie pobierał opłaty za korzystanie z Facebooka
Ok, tu akurat nie można z całą pewnością sprawdzić, że to nieprawda, czy że nigdy, ale to przenigdy się nie zdarzy. Jednak mówi się o tym już od lat, a jak na razie nadchodzącej rewolucji, mającej pozbawić internautów ich pieniędzy, a przekazać je zarządowi i udziałowcom największego portalu społecznościowego świata wciąż nie widać. 5. Facebook będzie sprzedawał treści, które tam wrzucamy Takie pogłoski pojawiały się po zmianie zasad użytkowania Facebooka. Prawdą jest to, że nawet kiedy usuniemy swoje konto na nim, pewne treści z nim związane wciąż mogą funkcjonować na portalu, jeśli związane są z kontami innych userów. Mark Zuckerberg zaprzeczył jednak, jakoby FB kiedykolwiek zamiar handlować zamieszczonymi w serwisie zdjęciami internautów. Tak samo jak możemy ograniczyć powiązanie naszych zdjęć z innymi kontami poprzez ustawienia prywatności.

6. Tworzenie Facebooka to była świetna zabawa
Takie wrażenie można odnieść częściowo po obejrzeniu filmu ”Social Network”. Oczywiście Zuckerberg i cała reszta w filmie ostro kodują, ale przeplatane jest to równie ostrymi imprezami. Tymczasem… – _ To historia naprawdę wielu godzin pracy i ciężkiego harowania każdego dnia. Może mieliśmy dwie czy trzy imprezy w ciągu pierwszego roku _ –. mówi Dustin Moskovitz, jeden z głównych programistów Facebooka i o osiem dni młodszy od Zuckerberga najmłodszy swego czasu miliarder świata.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.